מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפור חייה של סבתא רחל אולשיין- קרשטיין

אורי וסבתא רחל
סבתא רחל קרשטיין

סבתא שלי נולדה בהדסה הר הצופים בירושלים, זמן קצר לפני מלחמת העצמאות. אמא שלה צילה ילידת וילנה שבליטא ועלתה לארץ בשנת 1937בתנועה הציונית. אביה פנחס נולד בפולין וכשהיטלר נכנס לפולין התנדב לצבא הפולני וכך ניצל. משפחתו נכחדה בשואה כולל אשתו ושני ילדיו. אחרי המלחמה נודע לו שאחותו בפריס חיה ולשם נסע. הוא החליט שאין מקום ליהודים בעולם מלבד מדינת ישראל, ועלה לארץ שם הכיר את אמא של סבתא והתחתן איתה.

במלחמת השחרור סבתא שלי הייתה בת חמישה חודשים בלבד. אבא שלה כשהגיע לארץ התנדב למשטרה ולאימא הייתה חנות תמרוקים ותכשיטים. סבתי למדה בבית הספר היסודי על שם חיים ארלוזרוב בירושלים. בגיל 6 שלחו אותה הוריה ללמוד שחייה בימק"א ובגיל 6 התחילה ללכת מרחק של 3 קילומטר לשם שלוש פעמים בשבוע למשך כמה שנים.

בגיל 5 סבתי למדה בלט. סבתי מספרת שהיה לה פסנתר בבית ואחותה ניגנה בו מספר שנים כך שהוריה רצו שגם היא תלמד פסנתר. היות שהוריה עבדו, המורה לפסנתר הייתה מגיעה וסבתי לא הייתה פותחת לה את הדלת וכשהמורה הייתה באה לבקש את התשלום הייתה אומרת שלא היה אף אחד בבית. הוריה כעסו וכך הבינו שלימודי הפסנתר מיותרים.

לאחר מכן המשיכה בבית הספר סליגסברג במגמת תזונה. בית הספר היה בית ספר מקצועי לבנות בלבד בו למדו אומנות , פקידות לבורנטית ותזונה. אחרי התיכון סבתי למדה במדרשה לתזונה אך החליטה שאינה רוצה להמשיך במקצוע הזה, היא החליטה ללמוד קוסמטיקה ואיפור וניהלה את חנות הוריה.

החיים בירושלים בתקופה של סוף שנות ה- 60 היו מאוד חברתיים. עדיין לא הייתה טלוויזיה בעברית והחברים היו נפגשים בבתים מדי פעם היו מסיבות ופגישות בבתי קפה כמו כן, בילו בקולנוע.

סבתי גרה במרכז ירושלים מול הכנסת הישנה והיא הכירה כל אחד שעבר לידה.

בשנת 1965סבתי הכירה את יורם אולשן שהיה סטודנט למשפטים ובנו של נשיא בית המשפט העליון יצחק אולשן שיש על שמו רחובות בתל אביב, בירושלים, בבאר שבע ובאזור.

הוא היה בן יחיד.  בשנת 1969 סבתי התחתנה איתו. סבי היה עורך דין ועבד במשרד עורכי דין גדול. ונולדו להם שתי בנות הבוגרת צילי זאת אימי ומיכל שנולדה שנה אחריה. בשנת 1973 פרצה מלחמת יום כיפור וסבי גויס אך במהלך שירותו בדצמבר 1973 נהרג בתאונה.

בשנת 1977 סבתי התחתנה עם חבר משותף ברוך קרשטיין שגידל את בנות סבתי ושימש כמו אבא אמיתי. בשנת 1981 נולד להם בן שלישי ושמו יובל.

הוריו של ברוך סבי היו אנשי אצ"ל ואביו היה אחד ממקימי קבוצת בית"ר ירושלים.

 

העשרה

בית"ר – בית"ר, "ברית הנוער העברי על שם יוסף טרומפלדור", היא תנועת הנוער והצעירים של התנועה הרוויזיוניסטית לפני הקמת המדינה, ושל תנועת החרות לאחר הקמתה. התנועה, ששמה הוא ראשי תיבות של "ברית יוסף טרומפלדור", נקראת על שמו של יוסף טרומפלדור  (ויקיפדיה)

 

תשע"ו  2016

תכנית הקשר הרב דורי

מורה מוביל: אשל הרשקוביץ

מילון

תמרוקים
קרמים, בשמים, ואיפור

לבורנטית
טכנאית מעבדה העוסק בניהול מעבדה וניסוים שמתבצעים בה כמו לקיחת דם, שתן ועוד.

ציטוטים

”בשנת 1973 פרצה מלחמת יום כיפור וסבי גויס. “

”במהלך שירותו בדצמבר 1973 נהרג בתאונה.“

הקשר הרב דורי