מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפור חייו של אברהם מגן

פגישה ראשונה שלי ושל אברהם
אברהם ומשפחתו בארץ
אברהם מגן מספר על קורותיו בארץ ישראל

אברהם עלה מעירק  בגיל 15. הוא הגיע עם משפחתו לשער העלייה (ליד חיפה) ומשם עבר לפרדס חנה, אשר היה מחנה מעבר, שם גרו באוהלים למשך תקופה. אימו חלתה ואושפזה בבתי החולים בארץ רמב"ם (חיפה) ותל השומר. היא נפטרה בשנה הראשונה לעליית המשפחה. לאחר שאימו נפטרה, אביו התחתן בשנית וכתוצאה מכך אברהם ניתק את קשריו עם אביו. משפחתו התפרקה בשנת 1951. אברהם היה בקיבוץ רמת השופט במשך שנה כשהיה בן 16.5. תפקידו היה לצאת למרעה עם עדר עזים כל יום במשך שנה. שם היה מתבודד בחיק הטבע וחושב כל מיני מחשבות על עתידו ועל עברו. הוא למד בארץ בבית ספר אקסטרני (י-יב.) אברהם היה נער שקט, מופנם, מקובל על חבריו ללא התבלטות מיוחדת. לאחר מכן עבר לגור בירושלים בשכונת תלפיות עם אביו. בשנת 1953 עבר לגור במרכז תל אביב. בדצמבר 1953 התגייס אברהם לחטיבת גולני, גדוד 12. הוא לחם במלחמת ששת הימים, עבר קורס חבלה במהלך השירות, בנוסף היה חובש בצבא.

אברהם בתמונת המחזור של קורס חובשים

תמונה 1

במהלך שירותו אברהם איבד את חברו ליחידה: הוא יצא עם חבריו ליחידה לנקות שדות מוקשים בצומת פאלוג'ה (פלוגות). במהלך חיפוש המוקשים חברו, מרקו, דרך על מוקש ונהרג במקום. שני חברים נוספים נפצעו. בהמשך שירותו במילואים השתתף במלחמת ששת הימים ללא אירועים מיוחדים. לאחר שאברהם השתחרר מהצבא, דודתו (אחות של אמו) אימצה אותו ושם הכיר את מלכה (אשתו לשעבר). מלכה הייתה נכדתה של ג'ורג'יה (דודתו מצד האם) הם התחתנו בתאריך 11.9.57. בשנת 1960 נולד להם ילד בכור משותף: אלון. בשנת 1967 נולדה הבת עליזה (נולדה ברמת אפעל).

אלון היה לוחם וקצין בחיל השריון. במילואים הגיע לדרגת מג"ד (מפקד גדוד) ולמד באוניברסיטה סטטיסטיקה וכלכלה, והתחיל לעבוד ברשות שדות התעופה. עליזה התגייסה לפיקוד צפון כעובדת סוציאלית, למדה באוניברסיטה סוציולוגיה והוראה, והתחילה לעבוד כמורה לאזרחות בביה"ס בליך ברמת גן. אלון התחתן בשנת 1984 והקים בית בישראל, הוא גידל 3 ילדים (בת ושני בנים): אלית, דור וגל. בנו של אלון עוסק היום כמפקח טיסה בנמל התעופה בן גוריון. עליזה התחתנה בשנת 1990 ומתגוררת היום בשכונת אם המושבות בפתח תקווה, ונולדו לה 3 בנות: שני, בר ונופר.

אברהם בחתונה של בנו הבכור אלון עם מיכל אשתו בשנת 1984

תמונה 2

 

היום אברהם חי בדירתו בפתח תקווה לבד, ופוגש את ילדיו ונכדיו לפחות פעם בשבוע. אברהם היה רואה חשבון במשך 50 שנה ועבד בחברות שונות. במהלך חייו אברהם כתב 2 ספרים ואותם כתב במשך 10 שנים. הספר הראשון מספר את סיפור חייו של אברהם מילדותו ועד ימינו. הספר השני שכתב אברהם מדבר על כל מיני דברים שאברהם אסף במשך השנים (צחוק, פוליטיקה, דברים רציניים וכו'…)

הספר הראשון שחיבר אברהם

תמונה 3

הספר השני שחיבר אברהם

תמונה 4

אברהם מתראיין לתכנית הקשר הרב דורי:

ֿלקובץ הסיפור המקורי:

הזוית האישית

המתעד יהב: אני יכול ללמוד מאברהם להיות סובלני, לקבל דברים בחוש הומור. התרשמתי מעברו הצבאי של אברהם, שהיה חבלן וחובש בגדוד 12 של חטיבת גולני. הוא סיפר לי על המלחמות שעבר ועל סיפור עלייתו לארץ ואף כתב ספר על קורות חייו.

 

מילון

חטיבת גולני
חטיבת גולני (חטיבה 1) היא חטיבת חיל רגלים סדירה בצה"ל, הנמצאת תחת פיקודה של עוצבת געש, אשר השתתפה בכל מלחמות ישראל. חיילי חטיבת גולני חובשים כומתה חומה. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”במהלך חיפוש אחר מוקשים חברו של אברהם דרך על מוקש ונהרג במקום, שני חברים נוספים נפצעו“

הקשר הרב דורי