מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפור חייה של סבתא רינה קמאי רייך

סבתא רינה ויובל
החתונה של סבתא
על כנפי הכסף

שירות צבאי

התגייסתי לצבא בשנת 1964, הלכתי לשל"ת לקיבוץ חולתה בעקבות האהבה, חייתי בקיבוץ 8 חודשים. נאלצתי לעזוב את הקיבוץ בגלל מחלת אבי, חיים. שיבצו אותי קרוב לבית בחיל הגדנ"ע בקריה בתל אביב. בשנת 1966 חתמתי קבע בחיל האוויר בבסיס תל נוף, שובצתי בטייסת 103, טייסת הנורדים, בתור פקידה ראשית של הטייסת.

%d7%a7%d7%9e%d7%90%d7%99-1

בטייסת זו הכרתי את בעלי יוסי ז"ל, אז  הוא היה אלחוטן בטייסת. בשנת 1967 נשלח בעלי לבסיס חצרים להסבה לקורס נווטים. בשנת 1969 נישאנו ובעלי עבר לשרת בכנף 1. בסיס בצפון, ברמת דוד ואני בעקבותיו.

111

 

בעלי שירת בטייסת 69. הטייסת הראשונה של הפנטומים  בארץ ובעלי היה ממקימיה ואני קיבלתי תפקיד של פקידה ראשית של הבסיס, וגרנו בשיכון משפחות של צוות אוויר.

בשנת 1970 הייתה מלחמת ההתשה הייתי אז בהריון עם בני הבכור, ארז, כאשר בעלי יצא לפעילות מבצעית במטוס פנטום, כאשר חזר מהבצע אמר לי: בוא נלך לבית הכנסת לתפילת הגומל (לא היינו דתיים), הסיבה הייתה: שבעלי אמר לי: "לא תאמיני רדפו אחרי טילים ובקושי הצלחתי לחמוק מהם".

בשנת 1972 עברנו לבסיס חצרים בדרום, לטייסת 107 (פנטומים) וגם את הטייסת הזאת בעלי היה ממקימיה, ואני קיבלתי תפקיד של מש"קית תנאי שירות, גם בבסיס חצרים גרנו בשיכון משפחות. בשנת 1972 נולד בני השני "אלון".

בתאריך 5.10.73 הוכרזה בחיל האוויר כוננות ג' (הכוננות הגבוהה ביותר). בתאריך 6.10.73 לפנות בוקר הוזנקו כל הגברים לטייסות. הנשים החליטו לצאת עם הילדים לפיקניק באחד מהמקומות הפסטורליים של הבסיס, כדי להפיג מעט את המתח. בשעת הצהריים החלה מלחמת יום הכיפורים באזעקה בבסיס ובעלי יצא לפעילות מבצעית. חיילים, פרחי טיס, חיפשו אותנו ואמרו לנו: "אתם צריכים לפנות את הבסיס ולעבור לבית מלון באשקלון". בבית המלון האווירה הייתה מאוד קשה, כל יום הודיעו למשפחה אחרת על אובדן הבעל שנהרג בזמן המלחמה.

במהלך המלחמה גרו בבסיס במגורי המשפחות אנשי מילואים (גם בדירה שלנו), לצורך כך חפרו שוחות, בורות עמוקים, ליד כל בית מגורים, כשלעת הצורך בזמן אזעקה אנשי המילואים יוכלו להסתתר. בהפסקת האש, לאחר המלחמה חזרנו לבתינו בבסיס חצרים.

%d7%99%d7%95%d7%a1%d7%99-%d7%a7%d7%9e%d7%90%d7%99

 

עדיין לא כיסו את השוחות והגשמים מלאו אותם במים. בוקר אחד בני אלון, יצא מהבית וקפץ לתוך השוחה ואני קפצתי אחריו כדי להוציא אותו, אלון היה תינוק בן שנה. לא הצלחתי להוציא אותו מהבור העמוק "וצעקתי הצילו", בני הבכור ארז, כולו בן שנתיים וחצי, משך את אלון מהבור ואחר כך עזר לי לצאת. המלחמה גבתה קורבנות רבים וביניהם רבים מחברנו. אין מה לעשות נאלצנו לחזור לשגרה, ואני לתפקידי כרכזת תנאי שירות ליוויתי משפחות שכולות, התפקיד היה מאוד קשה ודרש תעצומות נפש מאוד גדולים. בשנת 1978 נולדה בת הזקונים שלנו מורן. גילינו שמורן חולת צליאק, רגישה לגלוטן, במהלך השנים לשמחתנו המחלה עברה.

בשנת 1982 לאחר שנים רבות וקשות עברנו לשרת בבסיס במרכז הארץ, ועברנו להתגורר בנווה רום ברמת השרון, שכונה של צוות אוויר. בשנת 1984 השתחררתי מהצבא ובשנת 1986 בעלי השתחרר בדרגת אלוף משנה. בעלי עבר תפקידים רבים בחיל האוויר, תפקידו האחרון היה מפקד בית ספר לפיקוד ומטה זרוע אוויר.

לא מצאתי לנכון לספר על כל חיינו האזרחיים רק אציין שבעלי נפטר בשנת 2009 , יום אחרי יום נישואינו ה-40.

אציין שיש לי שבעה נכדים: נכדה מבני הבכור בשם נעם, שלושה נכדים מבני אלון תאומים רן וגל ונכד שי, ושלושה נכדים מהבת שלי מורן יובל, דניאל וגיא.

unnamed

בחרתי להוסיף את השיר "על כנפי הכסף" מהסיבה שהוא מלווה אותי כבר 52 שנים וגורם לי לגעגועים עזים לבעלי יוסי ז"ל, שהיה איש צוות אוויר.

על כנפי הכסף רכובים  אבירי הרוח בעבים  העזים והטובים  כבני רשף יגביהו עוף 

ובתוך שמיים נקיים  זוהרים שבעת הרקיעים  ואנחנו ממריאים  מגולן ועד ים סוף. 

 

משפטים שאנחנו מאמינות בהם:

"תאמין בעצמך וביכולות שלך"

"יש לנו אלף ואחת סיבות טובות לגאווה כישראלים"

"תעריך את הערכים שלך גם אם אחרים לא מאמינים בהם"

"תמיד תחייך ותקבל את החיים בקלות"

"אל תתבייש במי שאתה ובמה שאתה מאמין"

"התא משפחתי הוא ערך עליון"

הזוית האישית

החוויה של סבתא רינה קמאי – רייך שמי רינה, ואני סבתא של יובל חיימוביץ'. בנקודת זמן זו, בה התקיימו חמישה מפגשים וביקור נוסף בבית התפוצות אני רוצה לומר תודה. תודה לבית הספר על היוזמה המבורכת לשתף אותנו- דור הסבים והסבתות בפרויקט מקרב לבבות בייננו לבין נכדינו. תודה לנכדתי האהובה יובל שאני חשה זכות גדולה בה בילינו יחד והיא ואני ביחד היינו שותפות לתיעוד חוויות מעברי – חלקן משמחות יותר וחלקן משמחות פחות. מה שבטוח – שיישאר תיעוד של כל הזיכרונות הללו לדורות הבאים.

תודה לך יובל שהיית כל כך קשובה לסיפוריי, גילית עניין וסקרנות ונתת לי משוב כל כך חיובי ומרגש. חייבת לציין שבכל המפגשים הרגשנו רצויים בבית הספר. המורה המנחה תמיד הייתה נוכחת, זמינה לעזרה והקפידה לתת הנחיות ברורות שמאוד עזרו בהתקדמות העבודה. המפגשים היו נהדרים והשאירו טעם של עוד. תודה לכולם.

החוויה של יובל שלום שמי יובל, מבית ספר רבין. הייתי רוצה לספר לכם על חוויותיי ממפגשי תכנית הקשר הרב דורי:

הכרתי את סבתי יותר טוב וגיליתי שאנחנו ממש דומות בתכונותינו. אני וסבתי התקרבנו הרבה יותר אחת לשנייה. נהניתי עם סבתי בכל המפגשים. הזמן שביליתי עם סבתא הנעים לשתינו התקרבנו וניצלנו בצורה מיטבית את הזמן ביחד. היה לי כיף והרגשתי הרגשה נהדרת כזאת שלא הרגשתי בחיים. שמעתי סיפורים טובים ורעים מצחיקים ושמחים וגיליתי יותר על סבי שכמעט ולא זכיתי לראות כי הוא נפטר כשהייתי בת שנתיים וחצי. בקיצור תלכו ותצטרפו לתכנית הקשר הרב דורי ותרגישו את ההרגשה שאני חוויתי והרגשתי בקיצור, חוויה לכל החיים.

מילון

מטוס פנטום
מטוס קרב דו-מושבי רב-משימתי על-קולי, בעל יכולת פעולה בטווח ארוך ובכל מזג אוויר המכונה בחיל האוויר קורנס

ציטוטים

”התא משפחתי הוא ערך עליון. “

”תאמין בעצמך וביכולות שלך“

”תעריך את הערכים שלך גם אם אחרים לא מאמינים בהם“

הקשר הרב דורי