מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפור חייו של סבא שלי ליונל פרנקל

טל וסבא ליונל בקשר הרב דורי
ליונל על כביש שסלל בוסיה כמהנדס כבישים
סבא, שהיה מהנדס כבישים בבלרוס, כתב בספר את סיפור חייו. הספר נכתב בשפה הרוסית.

סבא ליונה פרנקל נולד במינסק בלרוסיה בשנת 1940 להוריו שרה ונוחם פרנקל. סבא לא מדבר בכלל עברית. אנו משוחחים ברוסית ואני מתרגם את דבריו.

ילדות

כשסבא היה בן שנה וחצי פרצה מלחמת העולם השנייה. כאשר המלחמה הסתימה הוא חזר למינסק ובגיל 7 הוא ניכנס למסגרת בית ספרית. בילדותו למד בבית ספר רוסי מספר 16. כשסיים לימודים בבית ספר יסודי, עבר ללמוד בבית ספר על יסודי מספר 30. סבא מספר ששמות בתי הספר היו לפי מספריהם. הוא היה תלמיד טוב וסיים לימודי תיכון עם מדליה כסף.

בבית ספר יסודי למדו בנים ובנות יחדיו. בכל כיתה למדו כ 30 תלמידים.

לסבא לא הייתה  ילדות טובה בכלל כי לא היה להם כסף. לפעמים גם לא היה אוכל ואפילו בגדים לא היו. הוא מאוד אהב ללמוד בבית הספר והיה לו שיעור שירה שהוא וכיתתו היו שרים ביחד. הוא היה תלמיד מצטיין. בבית הספר הם היו יוצאים ליערות לחפש פטריות, אגוזים ופרות. הם אהבו לשחק כדורגל לפטו (מחבט) לקחו מהעץ ענף לקחו סכין חתכו ריבועים או לבבות שמו באש והתחרו למי יש ענף יפה יותר. הם לקחו חוט חיברו לכדור ואז התחילו להקפיץ את הכדור מי שהקפיץ הרבה יותר ניצח!  הם שיחקו גם משחק עם כסף: לקחו מטבע גירדו אותו על הקיר והיה צריך שזה יעוף קרוב יותר לשני, ומי שיכול היה להגיע עם האצבעות לשתי המטבעות- זכה בהם. עוד משחק ששיחקו עם מטבעות: הניחו מטבע ודפקו עליו עם נבוט, אם המטבע נהפך אז ההופך היה זוכה בו .

סבא אהב מצלמות מגיל 10 הייתה לו מצלמה שמגדילה ומקטינה תמונות והוא צילם ממש הרבה תמונות. הוא השתתף גם בחוגים: חוג נגרות שם בנה ספינה קטנה מעץ ומטוסים קטנים וחוג תאטרון.

סבא מספר שהיה תלמיד חרוץ. תמיד הכין שיעורים. סבא אהב את כל המקצועות. התלמידים לבשו תלבושת אחידה בצבע אפור. לאחר שסבא סיים את לימודי התיכון בגיל 17 הלך ללמוד באוניברסיטה טכנולוגית מתקדמת ומאוד מוכרת. בגיל 22 סיים את לימודיו וקיבל תואר מהנדס כבישים.

סבא עבד בבניית כבישים ברוסיה. בספר שערך יש תמונות שלו בכבישים שסלל. חלקם היו כבישים בשדה תעופה וחלקם כבישים למכוניות.

תמונה 1

בגיל 31 סבא קיבל תעודת מהנדס כבישים. בשנת 2007 כשהיה בן 23 הוא בנה גשר מעל המים מבטון 120 מטר לאורך ו-15 מטר לגובה. כשהיה בן 24 הוא בנה את הכביש הראשון שלו ושמו של הכביש היה מוסקבה-מינסק-ברסט. לקח להם לבנות את הכביש  24 שנים. אורכו של הכביש היה 400 קילומטר. לאור זאת הכניסו את שמו לאנציקלופדיה. הוא לא החליף עבודה כי הוא היה עובד מצטיין הוא בנה לכל המשפחה בקתה ליד יער מאוד מגניב, חלפה לה שנה ומכרו את הבקתה. הם מכרו את הבקתה כי היה להם שטח רחב וגדול היו שם ממש הרבה צמחים והם לא יכלו לטפל בצמחים אלו ולטפח את הבית.

הנשים בחייו של סבא

כשסבא למד באוניברסיטה הכיר בחורה בשם בלה סוגייבה. היא הייתה חברתו הראשונה ואהבתו הראשונה. היא גרה במוסקבה והוא במינסק ולכן היה להם קשה להיפגש. אחרי 3 שנים הם נפרדו. היא נישאה לבחור אחר וסבא שמע שאחרי שנתיים הם התגרשו.

סבא הכיר את טניה דינקינה, נערה בת 18 כשהוא היה בן 24. הוא ראה אותה רוקדת בלט והתאהב בה. מיד אמר לעצמו שאיתה הוא רוצה להתחתן. הם היו חברים שנה אחת וכשמלאו לה 19 הם התחתנו. סבא היה בן 25.

תמונה 2
תמונה 3
תמונה 4
תמונה 5

שנה לאחר נישואיהם נולד דימה בנם הבכור.

כשמלאו לדימה 16 שנים, טניה נפטרה ממחלה בכליות והיא הייתה רק בת 36. דימה היה תלמיד מצטיין וסיים את לימודיו עם מדליית זהב.

לאחר 5 שנים סבא ליונה הכיר את סבתא שלי סוניה קושילבסקה. הם עבדו יחד באותה עבודה של סלילת כבישים גם סבתא הייתה מהנדסת כבישים.

הם התחתנו בשנת 1969.

סבתא סוניה הייתה נשואה לאיש בשם ויקטור קונסיבוי, לפני כן ונולדה להם בת בשם נטליה שזו אמא שלי. הם היו נשואים כ-6 שנים בערך והתגרשו. ואז סבתא הכירה את ליונה. כשהם הכירו ונישאו אמא שלי הייתה ממש קטנה (בת שנה). לאחר נישואיהם גרו יחדיו במינסק שבבלרוסיה. ליונה וסוניה ושני הילדים דימה ונטליה.

עלייה לארץ

כשאמא שלי נטליה היתה בת 16 היא עלתה לארץ לבד. סבא וסבתא שלנו עלו לארץ ישראל בגלל שאמי הייתה בת 16 עלתה לישראל מימינסק הנמצאת ברוסיה לאחר זמן מה הכירה את אבי וילדה אותי ואת אחי, ובשביל שלא יהיה לה קשה לטפל בנו אז סבתא וסבא שלי עלו לארץ בשביל לעזור לה. לא היה להם קשה להגיע לארץ.

סבא שלנו לימד אותנו לדבר רוסית וכשהיינו בני שש סבתא שלנו ניסתה ללמד אותנו לכתוב ברוסית. היום אנו מתקשרים עם סבא ברוסית בלבד.

 

הזוית האישית

טל: נהנתי לעשות את העבודה עם סבא. למדתי להכיר אותו יותר טוב ולדעת מה היה העיסוק שלו בעבר.

מילון

ביקתה
בית קטן בלב יער

ציטוטים

”סבא מספר שהיה תלמיד חרוץ. תמיד הכין שיעורים. סבא אהב את כל המקצועות.“

הקשר הרב דורי