מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפורו של יהודה שגיב

סבא יהודה והנכד איתי
סבא יהודה בצעירותו
חוויות ילדות בטורקיה

שמי יהודה, אני משתתף השנה בתכנית הקשר הרב דורי, להלן סיפורי:

נולדתי בשנת 1941. המשפחות שלי בין בצד אבא בין בצד אימא הן ממגורשי ספרד בשנת 1492. מצד אבא שם המשפחה הוא פיליבה (כנראה שזה שם של פלובדיב בבולגריה). שם המשפחה של אימא הוא בכר (כנראה על שם עיירה בהר בספרד). סבא שלי מצד אבא בכור יהודה פיליבה היה גר בבלאט, בו יש בית כנסת שבנו לפני גירוש ספרד (ביקרנו בו). הוא נהרג במלחמת העולם הראשונה (1914-1918) בדרדנלים. וסבתא נפטרה חודש אחריו, ככה שאבא שלי היה יתום מגיל צעיר מאוד, והוא גדל אצל דודים ודודות. אימא שלי למדה אז בבית ספר 'בני ברית' והייתה דוברת צרפתית, טורקית וכמובן ספרדית (לאדינו) שהיינו מדברים בבית.

בילדות גרנו כולנו בבית אחד (סבא וסבתא הדודים ואנחנו). בבית אז לא היו מקרר, לא מכונת כביסה, לא טלפון ולא טלויזיה, אבל הייתה הרבה אהבה. במקום מקרר היה ארון רשת שהיה תלוי בחוץ, במקום מכונת כביסה היה לנו פעם בשבוע יום כביסה בו היו מחממים מים ועושים כביסה ביד. לימדו אותי לקרוא עברית בגיל 4 או 5 וכמובן בגיל הזה ידעתי לקרוא אותיות לטיניות. אחרי הגן בבית ספר היהודי הלכתי לבית ספר אליאנס, היינו לבושים עם סרבלים שחורים עם קולר לבן. הייתי תלמיד מצטיין .

הנפת דגל ישראל לראשונה בטורקיה

אבא שלי לקח אותי לכיכר תקסים כשהייתה מלא יהודים. מאחד החלונות של הבנין (בו הייתה השגרירות של מדינת ישראל) שתי בנות לבושות בשמלות כלה הרימו את דגל ישראל בפעם הראשונה. כל הקהל מחה כפיים, זה היה מדהים, אבא שלי אמר לי: "תסתכל טוב על הדגל הזה! אבא שלי ואבא של אבא שלי חיכו 2000 שנה לראות את זה , ואתה זכית!!!". זו הפעם הראשונה והאחרונה בה היהודים התאספו ועשו הפגנה סולידריות שקטה.

משחק כדורגל בין ישראל לטורקיה

אבא שלי בפעם הראשונה (ואחרונה) לקח אותי למשחק כדורגל וזה הפעם הראשונה ששמעתי את התקווה בפומבי. להתרגש, ולא להוציא הגה מהפה כי פחדנו. שני הגולים של ישראל הבקיע גלעזר שנפטר לפני חודשיים. ואני זוכר את השוער חודורוף האגדי.

בית ספר ואוניברסיטה

למדתי בבתי ספר יהודיים בהם למדתי צרפתית ואנגלית, גם עברית וגם בתלמות תורה בבית כנסת, שמה למדתי עברית ושעליתי ארצה ידעתי טוב. הייתי בעל טוקע בשופר בבתי כנסת בטורקיה ולימדתי גם בבתי כנסת וגם בשיעורים הפרטיים, מגיל 14 ומזה התפרנסתי. חגגתי את הבר מצווה בבית כנסת נווה שלום ושם קראתי את כל הפרשה(דרך אגב התחתנתי באותו בית הכנסת שהיו אחר כך שני פיגועים גדולים). למדתי משפטים באוניברסיטה בו למד דויד בן גוריון.

הייתי תלמיד מצטיין והתמונה שלי הייתה תלויה בלוח (התמונות של כל התלמידים המצטיינים של כל כיתה אחרי כל תעודה היו תלויים על הלוח) גם באוניברסיטה קיבלתי מתנה מהפרופסור על איזה עבודה שכתבתי (מה שלא נהוג) בדרך כלל.

טיול בארץ

אחרי שסיימתי את האוניברסיטה עשיתי לעצמי מתנה בגיל 22 וטיילתי בצרפת ובארץ עם הכסף שהרווחתי מלהיות סטודנט בינתיים אחותי אסתר ז”ל עלתה לארץ והתחתנה. הייתי אצלה ועשיתי טיול בחודש ימים בכל הארץ והכל בטרמפים. אני זוכר שהייתי באילת והיה הכל חולות והיה רק מלון אחד,ובחזרה חזרתי על משאית. היו איתי עוד שני אמריקאים ואז מישהו הוציא נייר רטוב, זו הפעם הראשונה שהכרתי מגבון. כשחזרתי הביתה אחותי לא זיהה אותי כי הייתי שזוף.

צבא

הייתי קצין בצבא הטורקי, שמרתי מצוות ושמרתי שבת ומאוד כיבדו את זה ולא נתנו לי לחלל שבת וחגים. היה לי ברשותי 400 חיילים, שני סוסים וארבע פרדות. ובחגים המוסלמים הייתי אוסף את כולם והייתי נוהם להם.

הקמת מועדון ציוני

בשנת 1965 הקמתי עם חבריי מועדון ציוני שמטרתו לאחד את כל הצעירים מצד אחד ולתת מענה למבוגרים. היה לנו 10 כיתות של לימוד עברית, הצגות עם נושאים יהודים,היו מביאים זמרים ישראלים כמו אריס סאן, זמר יווני שהיה חי והיה מפורסם בארץ.

 חתונה

התחתנתי בשנת 1967 עם סטלה אותה הכרתי במועדון יהודי אחר, היה הרב הראשי, קונסול נציג ישראל בטוררקיה, נציג הסוכנות היהודית וגם נספח כלכלי ישראלי בטורקיה. החתונה הייתה בבית כנסת נווה שלום בו עשיתי בר מצווה וגם אחרי שעליתי ארצה היו שתי התקפות טירור. נולדה הבת הבכורה גילה 1967 וחיים 1969  אבי.

קונגרס ציוני דור המשך בגנבה

הוזמנתי לקונגרס הציוני בשנת 1969 בו היכרתי את עמוס הורס שאז נאם על השמאל החדש בשבילי כל הנושאים האלה היו חדשים. קמתי והסברתי שהבעיה שלנו כרגע זה איך לעלות יהודים לארץ ואיך להקל להם את עלייתם

סיפור העלייה

בשנת 1970 היה טבעי שנעלה לארץ, עלינו עם שני ילדים, השלישית נולדה לנו בארץ, הקליטה בארץ הייתה קשה אף על פי ששנינו ידענו את השפה העברית. עברתי את כל המבחנים של לשכת עורכי דין מחדש, בנתיים כדי להתפרנס התעסקתי בתיווך דירות. אחרי שנים התחלתי להקים חברת בנייה ובניתי כ-1000 דירות, מרכז מסחרי, וקניון שעד היום אני עדיין מנהל אותו, כמובן עם הילדים.

קישור לתמונות של סבא יהודה

הזוית האישית

סבא יהודה שגיב השתתף בתכנית גם בשנה שעברה בבית הספר "המשתלה עם ליה והעלה את סיפורו "לראשונה דגל ישראל בטורקיה".

מילון

הקונגרס הציוני
האספה של נציגים צעירים מכל העולם

ציטוטים

”אבא שלי בפעם הראשונה לקח אותי למשחק כדורגל וזה הפעם הראשונה ששמעתי את התקווה בפומבי“

הקשר הרב דורי