מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפור חייה של סבתא מלכה (מלי)

ליאם וסבתא מלכה
השירות הצבאי של סבתא מלכה
העצמה אישית, מקצועית והנחת שבנכדים

שמי מלכה (מלי) עבדן, כיום צבח. נולדתי בשכונת נחלאות שבירושלים בשנת 1959. לאימא שלי קוראים אהובה ולאבא שלי אברהם. היינו במשפחה שישה ילדים. המשפחה שלי דתית ושומרת שבת. הייתי בגן פטיש, זהו גן דתי ברחוב שטראוס. כשהייתי בת חצי שנה, משפחתי עברה דירה לרחוב הרב אורנשטיין ליד כיכר הדווידקה בירושלים.

תעודת הלידה שלי ובית מגוריי

תמונה 1

למדתי בבית הספר היסודי למל. בבית הספר הכרתי הרבה חברים טובים שאיתם אני בקשר עד היום. אנו נפגשים אחת לכמה חודשים, הקמנו קבוצת וואטצאפ ואנו שומרות על קשר כמעט יום יום. בתיכון למדתי בבית הספר 'חוות הנוער הציוני' וגם שם הכרתי חברים רבים שעם חלקם שירתי בנח"ל (נוער חלוצי לוחם) ועד היום אנו שומרים על קשר מצוין בנינו.

ערך הציונות היה מאוד דומיננטי בבית בו גדלתי, תמיד לימדו אותי לאהוב את המדינה ולתרום מעצמי למען החברה בישראל. כשהגעתי לגיל 18, כל חבריי התגייסו לצבא ורק אבי התנגד ולא רצה שאתגייס לצבא, מכיוון שגדלתי בבית דתי ולא היה נהוג שבנות מבית דתי ישרתו בצה"ל. לבקשת אבי, הצהרתי שאני דתיה ואף קיבלתי פטור משירות בצבא. בעיני, ערך הציונות והגנה על המולדת הינם ערכים חשובים מאוד, אני מזדהה עם אמירתו של פרנק לימן באום לפיה: "לא חשוב כמה שוממה ואפורה המולדת, אנו בני האדם העשויים בשר ודם נעדיף לחיות בה ולא בשום ארץ אחרת…"

על אף הפטור שקיבלתי משירות צבאי, היה לי חשוב להתגייס לצבא ולשרת את המדינה. השירות הצבאי היה עבורי מאוד משמעותי, אף יותר מהמסורת ומהמקובל באותה תקופה במגזר הדתי. לאחר ניסיונות שכנוע רבים, אבי השתכנע, נתן לי את ברכתו, ואיחל לי בהצלחה. בשנת 1978 התגייסתי לשרת בנח"ל .הייתי בשל"ת (שירות ללא תשלום) בקיבוץ עין השלושה בנגב, הקמתי עם חבריי לגרעין ועם גרעין נוסף מקיבוץ סאסא את היאחזות ריחן שליד ג'נין ובט"ש עשיתי במחנה גדי בבקעה ושם הכרתי את חיים צבח – בעלי כיום.

בשירות הצבאי שלי

תמונה 2

בשנת 1980 חיים ואני התחתנו. בשנת 1981 ילדתי את הילה, אימא של ליאם (המתעד). בשנת 1983 ילדתי את מורן, בתי האמצעית. בשנת 1989 ילדתי את רוית שירה, בתי הקטנה.

התפתחות אישית ומקצועית

למדתי קורסים שונים באוניברסיטה העברית, השקעתי זמן איכות עם משפחתי, התנדבתי בבתי הספר ובגנים כנציגת ועד עובדים. בשנת 1981 התקבלתי לעבודה במשרד החקלאות, תפקדתי כיו"ר ועד העובדים במשרד. כיום אני מנהלת את תחום התשלומים ואחראית על ארבעה עובדים.

בגיל 50, לאחר ששלושת בנותיי סיימו את לימודיהם, כולל תואר אקדמי, החלטתי שהגיע זמני גם ללמוד ולהעצים את עצמי, התחלתי ללמוד לתואר ראשון באוניברסיטה הפתוחה. למדתי מדיניות ציבורית וסיימתי בהצטיינות את התואר.

נולדו לי שבעה נכדים מהממים: מהילה ואודי קיבלתי במתנה ארבעה נכדים (בנים): ליאם, לירוי, יהלי וליאב אדיר. ממורן ואבי זכיתי לעוד שלושה נכדים (שני בנים ונכדה מדהימה אחת): הראל, עדן וליאל ישראל. הולדת נכדיי גרמה לי לאושר ולנחת גדולים מאוד.

תמונה 3

בחודש אוגוסט שנת 2018 הצלחנו סוף סוף לארגן טיול משפחתי ובנוסף להגשים חלום לליאם נכדי הגדול, וטסנו יחד כל המשפחה לוורנה שבבולגריה למשך חמישה ימים. ביום האחרון הודיעו לנו שמעבירים אותנו לעוד שלושה ימים נוספים ללא עלות לבורגס כי הייתה בעיה במטוס, כך שזכינו לחופשה ולגיבוש משפחתי ארוך יותר.

במסגרת הטיול המשפחתי שלנו

תמונה 4

הזוית האישית

סבתא מלכה (מלי) וליאם: העבודה עזרה לנו להכיר טוב יותר אחד את השני, בילינו ביחד זמן איכות ונהנינו מכל רגע.

מילון

שירות ללא תשלום
חלק ממסלול השירות בצה"ל של גרעיני נח"ל, חיילי הנחל מתנדבים ותורמים מספר חודשים בקיבוץ .תקופת השל"ת אינה נחשבת כשירות פעיל אך בעת חירום, הצבא יכול לגייס אותם לשירות פעיל.

ציטוטים

”בעיני, ערכי הציונות וההגנה על המולדת הינם ערכים חשובים מאוד“

”לא חשוב כמה שוממה ואפורה המולדת, אנו בני האדם העשויים בשר ודם נעדיף לחיות בה ולא בשום ארץ אחרת“

הקשר הרב דורי