מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפור חיי חווה פלטקביץ קיסוס

אני וסבתא בתכנית הקשר הרב דורי
קיבוץ עינת (ויקיפדיה), לשם נשלח אחיה של סבתא
עלייתי לארץ מגרמניה עם הורי

שמי מאיה דהן, אני משתתפת השנה בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם סבתא שלי, חווה פלטקביץ – קיסוס. סבתי סיפרה לי את סיפור חייה.

סבתא חווה פלטקביץ קיסוס מספרת:

"סיפור חיי מתחיל בגרמניה בשנת 1946, השנה בה נולדתי בגרמניה בעיר שבנדוורף. הורי חנה ויהונתן ז"ל עברו להתגורר בגרמניה לאחר מלחמת העולם השנייה. בשנת 1950 עלינו ארצה לעיר תל אביב ושנה לאחר מכן נולד אחי הצעיר משה.

למדתי בגן עירוני ליד הבית והיה לי קושי רב לדבר בשפה העברית לאור השפה הגרמנית שהייתה שגורה בבית. לקח לי זמן עד שהתחלתי לדבר בעברית ולהפוך ל"צברית". בבית ספר יסודי למדתי בבית ספר דתי  "תלפיות".

אבי התאקלם בעולם המסחרי בארץ ישראל והיה לו בית מלאכה לתיקי עור באותו הרחוב בו התגוררנו (רחוב בעלי המלאכה) בתל אביב. בהיותי בכיתה ז' אבי חלה במחלה קשה ולאחר מאבק ממושך במחלה הוא נפטר בבית החולים בשנת 1960. אמי שנותרה לבד לאחר מותו של אבי התקשתה מאוד לטפל בנו וזאת לאור המישקעים שהביאה איתה ממחנות ההשמדה וזאת בנוסף לקשיי ההתאקלמות שהיו לה בארץ. לאור המצב החליטה אמי לשלוח אותנו ללמוד בקיבוץ. כמו כל נערה מתבגרת, קצת מרדתי… קצת התחצפתי… ולפיכך הוחזרנו אחי ואני מהקיבוץ חזרה לביתנו.

אחי נשלח לקיבוץ עינת כילדי חוץ

שוב היה נסיון למצוא לנו מסגרת מתאימה, אני סרבתי לעזוב את הבית שוב ולכן נרשמתי לתיכון "חנה יפה" במגמת תכנון אופנה. במקביל נשלח אחי משה לקיבוץ עינת, כילד חוץ, שם סיים את לימודי ביה"ס היסודי.

גללגולו של חפץ:

תמונה 1

 

הזוית האישית

הסיפור תועד במסגרת מפגשי תכנית "הקשר הרב דורי" בבית הספר.

 

מילון

ילד חוץ
ילד חוץ הוא כינוי לילד שלא היה מבני הקיבוץ והצטרף לקיבוצים שבהם הוסדרה לינה משותפת או חברת ילדים ומסגרת חינוכית מופרדת ועצמאית מהחברה הבוגרת, כדוגמת מוסדות החינוך של הקיבוץ המאוחד. בהיעדר משפחה ביולוגית בסביבה, הוצמדה לילד "משפחה מאמצת" מתושבי הקיבוץ. ההורים ששלחו את הילדים ללמוד בקיבוץ מסיבות אידאולוגיות וחינוכיות, עשו זאת מתוך מחשבה שזה החינוך הטוב ביותר עבור ילדיהם. מרביתם התקשו בגידול ילדיהם בשל התמודדות עם שכול או היעדרות של אחד ההורים. בהמשך, חלק מהילדים הגיעו ממשפחות במשבר שהתקשו במסגרות העירוניות. ובעיקר נשלחו ילדים שהוגדרו כבעלי יכולת, אך התקשו להסתגל וחוו בעיות אישיות שונות, ולא נמצאה עבורם מסגרת חינוכית מתאימה בעיר. ויקיפדיה

ציטוטים

”למדתי בגן עירוני ליד הבית והיה לי קושי רב לדבר בשפה העברית“

הקשר הרב דורי