מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

עליזה אוהבת את שירי ירושלים

בניהו ויזגן ועליזה כהן
עליזה בדרך לאומן
חייה של עליזה

עליזה שמי עליזה על שם סבתי. כהן שם משפחתי לאחר נישואי. שם משפחתי מבית הורי היה לחדב אחי נתנו לשם המשפחה משמעות בר"ת לחד"ב: לוחמי חרות דבקים בעמם.

נולדתי בארץ ישראל בשנת 1953. גרתי בשכונת קטמון בירושלים. אני הילדה החמישית במשפחה מתוך 14 אחים ואחיות.

הסיפור שסיפר לי אחי יאיר יחדיו – סגן אלוף בצה"ל

אחי יאיר היה בצבא קבע כסגן אלוף. באותו יום שהוסכם הסכם שלום בין ישראל ומצרים הייתה כוננות גבוהה שמא לא יקרא איזה פיגוע, ולשם כך מינה אחי מהיחידה את החיילים למשמר. אחד החיילים  שהפקודה לא נראתה לו איים ואמר, שאם איזה מפקד יתן לו  לשמור באותו יום יום שישי – הוא יקח נשק ויהרוג אותו. כך עשה אותו חייל. כולם חשבו שהוא מדבר בצחוק, מתלוצץ, לא התייחסו לאיומו ברצינות, אבל לצערנו הוא מימש את מה שאמר ויזם את מה שאמר. זה היה אירוע מאוד חריג ולכן אני זוכרת זאת.

ילדות ותחביבי

גדלתי בשכונת קטמון בירושלים. היה לנו בית קטן בין 2 חדרים. ביתי היה עשוי מאבן. אני זוכרת שהיה בית כנסת קרוב לבית. בילדותי אהבתי לעסוק בספורט. והיו לי תחביבים נוספים. התחביבים שהיו לי: אהבתי לנגן, אהבתי לשיר. את המוזיקה היינו שומעים ברדיו וגם בפטיפון. הזמרים  המוכרים שהיו בילדותי, היו שושנה דמארי, יפה ירקוני, אורי זוהר יהורם גאון.

השירים שאהבתי "ירושלים של זהב", "שבחי ירושלים" ועוד הרבה שירים ובמיוחד על ירושלים.

ימי הולדת

במשפחה שלנו נהגנו להפתיע. היינו עושים הפתעה למי שהייתה לו יום הולדת. מכינים איזה מופע, שרים ושמחים. בגן: הגננת היתה מכינה עם הילדים להצגה, בנוסף היו הילדים נותנים מתנות לאותו ילד או ילדה שהייתה להם יום הולדת. ההורים היו מביאים עוגת יום הולדת וגם היו מחלקים שקיות לכל ילדי הגן.

בר/בת מצוה

בר מצוה ההורים שלי היו חוגגים בבית הכנסת. היה גם טקס עלייה לתורה וכן דרשה שילד הבר מצווה קרא. על הדרשה זו , הוא היה מתכונן זמן רב והכינו אותו  לטקס זה. בשבת, המתפללים מבית הכנסת היו הולכים  כולם לבית חתן הבר מצווה, שרים לו כל הדרך וכמובן מקיימים את מצוות הנחת תפלין כתיקנה ומברכים שהבן יזכה למניין. בין המתנות הנפוצות אני זוכרת שהינו מקבלים ספרים במתנה.

חגים

הינו הולכים לבית הכנסת לתפילת החג, ולאחר מכן באים לבית מברכים את כולם בברכת חג שמח. מקדשים, אחרי הקידוש מברכים כל אחד ואחד בשמו. נוטלים ידים ויושבים לארוחת החג. וגם הבנות היו הולכים לבית הכנסת. הינו שרים שירי חג ואומרים דרשות. אחרי סעודת החג ושרים לכבוד החג. אבי היה אוהב לשמוע ממני את השיר "עץ הרימון"

שיר עד – עץ הרימון – יעקב אורלנד | ידידיה אדמון | בביצוע אברהם פררה – Ets ha'Rimon

בשנת 1967 נשאתי לבעלי יוסף, לאחר מלחמת ששת הימים. החתונה התקיימה בירושלים באולמי שובע ליד קולנוע אוריון. היום יש במקום סופר פארם.

 עליזה ובעלה יוסף

תמונה 1

הזוית האישית

בניהו וויזגן מתעד את סיפורה של עליזה כהן.

מילון

פטיפון
מכשיר לנגינת תקליטים. בשפות רבות נקרא המכשיר גְּרָמוֹפוֹן.

קטמון
קטמון (או גונן בשמה העברי הרשמי) היא שכונה בדרום-מרכז ירושלים. בקרב ירושלמים מקובל גם לכנותה קטמון הישנה, להבדילה מרצף שכונות הלוויין שלה "הקטמונים" (או "גוננים" - גונן א'-ט') שנבנו בשנות ה-50 של המאה ה-20 מדרום-מערב לקטמון כשיכונים לעולים חדשים. השם "קטמון הישנה" נועד לייחד את שכונת קטמון המקורית וההיסטורית, אשר בתיה הראשונים הוקמו סמוך למנזר סן סימון, ונבדלת מן "הקטמונים" גאוגרפית, היסטורית, אדריכלית וסוציו-אקונומית.

ציטוטים

”משפחתי הקודם לחדב אחי נתנו לשם המשפחה משמעות בר"ת לוחמי חרות דבקים בעמם. “

”השירים שאהבתי "ירושלים של זהב", "שבחי ירושלים" ועוד הרבה שירים ובמיוחד על ירושלים.“

הקשר הרב דורי