מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

קורותיו של סבא יוסי מיגוסלביה

סבא עם שני נכדיו, גיא ועידן.
סבא בן 11 עם אחותו אסתר.
ראשית דבר

סיפורו של סבא יוסי

סבא נולד בעיר שקוראים לה טוזלה ביגוסלביה, בתאריך 4 באפריל 1935. המקור של השם טוזלה מגיע מהמילה הטורקית טוז שפרושה מלח. בשנת 1870 בזמן ששלטו באזור טורקים גילו שמתחת לאדמה יש ים של מלח. הם התחילו לשאוב ומאחר שהיה שם מאגר עצום של מי מלח הם ייסדו עיירה בשם טוזלה. אחר כך התברר שיש גם מלח בצורת סלעים ובנו מכרה של מלח.

לסבא יש אחות אחת בשם אסתר. היא צעירה ממנו בשנה וחצי. לאבא של סבא קראו אהרון וכינויו מילו (פרוש ל"נחמד") הוא גם נולד בטוזלה. לאמא של סבא קראו לואיזה. היא נולדה בבלגרד (העיר הבירה של יוגוסלביה)  אמו של יוסי הייתה בעיקר עקרת בית ולפעמים עזרה לאבא.

אבא עבד בעסק משפחתי שכלל קנייה ומכירה של חיטה, שעורה, תירס וכדומה. בנוסף הם עסקו בקנייה ומכירה של פירות יבשים כמו שזיפים, תאנים, דובדבנים וכד'. את הפירות הם היו מייבשים ומוכרים אותם בכל יוגוסלביה. העסק כולו היה בשדה של כ 20 דונם והיה להם גם תחנת רכבת פרטית.

בתקופה ההיא המשפחה הייתה גרה כמו "חמולה": הייתה חצר גדולה ומסביב לחצר גרו הסבתא רבתא שלי ומשפחתה, סבתא וסבא שלי, הבן האחר שלה, והבת שלה עם משפחתה. סבא גר בבית "א" והיו בו שלושה חדרים, מטבח חורף ומטבח קיץ עם מרפסת גדולה. לפני הבית הייתה גינה של פרחים שכללה פעמוניות חורף, אמנון ותמר ועוד פרחים עונתיים לרוב. בפינה אחת של הגינה הייתה חזרת לשימוש בחג הפסח. ממש לפני הבית בקצה הקרוב של הגינה היה עץ לילך, עץ שזיפים, עץ אפרסקים ועץ משמשים.

לאמא של סבא הייתה בעיה של הנקה ולכן הם קנו פרה מיוחדת שסבא רק שתה את החלב ממנה. כשסבא היה בן 4 הוא הלך לגן של נזירות כי זה היה נחשב הגן האיכותי ביותר. בזמן שכל התלמידים  בבוקר התפללו (הם היו נוצרים) סבא היה יושב בספסל שלו. כבר בגיל 4 הם למדו אותיות באנגלית וספרות בחשבון. כנראה שסבא היה קצת שובב ולרוב ישב בספסל "עונש". זה היה ספסל בצבע שחור (כל הספסלים האחרים היו בצבע ירוק) ומעליו הייתה תמונה של שטן עם קרניים ולשון ארוכה בצבע אדום ובידו השטן החזיק קלשון.

20170123_114632

כשפרצה מלחמת העולם השנייה סבא היה במחנה ריכוז איטלקי על אי "ראב" אשר בצפון הים האדריאטי. מהמחנה הוא ברח לאחר שהייתה כניעת איטליה בספטמבר 1943. לאחר קניית איטליה ושחרור מכנה ראב במקום התארגנה יחידת פרטיזנים יהודית ממשוחררי ראב. מכיוון שסבא היה עדיין צעיר הוא לא צורף ליחידה זו ולכן הוא ברח ליערות. היה ביערות עם הפרטיזנים עד סוף שנת 1944. האבא של סבא היה במחנה ריכוז "יאסנובץ" שבמרכז יוגוסלביה ושם הוא חוסל בדצמבר 1944. אחר כך סבא היה בהונגריה עם החיילים הרוסים עד 1945.

בשנת 1945 הוא חזר לטוזלה ושם למד עד 1948 וסיים כיתה ו'. בשנת 1948 עלה ארצה היה במחנה עולים "עתלית" והמשיך ללמוד. עשה בחינות בגרות סיים בטכניון בחיפה בפקולטה למכונות קיבל תואר מהנדס מכונות ואחר כך בטכניון סיים גם בתואר שני. את הדוקטורט סיים בארצות הברית.

הזוית האישית

סבא: גיליתי נכדים רציניים ומתעניינים בנקודות בעברי הרחוק שלא סיפרתי להם קודם.

עידן וגיא: למדנו על סבא דברים שלא ידענו ונהנינו ללמוד על קורותיו לפני מלחמת העולם ה-2 בזמן השואה ולאחר מלחמת העולם ה-2.

מילון

טוזלה
נגזר מהמילה הטורקית טוז שפרושה מלח.

ציטוטים

”"המאמין בדרכו ואמונתו- ישרוד"“

הקשר הרב דורי