מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא ראובן מקיבוץ אפק

סבא ראובן
קיבוץ אפק
החיים בארץ בתקופת קום המדינה

שמו של הסבי הוא ראובן ושם החיבה שלו הוא רוב.

שם משפחתו של הסבא הוא לוינסקי זה הוא שם המשפחה המקורי של המשפחה המשמעות של שם המשפחה הוא, שבט לוין + סקי תוספת למי שנולד בפולין.  תאריך הלידה של סבי הוא 1944513. סבי מציין את היום הולדת עם כל המשפחה בפיקניק מחוץ לבית.

סבי נולד בישראל בקיבוץ משמר הים. סבי הוא הבן השני והצעיר, יש לו עוד אח בכור בוגר ממנו ב-5 שנים, ההרגשה של סבי היא טובה להיות האח הצעיר, שמו של אחיו הוא דוד, לשניהם יש שמות תנכיים. הוא נולד בקיבוץ משמר הים שהיה ממוקם כ-300 מטר מחוף הים שבמפרץ עכו. הם גרו באוהלים לא היו מדרכות רק חול וחול מימין ומשמאל. מדי פעם היו פורצות סופות חול שכיסו את הישוב כולו. הישוב ניסה להתפרנס מדייג וחלק מהחברים עבדו בסבלות בנמל חיפה כדי לכבוש את הנמל מידי הערבים.

בבית הם דיברו עברית, ההורים דיברו ביניהם באידיש כדי שלא יבינו אותם. בגיל 10 קיבל סבי אלבום לאסוף בולים שעדיין נשאר איתו עד היום. האירוע שנישאר בזיכרונו של סבי הוא שלא הצליחו להתבסס כפרנסה מדייג הים ואז הם קיבלו אדמות באזור אפק – כשירדו שם לראשונה מהמשאית הם דרכו על האדמה החומה שלא הייתה חול.

אימו של סבי הייתה שרה לו פעמיים רבות את השיר "העיירה בוערת" היות ובפולין נשארה כל משפחתה שנשרפה אחר כך על ידי הפולנים, לא נשאר אף אחד ממשפחתה.

בקיבוץ היו הילדים ישנים, אוכלים, לומדים וחיים במסגרות – בתי תינוקות ילדים ובתי ספר – כל הילדים ללא הורים. בילדותו סבי אהב את כל משחקי הכדור. הילדים היו מבקרים את ההורים רק 3 שעות 7-4 ואחר כך חוזרים לבית הילדים לשינה. כל זה היה כל הזמן עד שהתגייסו לצבא בגיל 13 הייתה בקיבוץ לכל כיתתו של סבי שנת מצוות – היו 13 מצוות של היעדים היו צריכים לעבוד במשך השנה, כמו לדוגמא חלוץ בודד בדשא –  כל שני ילדים היו לבד באוהל במשך יום שלם – דואגים לעצמם לאוכל, הגנה ללא מבוגרים- גיל 13 !!!. בסוף השנה טקס סיום רב רושם של טבילת אש- מעבר מכשולים, טיפוס על מכשולים ומסיבה לכל הילדים.

מקום העבודה הראשון של סבי היה ברפת, בגיל 25 סבי עזב את הקיבוץ והלך ללמוד הנדסה אלקטרוניקה אחר כך הוא עבד במפעלי אלקטרוניקה שונים.

סבי הכיר את בת זוגו בקיבוץ. הוא התחתן בגיל 27 שנת 1971 החתונה התקיימה בקיבוץ אפק. היה היום הקר ביותר בשנה (היה אז שלג בירושלים). בגיל 23 של סבתא שלי נולדה הבת טלי בשנת 1973 אמא של עמית. בגיל 26 נולד הבן אורי בשנת 1976. בגיל 33 נולד הבן לירן בשנת 1983

סבי שירת ביחידת הצנחנים בפלוגה מבצעית לאחר מכן הוא עבר ליחידת שרות בהטסה כמדריך צניחה משלח צנחנים והספקה המלחמות שבהן הוא השתתף הן: (מלחמת ששת הימים, יום כיפור ומלחמת לבנון הראשונה). לפני מלחמת ששת הימים הייתה תקופת המתנה שהייתה מתוחה מאוד, השידורים ממצרים ביומני הקולנוע הביאו את הישוב למחשבה שהם על סף חורבן בית שלישי. מלחמת יום כיפור הייתה גם כן קשה מאוד טלי (אמא של עמית) הייתה אז בת חודש וחצי בלבד. והמלחמה הייתה קשה – אח של סבי נפצע קשה והיה במצב ביש (רע) וכיום אין לו יד.

לסבי יש שלושה ילדים, ששה נכדים המשפחה של טלי גרה בכורזים המשפחה של הבן השני אורי גרה בכרמיאל והבן השלישי לירן גר בקריות. כל שבועיים נפגשים לארוחת שישי כולם יחד ובין לבין מתראים לסרוגין. וגם בחגים נפגשים וחוגגים ביחד.

בילדותו של סבי בקיבוץ אפק היו חוגגים כל החברים והילדים בחדר האוכל את כל החגים עם ארוחה חגיגית, מופעים של שירה בצוותא, מקהלה ריקודים. החג היפה ביותר היה חג השבועות שהיה נחגג בדשא. הצניחה החופשית הראשונה של סבי הייתה חווייתית ומאתגרת מאוד ועברה בהצלחה והוא מאוד נהנה.

הארועים המכוננים והגאים על סבי הם בניית המשפחה הילדים והנכדים. סבי עדיין לא יצא לפנסיה הוא ממשיך לעבוד אם כי חלקות העבודה הם גם התחביב שלו. כמו כן הוא גם אוהב לטייל ולשחק עם הנכדים.

הזוית האישית

עמית: עניין אותי מאוד הסיפור של סבי ולדעת את כל מה שעבר בחייו.

מילון

מצב ביש
מצב לא טוב, רע

אפק קיבוץ
אֲפֵק הוא קיבוץ השוכן בין קריית ביאליק לקריית אתא, בדרום עמק זבולון והוא חלק ממועצה אזורית מטה אשר. השם אפק מופיע בתנ"ך בנחלת מטה בני אשר, (ספר יהושע פרק יט') כשמה של עיר מקראית שהייתה ממוקמת ליד מקורות הנעמן שלידם שוכן הקיבוץ. בקרבת מקום שוכנת שמורת טבע עין אפק. ויקיפדיה

ציטוטים

”הם גרו באוהלים לא היו מדרכות רק חול וחול מימין ומשמאל...“

הקשר הרב דורי