מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפור חייו של יצחק שלאל

יצחק שלאל
אלה ויצחק לומדים ביחד מחשבים
סיפור עלייה

סיפור העלייה של יצחק שלאל

נולדתי בתאריך 1.7.1944 בעירק בעיר מוסול. במשפחתי היינו 8 אחים ואחיות. בשנת 1951 עלינו לארץ ישראל. עלייה גדולה זו של יהודי עירק נקראה: מבצע עזרא ונחמיה.

מבצע עזרא ונחמיה "מבצע עזרא ונחמיה, שנקרא גם מבצע בבל או מבצע עלי בבא, הוא מבצע העלאת יהודי עיראק לישראל כחלק ממבצעי העלאת היהודים לארץ במהלך שנות ה-50. המבצע קרוי על שמם של עזרא ונחמיה, מנהיגים יהודים בבבל ובארץ ישראל בתחילתה של תקופת בית שני. בתחילה, אסר החוק העיראקי על יציאת יהודים מהמדינה, אך למרות העונשים הכבדים שאיימו עליהם, הצליחו יהודים רבים לצאת מעיראק ולעלות לישראל, בעיקר דרך פרס השכנה. המבצע החל באפריל 1950, לאחר שממשלת עיראק הסכימה להתיר את יציאתם של היהודים מתחומה, והוא אורגן ובוצע על ידי ממשלת ישראל, הסוכנות היהודית וארגון הג'וינט, באמצעות טיסות של חברת "ניר איסט" שטסו מעיראק לקפריסין… רובו הגדול של המבצע נערך בשנים 1950–1951." (ויקיפדיה)

ירדנו מהמטוס בשדה התעופה בלוד. לקחו אותנו לשער העלייה. מאוד התרגשנו להגיע לארץ ישראל. היינו חודש בשער העלייה. משם לקחו אותנו לקיבוץ בשם "זרעין". היום נקרא קיבוץ יזראעל. לאחר כחצי שנה עברנו לגור במעברת באר שבע. הדבר שהכי זכור לי משם זה שביום גשום האוהל שלנו עף… זאת היתה חוויה שאני לא אשכח כל חיי.

לאחר מכן עברנו בנדודים שלנו לכפר חסידים. בכפר חסידים גרנו עד שנת 1955. בשנת 1955 קיבלנו מעון חדש. שיכון (בית) בקריית אתא שם למדתי בבית ספר גורדון עד כיתה ח'. לאחר מכן הלכתי ללמוד בבית ספר מקצועי אינטרנשיונל. לאחר שגמרתי את בית הספר התגייסתי לצה"ל. לאחר השחרור הלכתי לעבוד בחברת אגד לאחר 3 שנות עבודה התקבלתי לחברות בחברת אגד.

התחתנתי עם אשתי פריאלה, הייתי אז בן 25 ואישתי הייתה בת 20. בתי לימור נולדה בתאריך 23 לדצמבר 1969ובתי שגית נולדה בתאריך 7 ליולי 1973.

בשנת 1967 לחמתי במלחמת ששת הימים. לאחר מכן הייתה מלחמת ההתשה שנמשכה עד שנת 1971. בשנת 1973 החלה מלחמת יום כיפור שעליה סיפרתי במפגשים לאלה. לאחר מכן היו מלחמות לבנון. בגיל 45 הייתי אמור להשתחרר משרות מילואים, אולם התנדבתי להמשיך ולשרת במילואים עוד חמש שנים ובגיל 50 השתחררתי משרות המילואים.

בשנת 2002 יצאתי לגימלאות ובשנת 2014 עברתי לגור במודיעין. בזמני החופשי אני פוגש את נכדיי: שני בת 13 ועידו בן 10.

הזוית האישית

איציק שלאל: בשנה האחרונה אני לומד מחשבים בבית ספר אבני חן במודיעין. המורה שלי היא אלה תלמידה מכיתה ה' והיא הילדה הכי חמודה בבית הספר.

מילון

מבצע עזרא ונחמיה
מבצע עזרא ונחמיה, שנקרא גם מבצע בבל או מבצע עלי בבא, הוא מבצע העלאת יהודי עיראק לישראל כחלק ממבצעי העלאת היהודים לארץ במהלך שנות ה-50. המבצע קרוי על שמם של עזרא ונחמיה, מנהיגים יהודים בבבל ובארץ ישראל בתחילתה של תקופת בית שני.

ציטוטים

”התרגשנו להגיע לארץ ישראל“

הקשר הרב דורי