מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפור חייו של קורט ליפמן – סבא רבא שלי

נטע, אני וסבתא רותי בתכנית
קורט חייל במלחמת העולם הראשונה
סבתא רותי מספרת לנטע את סיפור חייו של סבא רבא

סיפור חייו של קורט ליפמן – אביה של סבתי

נטע תדהר משתתפת השנה בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם סבתא רותי תדהר. במפגשים סבתא סיפרה לנטע את סיפורי המורשתת המשפחתית, יחד הם העלו את סיפור חייו של קורט ליפמן. נטע מספרת: קורט ליפמן הוא סבא רבא שלי, אביה של  רותי סבתי.

השנים הראשונות

קורט ליפמן נולד בתאריך  4.6.1890 בברלין שבגרמניה, להוריו יחיאל ודזעני ליפמן  היה לו אח גדול בשם מקס ולאחר כמה שנים נולדה אחותו הצעירה תאה.

תמונה 1

תאה אחותו הקטנה      קורט עם אביו אמו ואחיו מקס          קורט עם אמו ואחיו מקס 

משפחת ליפמן חיה חיים נוחים במסגרת הקהילה היהודית, והשתלבה בחיי התרבות והרוח. יהודי גרמניה בתחילת המאה נטמעו בסביבתם אך במקביל ניהלו חיים יהודיים עצמאיים ומרוכזים כלפי פנים, מבלי להיות מסוגרים כלפי חוץ.

כשהיה קורט בן שנה, קיבל מהאומנת שלו ספל וצלחת מעוטרים בזהב. על הספל נכתב "למזכרת מהאומנת שלך 4.6.1891".

תמונה 2

ספל וצלחת שקיבל קורט מהאומנת למזכרת

מלחמת העולם הראשונה

כשמלחמת העולם הראשונה פרצה ב- 1914 גויס קורט לחיל האוויר הגרמני ושירת בצבא בתפקיד צלם צבאי.

תמונה 3

 תמונה 4

 

 

 

 

 

 

קורט כחייל במלחמת העולם הראשונה הקיסר וילהלם השני  מבקר בחזיתבין תמונותיו ניתן למצוא את הנצחת ביקורו של הקיסר וילהלם בחזית.

הידעת? בתולדות עם ישראל וארץ ישראל נודע וילהלם כמי ששקל לסייע לבנימין זאב הרצל ולתנועה הציונית בתחילת דרכה, אך בסופו של דבר נמנע מכך.

                                  בנוסף לכך צילם תמונות רבות של מטוסים גרמניים שהתרסקו.

תמונה 5

 תמונה 6

 

 

 

 

 

 

 שברי מטוסים גרמנים שצילם קורט במסגרת שרותו הצבאי

לימודים וקריירה

לאחר המלחמה למד קורט בברלין אדריכלות פנים בשיטת הבאוהאוס.

הידעת? באוהאוס הוא שמו של בית ספר לעיצוב ואדריכלות שפעל בגרמניה בין שתי מלחמות העולם, בין השנים 1919-1933.מטרת בית הספר היתה לשלב בין האמנות למלאכת האומנות עצמה. הסגנון העיצובי של הבאוהאוס הוא נקי ופשוט ללא קישוטים, ומשתמש בקווים ישרים. אחד המקומות שבו זכה סגנון הבאוהאוס להצלחה הוא היישוב העברי בארץ ישראל. בשנת 2003 הוכרזה "העיר הלבנה" של תל אביב כאתר מורשת עולמית לסגנון זה, בזכות בתים רבים בסגנון זה המרוכזים בה.

שיטת הלימוד בבית הספר שילבה לימוד עיוני של אדריכלות ולימוד מעשי של נגרות. לעבודת הגמר שלו יצר קורט מראה בסגנון סיני ובה עיטורים מיוחדים באותו סגנון. חלק מהפרויקטים תוכננו בעזרת תמונות שצייר בעצמו. המראה ותמונות אלו תלויות עד עצם היום הזה בבית סבתי.

תמונה 7

 תמונה 8

 

 

 

 

 

 

מראה מיוחדת ותמונות מעשה ידיו של קורט

בתום לימודיו החל לעבוד כאדריכל ועיצב בעיקר חנויות. הוא התחתן עם אישה נוצריה שהתגיירה ובשנת 1930 נולד לו בן בשם פטר (אמנון). פטר הלך בעקבות אביו ולמד אף הוא נגרות.

כשמצבם של היהודים בגרמניה הלך והחמיר בעקבות עליית הנאצים לשלטון, החליטו קורט ומשפחתו לעלות לישראל ובשנת 1934 הגיעו לארץ.

בזכות מקצוע האדריכלות מצא קורט מיד עבודה בארץ והיה בעל נגריה במרכז וולובלסקי ביפו-תל אביב. בנגריה היה מייצר את הרהיטים שעיצב.

הוא נחשב לאדריכל מוכשר ובעל מוניטין ועיצב הרבה חנויות בתל אביב, ביניהן חנות הנעליים המפורסמת "מיקולינסקי". כמו כן עיצב את ביתו של איש העסקים אילין בחיפה.

תמונה 9

כרטיס הביקור של קורט

משפחה

לאחר שאשתו חלתה בשחפת, היא חזרה לגרמניה ושם הורע מצבה והיא נפטרה.|בשנת 1938 התחתן קורט עם בטי קריסטלר והתגורר עמה ברחוב שלמה המלך בתל אביב. יחד גידלו את פטר, בנו מנישואיו הראשונים. 

תמונה 10

 הכתובה המקורית של קורט ובטי לצד תמונתם

כשפטר היה בן 16 הוא חלה בשחפת ונפטר. שנה לאחר מכן בשנת 1947, נולדה סבתי רותי, כשקורט אביה כבר בן 57.

בשנת 1951 עברה המשפחה להתגורר בשכונת תל גנים ברמת גן בבית קטן עם גינה, שאותה טיפח קורט באהבה רבה. הוא סידר שבילים בגן, שתל פרחים וירקות ואת כל זמנו הפנוי נהג לבלות שם.

לאחר שפרש לגמלאות בילה קורט הרבה בגינה שכה אהב ומדי פעם ביקר בנגריה, אותה השכיר למנהל העבודה.בשנת 1963 נפטר קורט והוא בן 73.

תמונה 11

קורט בן 70 בגינת ביתו

מה למדתי?

למדתי שסבא רבא שלי היה איש עם ידי זהב, שידע לשלב את כשרונותיו האמנותיים עם עיצוב הפנים והאדריכלות. הוא היה דמות ראויה להערצה שאפשר ללמוד ממנה הרבה, 'יקה' קפדן שמאד חשוב היה לו לבצע את הדברים בשלמותם עד הסוף. כמו ידי הזהב, כך היה לו גם לב זהב. סבתי היתה מאוד קשורה אליו. מותו (שהתרחש יום אחד לפני יום הולדתה ה16) היה אירוע מאוד טראומתי בשבילה.

העבודה המשותפת החזירה אותנו בזמן לימים שסבתי היתה ילדה ואפשרה לי ללמוד כל מיני נושאים חדשים שלא ידעתי עליהם. מעכשיו, בכל פעם שאבוא לבקר את סבתי ואראה את המראה הגדולה שתלויה בכניסה לביתה, אדע מי הכין אותה ואזכר בסיפור.

סבתי ואני

העשרה

הקיסר וילהלם השני: "רידריך וילהלם ויקטור אלברט מפרוסיה ‏ 27 בינואר 1859 – 4 ביוני 1941), הידוע בשמו המלכותי וילהלם השני, היה אחרון השליטים מבית הוהנצולרן ששימשו כקיסר גרמניה ומלך פרוסיה…ובמסעו לארץ ישראל בשנת 1898 שהיה נקודת ציון בולטת בהיסטוריה של ארץ ישראל בתקופה העות'מאנית, הותיר אחריו ציוני דרך רבים, מהם קיימים עד היום".

באוהאוס: "באוהאוס הוא שמו של בית ספר לעיצוב ואדריכלות שפעל בגרמניה בתקופה שבין שתי מלחמות העולם, בין השנים 1919 – 1933. הבאוהאוס נדד בין שלוש ערים: ויימאר (שבה נוסד), דסאו וברלין. בבית ספר זה התחנכו ולימדו אדריכלים מפורסמים רבים, אשר פיתחו את הסגנון הבינלאומי, שהוא אחת האסכולות החשובות ביותר באדריכלות המודרנית. הבאוהאוס ידוע בעיקר כסגנון אדריכלי, אך עסק גם בתחומים של עיצוב פנים ועיצוב רהיטים וכלי בית שונים – תחומים שנלמדו בבית הספר עוד לפני שמקצוע האדריכלות נלמד בו". ויקיפדיה

תשע"ו

מילון

הקיסר וילהלם השני
רידריך וילהלם ויקטור אלברט מפרוסיה ‏ 27 בינואר 1859 – 4 ביוני 1941), הידוע בשמו המלכותי וילהלם השני, היה אחרון השליטים מבית הוהנצולרן ששימשו כקיסר גרמניה ומלך פרוסיה...ובמסעו לארץ ישראל בשנת 1898 שהיה נקודת ציון בולטת בהיסטוריה של ארץ ישראל בתקופה העות'מאנית, הותיר אחריו ציוני דרך רבים, מהם קיימים עד היום.

באוהאוס
באוהאוס (גרמנית: Bauhaus, להאזנה (מידע · עזרה)) הוא שמו של בית ספר לעיצוב ואדריכלות שפעל בגרמניה בתקופה שבין שתי מלחמות העולם, בין השנים 1919 - 1933. הבאוהאוס נדד בין שלוש ערים: ויימאר (שבה נוסד), דסאו וברלין. בבית ספר זה התחנכו ולימדו אדריכלים מפורסמים רבים, אשר פיתחו את הסגנון הבינלאומי, שהוא אחת האסכולות החשובות ביותר באדריכלות המודרנית. הבאוהאוס ידוע בעיקר כסגנון אדריכלי, אך עסק גם בתחומים של עיצוב פנים ועיצוב רהיטים וכלי בית שונים - תחומים שנלמדו בבית הספר עוד לפני שמקצוע האדריכלות נלמד בו.

ציטוטים

”הוא נחשב לאדריכל מוכשר ובעל מוניטין ועיצב הרבה חנויות בתל אביב, כמו "מיקולינסקי"“

”העבודה המשותפת החזירה אותנו בזמן לימים שסבתי היתה ילדה“

הקשר הרב דורי