מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפור חייו של סבא רבא משה

סבא רבא משה ואני
סבא רבא משה
סבא הכיר את סבתא בבית הכנסת

ילדות ומשפחה

סבא רבה משה נולד בשנת 1927 בגרוזיה בעיר טביליסי. לפי סיפוריו של סבא המשפחה שלו מצד אביו הגיעה במאה ה-18 מאיראן והם התמקמו בעיר טביליסי. אמו של סבא הייתה ילידת טביליסי. סבא נולד במשפחה בת שש נפשות הוא היה הבכור ואחריו היו עוד בנים. הבן הרביעי במשפחה, לפי סיפורו של סבא, אבד: לאחר לידתו נמסר להורים שהוא נפטר, אבל עד היום סבא טוען ומאמין שאחיו היה בחיים ושהוא נמסר לאימוץ בלי ידיעת הוריו. הסיפור הזה עד עצם יום הזה הוא כאוב ועצוב.

סבא משה גדל בטביליסי. לפי סיפוריו חיי הילדות שלו לא היו קלים .כבר בגיל שלוש עשרה או ארבעה עשרה הוא נאלץ לצאת לעבודה כדי לעזור להוריו בפרנסת משפחתו. התקופה הכי קשה לפי דבריו הייתה בעת מלחמת עולם השנייה, שבה החיים היו בתנאים קשים ללא אפשרות להתקיים ובקושי לשרוד. למרות הקשיים, לסבא משה היה תחביב שהיה אהוב עליו במיוחד והוא הקפיד לקיים אותו תמיד כשהתאפשר לו: צילום תמונות ופיתוחן. בבית שבו הוא גדל היה לו "חדר חושך" ובתוך החדר הוא היה מפתח את התמונות שהיה מצלם. זה מה שעזר לו, לדבריו, לגבור על קשיי היום יום.

סיפור אהבה

סבא משה התחתן עם סבתא אסתר בשנות ה-50 של המאה הקודמת. הוא היה בן עשרים וארבע וסבתא הייתה בת עשרים ושלוש. לפי סיפורו הם הכירו בחג סוכות בבית הכנסת בטביליסי וסבתא אסתר מצאה חן בעיניו. אז הוא בא לבקש את ידה וכך התחיל סיפור אהבתם שהוביל במהרה לנישואים. לסבא ולסבתא נולדו חמישה ילדים, הבכורה בהם היא בת ואחריה בנים. הם חיו בטביליסי וגידלו את ילדיהם. סבא משה עבד כמכונאי במוסך ואהב את עבודתו. סבתא אסתר הייתה עקרת בית.

העלייה לארץ

את העלייה לארץ הם החליטו לעשות כי היו ציונים ואהבו את היהדות, הם רצו לחיות במדינת היהודים. הם החליטו לעלות לישראל בשנות ה-90 של המאה הקודמת, לאחר שהבן של סבא החליט לעשות עלייה. בעקבותיו גם סבא יחד עם סבתא וילדיו עשו עלייה לישראל. סבא שהגיע לארץ היה בן שישים וארבע, הוא כבר היה בגיל פנסיה. היה לו קשה עם העלייה עקב קשיי שפה וכיוון שהיה מבוגר כבר, למרות זאת הוא ניסה ולא וויתר. הוא ניסה ללמוד את השפה ועד היום הוא משתדל ללמוד ולדעת דברים על הארץ.

הוא מאוד אוהב את המדינה ולמרות גילו (90) הוא מקפיד לקרוא ולדעת מה קורה בארץ. כיום מתגורר באשדוד עם בנו ומשפחתו. בחגים נפגשת כל המשפחה המורחבת.

הזוית האישית

סבא משה : נהניתי לחוות עבודה משותפת ולראות את ההשקעה היפה שנאור השקיע בפרויקט.

הנכד נאור : אני למדתי שהקשר הרב דורי זה לא רק לכתוב סיפור, אלא גם להתחבר יותר לסבא שלי, כי אני הרבה יותר איתו בזכות התכנית.

מילון

טביליסי
(თბილისი בגיאורגית) העיר הגדולה ביותר ברפובליקה של גאורגיה ובירתה. היא שוכנת בלב חבל כארתלי שבמזרח גאורגיה על שתי גדותיו של נהר מטקווארי (נהר הקורה). טביליסי היא המרכז התעשייתי, החברתי, הפיננסי והתרבותי החשוב ביותר בגאורגיה. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”למרות קשיי השפה ניסיתי ולא ויתרתי, כי אני מאוד אוהב את הארץ“

”לסבא משה היה תחביב שהיה אהוב עליו במיוחד: צילום תמונות ופיתוחן “

הקשר הרב דורי