מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפור חייו של יליד ינואר אחד

סבא וסבתא ב 2017
ארוחה משפחתית שלנו
הסיפור של סבא בוריס

שמי גאיה, אני משתתפת בתכנית הקשר הרב דורי ומתעדת את סבא שלי.

הילדות ותקופת הנוער של סבא

בוריס שמוטר נולד בשנת 1941 בתאריך 31 לינואר ברוסיה, בזמן מלחמת העולם השנייה. הוריו ברחו איתו ועם אחיו הגדול, לאחר מכן אחיו הקטן נולד. הם גרו בדירת שני חדרים עם משפחה אחרת, כשסבי ומשפחתו בחדר אחד והמשפחה השנייה שגרה באותה הדירה בחדר השני.

אביו עבד במפעל שייצר טנקים למען המלחמה בנאצים. אמא שלו הייתה אחות לשמונה, הם חיו באוקראינה לא רחוק מהגבול לפולין בקהילה יהודית קטנה. ליד הקהילה היתה עיירה אליה הנאצים פלשו. כאשר הנאצים פלשו לעיירה הם גירשו את היהודים שבעיירה ובקהילה הישר לגטו. בשנת 1942 הם הרגו את כולם. מהמשפחה הגדולה שהייתה מהצד של אימא נשארו רק היא ושני אחיה שנלחמו בנאצים לאחר מכן (אחד האחים לחם במשך כל המלחמה, חזר חי וקיבל פרסים, אבל השני מת במלחמה). סבא וסבתא של בוריס נהרגו גם הם יחד עם רוב בניהם. חבר של אביו של בוריס נהרג גם כן במלחמה.

בעיירה שבה סבא גר היו חיים קשים מאוד. בחורפים הקרים עד לעומק העצמות לא היו הרבה פרטי לבוש ולכן הרגשת הקור רק גברה, גם האוכל היה דל מאוד. אחרי המלחמה סבי ומשפחתו חזרו לאוקראינה, שם היו חורבות ובתים הרוסים מרוב ההפצצות. גם שם האנטישמיות לא הפסיקה.

בבית הספר סבא שלי היה מצטיין וחרוץ. הוא למד בבית הספר מספר 104 שהיה לבנים בלבד, ואהב במיוחד את המקצועות מתמטיקה, ביולוגיה וחקלאות. מול בית הספר היתה חורבה מהפצצות שבה הוא וחבריו היו משחקים אחרי בית הספר. הוא התחבר במיוחד עם שני חברים שקראו להם 'בוריס' ו'דימה' שגם הם היו מצטייני הכיתה, הם היו עושים תחרויות כמו מי היה מוציא ציון גבוה יותר במתמטיקה, מי כתב חיבור יותר ארוך ואפילו משחקי כדורסל. אחרי הצהריים סבא שלי היה מבלה עם חברים, משחק במשחקי כדור וקורא ספרים. סבא זוכר שפעם אחת בקיץ, בחופש, הוא הגיע כדי לעזור למורה לשתול פרחים בגינה האקולוגית שהייתה בבית הספר. סבא שלי חגג בר מצווה כמו כל הנערים שגרו באותו המקום.

סבא שלי התגייס לצבא האדום בגיל 18. סבא שלי היה בין החיילים הכי קטנים בגלל שהיה יליד ינואר. פעם אחת כשסבא היה בתורנות שמירה לא רחוק ממוסקבה, הוא ראה את האסטרונאוטים גגרין, טיטוב, פטוטוביץ' וניקולאיוב עוברים במכונית (ארבעת האנשים הראשונים שהיו בחלל) הם עברו לא רחוק ממנו, הם חזרו מהחלל כדי לחגוג במוסקבה. בגדוד שבו סבא שלי שירת כל המפקדים החדשים למדו מסבא וחבריו איך לירות ברובים או איך לנהוג בטנקים. אחד מחבריו בצבא היה שחקן הוקי יהודי, היו שחקנים ורקדנים גרוזינים ששירתו עם סבא שלי. בגדוד היה תיאטרון שאליו היו מגיעים כל מיני שחקנים, מרימי משקולות אולימפיים, פעם הגיע יורי וולפוב, היו מגיעים רקדנים והמון אנשים.

כשסבא פגש את סבתא

בוריס שמוטר וויקטוריה שמוטר (רוזנצוויג לשעבר) נפגשו כשעבדו יחד במפעל מתכת. בוריס היה בן 23 וויקטוריה היתה בת 18. אבל חוץ מן העבודה במפעל הם למדו באוניברסיטה, הם קיבלו תואר שני במכניקה. סבתא ביקשה מסבא עזרה במתמטיקה ומאז נקשרו דרכיהם (חוץ מהפעמים בהן הם רבים). סבא הציע נישואים לסבתא לאחר ארבע שנים. בנם הראשון, ליאוניד שמוטר, נולד לאחר פחות משנה של נישואים. בתם השנייה, יוליה שמוטר (אימא שלי), נולדה כעשר שנים לאחר הולדת הבן.

עלייה לארץ

סבא שלי, סבתא שלי ואמי עלו לארץ בשנת 1997, לאחר שליאוניד היה בארץ כבר שלוש שנים והקים משפחה. הם יכלו לקחת מטען של עשרים קילוגרם לכל בן אדם (בערך מזוודה אחת, או במשקל של אחותי הקטנה), כך שלא היה הרבה דברים שיכלו לקחת. סבא החליט לקחת את דברי הערך והדברים החיוניים כמו בגדים, כלי מטבח, שמיכה, ספרים וכמה דברים אישיים. אחד הדברים שהם לקחו הוא קערת נחושת שהגיעה מאימא של סבתא.

בוריס ומשפחתו הלכו לאולפן כדי ללמוד עברית, לאחר מכן סבא שלי הלך לעבוד וסבתא שלי אחריו. אימא שלי למדה באוניברסיטה לאחר שסיימה את לימודי האולפן. סבא שלי הלך לעבוד במוסך קטן ולאחר מכן התקבל לעבודה במפעל אלקטרוניקה.

מאכל עם סיפור משפחתי

לאימא של סבא שלי היה מתכון לדג מעושן. היא היתה מכינה את המאכל המיוחד רק בחגים. סבא שלי מאוד מתגעגע לאותם רגעים שאולי זיכרונם דועך אבל ההרגשה החמימה, החגיגית והמשפחתית נעימה לו מאוד בכל פעם שנזכר בחגים בתקופה הישנה הזאת. היה גם מרק מיוחד עם פסטה או עם עוף.

סבא נזכר ש..

בחייו של סבא היו המון סיפורים מיוחדים מעניינים למשל הוא נזכר שהוא היה במוזיאון חלל שבו ראה את החללית של גגרין ואת הקפסולה שבה ירד חזרה לכדוה"א, הוא ראה גם פסל הנצחה של גגרין. הוא זוכר שהלך לגלריית אמנות טרטיאקובסקיה. הוא זוכר שהיה הולך להצגות בתיאטרון במוסקבה עם סבתא. הוא זוכר את הולדת ילדיו. הוא זוכר את החתונה שלו. הוא זוכר הרבה רגעים מיוחדים ורגעים פשוטים שאפיינו אותו ואת חייו.

הזוית האישית

גאיה: נהניתי מאוד במהלך העבודה, גיליתי הרפתקאות וחוויות מופלאות ומעניינות שסבא שלי עבר. בוריס: נהנתי, אהבתי שנכדתי שמעה וכתבה בעניין רב את סיפורי, ואהבתי לשמוע את דעתה לגבי החיים שלי ושלה.

מילון

אסטרונאוט (טייס חלל)
טייס חלל הוא אדם שטס לחלל, או שהקריירה שלו היא טיסה לחלל. ברחבי העולם נועדו שמות תואר שונים לטייסי חלל ממדינות שונות. כך מתייחסים לטייסי חלל רוסיים בתואר קוסמונאוט (ברוסית: Космона́вт); לאמריקאים אסטרונאוט (באנגלית: Astronaut); לסינים טייקונאוט; ואילו לצרפתים בתואר ספאסיונאוט. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”אימא תמיד צודקת“

הקשר הרב דורי