מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפור חייו של סבי

סבי עובד בנגרייה שלו
המשפחה שלי נפגשים בזמן הקורונה
הנעורים של סבי

שמי הוא חיים שואל, אימא שלי קראה לי חיימיקו. מקור שם משפחתי הוא: ביוון, סלוניקי, סבא של אבא שלי היה רב חכם מאוד והרבה אנשים באו לשאול אותו שאלות. לאמי קראו אסתר ועל שמה קראתי לבתי אסתר (אמי) לאבי קראו דוד ועל שמו קראתי לבן הבכור שלי דוד, לאחותי הגדולה קוראים שרה ולאחותי הקטנה קלרה. נולדתי בתאריך הלועזי 17.10.1936, בתאריך העברי – א' בחשוון תרצ"ז, בבית שלי בשכונת פלורנטין ברחוב התחנה בתל אביב. אני גר במדינה שבה נולדתי. בבית שבו גדלתי היה חדר אחד בלבד אבל תנאי החיים היו די טובים, היו לנו מים זורמים, שירותים וחשמל.

בית הספר היסודי שבו למדתי היה ביאליק, בתל אביב ובית הספר התיכון, שבו למדתי היה ביה"ס מקצועי אבל לא סיימתי אותו, בתי הספר שבהם למדתי היו יהודיים ממלכתיים. בערבים למדתי נגרות בבית ספר בתל אביב בתקופת האנגלים.

בתור ילד לא טיילנו והסתובבנו הרבה ברחובות בגלל הערבים שהיו מגיעים מיפו ועושים מהומות, אמא שלי לא נתנה לנו להסתובב ברחובות מהפחד שיקרה לנו משהו. שיחקנו במשחקים שיצרנו באצמנו, משחקי כדור וספורט.

באותה תקופה היו בחורים יותר גדולים מאיתנו שהיו נותנים לנו דליים עם נפט וזפת והיינו צריכים לעשות פוסטרים של האצ"ל, היינו הולכים בערב שאף אחד לא היה רואה וצובעים את הבתים. בשבת ובחג היינו יוצאים לרחוב לשחק בשכונה ומאכל שאהבתי מאוד בערבי שישי היה אורז ובמיה.

הייתי בתנועת נוער "מכבי תל אביב" שבתל אביב מגיל 10. היינו במכבי צעיר ולמדנו כל מיני דברים, היו גם מחנות נוער שהיינו נוסעים בסוכות וחנוכה. היינו משחקים ואני הייתי בקבוצה של אתלטיקה קלה.

פגשתי את מזל, אשתי בצבא. התחתנו בתאריך הלועזי 6.7.58 ובתאריך העברי – ז"ח בתמוז תשי"ח, התחתנו בבית כנסת "הדר קודש". התפרנסנו בתור זוג צעיר בכך שמזל הייתה חיילת ואני עבדתי בנגרייה מה שעשיתי עד גיל 80.

כשהייתי ילד דיברתי עברית וספרדית. אמי לא יודע לדבר עברית אז אנחנו דיברנו איתה בספרדית ועם אבא שלי דיברנו יוונית (ספניולית לאדינו). מחוץ לבית היינו מדברים עברית ובתוכו הייתי מדבר ספרדית.

בתור ילד אהבתי את מוצאי יום כיפור, בגלל שכל המשפחה הייתה נפגשת אצלנו והיינו אוכלים הרבה ממתקים. המשפחה שלנו שמרה על מסורת חגגנו את החגים אבל לא היינו דתיים.

תמונה 1
סבי וסבתי ז"ל

הזוית האישית

עידו פלדהמר: למדתי על סבא שלי המון דברים שלא ידעתי

מילון

"הדר קודש"
בית כנסת

ציטוטים

”"די לעצבן את אח שלך"“

הקשר הרב דורי