מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפור חייו של סבא אנדרי לוי

אנדרי לוי
אנדרי לוי ומשפחתו
גרתי עם משפחתי בעיר הליופוליס שבמצרים

חייו של סבא אנדרי לוי

"אני אנדרי לוי , נולדתי במצריים, נולדתי בתאריך 25.11.1941. עליתי ארצה בתאריך 9.7.1957 .
למדתי בקולג' דה פרר. בילדותי אהבתי לשחק כדור עף, כדורסל ותחרויות ריצה. אני דובר את השפות: עברית, ערבית, אנגלית, צרפתית, איטלקית, ספרדית, ערבית מרוקאית. מרסל וסמואל הורי ז"ל התחתנו והביאו לעולם 8 ילדים. 3 בנות  ו- 5 בנים. אני.
הליופוליס, או מצרים החדשה הוא רובע יוקרתי בקהיר שבמצרים. אנו גרנו בבית שכור. בבנין שגרו היו 2 משפחות יהודיות, כל המשפחות האחרות היו ארמנים ויוונים. בהליופוליס התגוררו יהודים שהיגרו למצרים לאחר מלחמת העולם הראשונה, מאיטליה ומטורקיה בעיקר, ונמנו עם הקבוצה המבוססת ביותר כלכלית במצרים. המצב הכלכלי של המשפחה היה  טוב מאוד. אבי עבד בבנק ואמי היתה עקרת בית. הילדים הקטנים גדלו בבית והילדים הגדולים  חונכו בבתי  ספר נוצריים, הם נדרשו ללמוד 3 שפות, אנגלית, ערבית וצרפתית.
הקהילה  היהודית כללה אנשי רוח ואקדמאים, כמו גם בעלי מקצועות חופשיים. רופא המשפחה טיפל גם בילדים וגם במבוגרים, לא היו קיימים טיפות חלב.  הילדים  עזרו בעבודות הבית. שיחקו כדורעף, כדורסל והשתתפו בתחרויות ריצה. המבוגרים דרשו מהילדים הרבה כבוד. הנשים התלבשו בלבוש אלגנטי, לבוש מכובד. הנשים לא עבדו, הן גידלו את הילדים.המבוגרות לא למדו, נשים צעירות יותר למדו. הגברים והילדים כיבדו את הנשים.
כיום אני אוהב להיות עם נכדי, לרקוד איתם, להצחיק אותם ולשיר איתם. שבת במשפחתנו אנו נפגשים עם המשפחה  ונהנים עם הנכדים .המאכלים שאנו נוהגים לאכול הם דגים חריפים, סחינה וסלטים.
החג האהוב עלינו הוא חג פורים. בפורים נהגנו לאפות אוזני המן,הכנו תחפושות בצורה עצמאית, התחפושת שאני זוכר שהתחפשתי אליה הייתה תחפושת קאובוי. כיום בפורים אנו נוהגים לטייל, ולראות תחפושות. התחפושת שהייתי רוצה לראות את נכדתי בה היא: מלכה, או נסיכה.
תיעדה: אמי הלוי כיתה: ה'1
מורה מובילת תכנית דגנית בית ספר תדהר
 
העשרה
הליופוליס: "הליופוליס, או מצרים החדשה (בערבית: ??? ???????, תעתיק מדויק: מצר אלגדידה) הוא רובע יוקרתי בקהיר שבמצרים. הרובע הוקם בשנת 1905 על ידי חברת הליופוליס אואזיס שבראשה עמדו התעשיין הבלגי אדואר אמפן ובוע'וס נובאר, בנו של ראש ממשלת מצרים, נובאר באשא."
תשע"ה

מילון

הליופוליס
הליופוליס, או מצרים החדשה (בערבית: ??? ???????, תעתיק מדויק: מצר אלגדידה) הוא רובע יוקרתי בקהיר שבמצרים. הרובע הוקם בשנת 1905 על ידי חברת הליופוליס אואזיס שבראשה עמדו התעשיין הבלגי אדואר אמפן ובוע'וס נובאר, בנו של ראש ממשלת מצרים, נובאר באשא.

כל ישראל ערבים זה לזה
כל ישראל אחראים אחד לשני

ציטוטים

”תהיה אדם טוב ויהיו טובים אליך בחזרה“

הקשר הרב דורי