מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפור חייו של פרוספר מלול

ירין גרין והוותיק פרוספר מלול
פרוספר ואשתו חנה
סיפור חיים

סיפור חייו של פרוספר גולן מלול

פרוספר נולד במרוקו בשנת 1936. אמו של פרוספר, רחל, נפטרה כאשר הוא היה ילד קטן והוא ואחיו הבכור מוריס נשארו יתומים. עוד בטרם הספיק אבא של פרוספר לסיים את שנת האבלות על אשתו רחל, הוא הכיר את השכנה שהייתה גרה לידם במרוקו ואחרי כמה זמן הוא התחתן שוב עם השכנה שהכיר. לאישה השנייה היו כבר שלושה ילדים. פרוספר ואחיו מוריס סבלו מאוד מאשתו השנייה של אביהם, בגלל שהיא טיפלה רק בילדים שלה ולא דאגה לפרוספר ולמוריס.

כאשר פרוספר היה בן 8, מרוב שהאימא החורגת לא טיפלה בו ובאחיו, הוא התחיל לא ללמוד. אבא של פרוספר ראה שהבן שלו לא לומד אז הוא שלח אותו ללמוד מכונאות רכב, אך גם שם לא הלך לפרוספר. אחרי שאבא של פרוספר ראה שבנו לא לומד הוא שלח אותו דרך עליית הנוער לצרפת.

פרוספר חגג את בר המצווה בצרפת עם 15 ילדים נוספים, ואחרי שנתיים הוא עלה לארץ ישראל. פרוספר נשלח לכפר חסידים ליד חיפה. פרוספר היה אז בן 14 וגם בישראל בכפר חסידים הוא לא למד. אחרי חודש פרוספר לא רצה להיות בכפר הנוער והעבירו אותו לקיבוץ ליד קיסריה. פרוספר לא למד והתחיל לעבוד ברפת  עם הפרות והסוסים. פרוספר האכיל את החיות במקום ללמוד. פרוספר עבד ברפת עד שהלך לצבא ההגנה לישראל.

פרוספר התגייס לצבא בשנת 1956 לגדוד תותחנים ושירת במחנה בית ליד, הוא היה חייל בודד. פרוספר השתתף במלחמות ששת הימים ובמלחמת יום הכיפורים וגם איבד חברים טובים. אחרי שפרוספר השתחרר מהצבא לא היה לו לאיפה ללכת. הוא חיפש את המדריך שהיה איתו בצרפת ועלה איתו לארץ, הוא ביקש מהמדריך שיעזור לו. פרוספר אמר למדריך שאם הוא לא יכול לעזור לו – אז שיחזיר אותו למרוקו.

פרוספר נשלח לבית עולים ברעננה. שם היה לו צריף משלו הוא התחיל לעבוד בפרדס בבית אריזה של תפוזים ובחקלאות. אחרי שעבד בעבודות האלה פרוספר התחיל לעבוד בבית מלון ארקדיה בהרצליה. פרוספר היה Bellboy: הוא היה לוקח מזוודות ותיקים לחדרים. פרוספר עבד בבית המלון רק בקיץ. לאחר מכן פרוספר הלך ללשכת העבודה לחפש עבודה אך הוא לא מצא עבודה, משום שאת העבודה היו נותנים לאשכנזים ולא למזרחיים (הייתה אז אפליה מאוד גדולה). אחרי כמה זמן פרוספר מצא עבודה בבית החולים לוינשטיין ברעננה. פרוספר עבד בבית החולים 35 שנים.

פרוספר התחתן בשנת 1958 עם חנה אשתו. פרוספר וחנה הביאו לעולם שלושה ילדים לאחר שבע שנות נישואין. הבת הראשונה רחל נפטרה בגיל שלושה חודשים בגלל שהיה לה מום בלב. אחרי שנה נולד הילד השני שקוראים לו ליאור. לאחר אחד עשר חודשים נולדה בת נוספת שקוראים לה רונית, ואחרי שבע שנים נולדה בתם הרביעית: גלית.

לפרוספר ולחנה יש 6 נכדים: שלושה מגלית ושלושה מרונית. פרוספר גר בפתח תקווה ליד קניון סירקין. הוא עבר מהרצליה לפתח תקווה מכיוון שאשתו רצתה להיות ליד בתה גלית.

הזוית האישית

התיעוד נעשה במסגרת מודל עבודה עירוני ששילב את מחלקת מעורבות חברתית, מחלקת הרווחה ותכנית הקשר הרב דורי.

מילון

עליית הנוער
תנועה ציונית שהוקמה בגרמניה, במטרה להעלות צעירים יהודים לארץ ישראל, ולהכשיר אותם לעבודה חקלאית. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”פרוספר אמר למדריך שלו שאם הוא לא יכול לעזור לו, אז שיחזיר אותו למרוקו“

הקשר הרב דורי