מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפור חייו של סבא לב

סיור עם סבא בבית התפוצות
סבא חתן
מנהגים וחגים

הסיפור של סבא לב

מנהגים וחגים

סבא וסבתא של סבי נולדו באוקראינה במקום שחיו בו יהודים. בבית של סבא מקיימים את מנהגי החגים לאורך כל השנים. כשנחגגו החגים בביתם של סבא וסבתא של סבי, ששמם שלמה וחיה, ישב סבא שלמה בראש השולחן, כשעל פניו נסוך חיוך מאוזן לאוזן.

החג האהוב ביותר עלינו הוא חג הפסח. בחג זה יושבת המשפחה כולה סביב שולחן הסדר וקוראים בהגדה. משום שסבא מתקשה לקרוא בעברית, אני יושבת לצידו ומסייעת לו בקריאת ההגדה. בנוסף, מידי חג פסח כולנו מחכים לנגוס בלחמניות המיוחדות והטעימות שמכין סבא מקמח מצה.

חג נוסף שאנו אוהבים לחגוג עם סבא הוא חג החנוכה, כי סבא וסבתא דואגים להכין לכל המשפחה סופגניות עגלגלות וטעימות במילויי ריבת תות, ריבת חלב ושוקולד.

החג הכי אהוב עלינו הוא ראש השנה האזרחי ( הנובי גוד). כולנו מחכים בקוצר רוח לחג זה משום שמתחילה שנה חדשה והבית מתמלא בחגיגיות ואוירה מיוחדת. סבא וסבתא קונים עץ אשוח גדול ומניחים אותו במרכז הסלון. כל הנכדים מתרגשים לקשט את העץ בקישוטים מיוחדים ומנצנצים. מתחת לעץ מניח סנטה קלאוס, שהוא בעצם סבא לב היקר שלנו, מתנות והפתעות לכל הילדים. על גבי כל מתנה הוא כותב את שם הילד או הילדה בצירוף ברכה אישית ואז מגיע הרגע לו כולנו מחכים כשסבא מכריז: "סנטה קלאוס הגיע והשאיר לכם מלאאאאא מתנות! מי רוצה לפתוח את המתנה שלו??". ותוך מספר שניות כל הילדים רצים לעבר עץ האשוח ומסתערים על המתנות בהתרגשות רבה. לאחר שכל הילדים פותחים את המתנות, הם רצים להראותן לסבא מבלי לדעת שהוא זה שקנה אותן. זהו החג הבלתי נשכח עבורנו.

תמונה 1

לב ואסיה

בתור נער סבא לב גר בקיבוץ עם הוריו.  לשכניהם הייתה בת  בשם אסיה. אסיה הייתה נערה מדהימה ביופייה,  אשר כל רואיה היו נפעמים ממנה וביקשו להכירה. לב ואסיה מצאו חן אחד בעיני השנייה וההכרות ביניהם ארכה רק ארבעה חודשים. בכל פגישה הם היו  נרגשים מאוד ושמחים לראות האחד את השנייה. יום אחד סבא החליט שנפשו חפצה להתחתן עם אסיה. אמנם, סבא לא כרע ברך, אך הוא כן הביא לאסיה טבעת נישואים ולאחר מספר חודשים הם התחתנו. כיום הם נשואים כבר 41 שנים יחד והם מאושרים על החלטתם.

תמונה 2

משפחה

לסבא לב יש שני בנים  ושתי כלות מדהימות, שאותן הוא מאמץ כבנות שלא היו לו מעולם. בזכותם הגיחו לעולם שני נכדים ונכדה, שהם המתנה לסבא וסבתא  ואיתם הם הכי אוהבים לבלות וליהנות יותר מכל .

תמונה 3

החיים של סבא לב

אומרים שאנשים מאושרים לא מרגישים את הזמן שעובר, ולכן החיים של סבא לב ואשתו אסיה  חלפו  מהר כמו יום אחד. כיום, כאשר סבא לב חוגג חגים של העם היהודי בביתו, הוא מסתכל על כל המשפחה כאשר חיוך מאוזן לאוזן  נסוך על פניו בדיוק כמו שסבו שלמה היה מסתכל עליו ועל משפחתו. סבא לב לא מתחרט על שום החלטה שלקח בחייו. הוא שמח ומאושר בחלקו, ואוהב למצות כל רגע בחיים.

הזוית האישית

בפרויקט של הקשר הרב דורי סבא לב נהנה לשתף אותנו בסיפורים מחייו,. נהגתי להיפגש אתו בימי שישי ולשמוע את סיפוריו המרתקים והמעניינים. במהלך השיחות שלי עם סבא למדתי המון על החיים בעבר, המסורת, המנהגים וגיליתי דברים על משפחתי שמעולם לא ידעתי. זוהי המורשת הכי חשובה שקיבלתי מסבא שלי.

מילון

ציבוריק
מאכל עשוי מבצק ובשר

ציטוטים

”אם לא תצליחי עכשיו -לא תצליחי אף פעם “

הקשר הרב דורי