מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפור חייה של סבתא בתיה ברד

סבתא בתיה ואני בתקופת הקורונה
סבתא בתיה בצעירותה
סבתא בתיה מספרת לנכדה אורי את סיפור חייה

הוריה של סבתא עולים ארצה

הוריה של סבתא בתיה הם שמעון ושושנה (רוזה). הם הגיעו מטורקיה בשנת 1942 ברכבת ללבנון, מלבנון הם נסעו עד לצומת רעננה. צומת רעננה הייתה כיכר גדולה ועמדו שם תמיד עגלות עם עגלונים. עגלון חיכה להם שם ולקח אותם לשכונת אליעזר בכפר סבא, לבית שבו כבר גרה משפחה. המשפחה נתנה להם חדר לארבעה אנשים.

ילדותה של סבתא

סבתא סיפרה לי כי בילדותה המורות היו טובות ונתנו תשומת לב ואין לה טענות כלפיהן, היא מספרת כי היא אהבה את בית הספר. סבתא סיפרה כי בילדותה אהבו לשחק בטבע או לשחק בחוץ עם אביזרים מהטבע כגון מקלות או אבנים שבעזרתם שיחקו כל מיני משחקים.

אחרי גיל 18 סבתא הלכה לצבא ושם היא למדה דברים רבים לחיים כגון להישמע לפקודות. זה לא היה פשוט לאכול אוכל אחר ולישון במקומות אחרים, אבל היא הסתדרה. לאחר הצבא היא עבדה כמזכירה בבית ספר, באותה תקופה עבדו שישה ימים בשבוע. באותה תקופה לא הייתה אפשרות ללחוץ על כפתור ולהעתיק טקסט, אלא היו צריכים לשים מתחת לנייר קופי ומתחתיו עוד נייר – ככה לפי כמות העותקים שצריכים ואז כותבים על הדף העליון. אז גם לא היו משלמים חשבונות מהמחשב. אבל היא אהבה את העבודה שלה והיה לה קשר עם המורות ואפילו עם התלמידים.

יש לה שלושה ילדים: שני בנים ובת, אבא שלי הוא הבן הבכור. היא טיפלה בהם, רשמה אותם לחוגים ועשתה כל מה שצריך וכדאי לעשות עבור הילדים.

סבתא סיפרה לי שהיא מתגעגעת לשבת בבית הוריה מתחת לעצים שהיו שם. הייתה להם חצר גדולה מאד עם הרבה עצים והיה שם הרבה צל, ואם היית רוצה פרי שהיה באותה תקופה של השנה, היית צריך רק להושיט יד ולקטוף.

אבא מספר על סבתא

אבא מספר שכשהוא היה ילד אז הוא וכל המשפחה נסעו לארצות הברית וביקרו גם במפלי הניאגרה. הייתה שם אפשרות לנסיעה בספינה למפלים וסבתא מאוד חששה מההפלגה הזו, אבל בסוף היא החליטה שהיא עושה את זה, ונסעה עם כל המשפחה עד ממש קרוב למפלים ומאוד נהנתה.

עץ המשפחה של אורי 

תמונה 1

סרטון תיעוד של סבתא בתיה: 

 

הזוית האישית

אורי: לסבתא ולי היה כיף בכתיבת העבודה ושנינו נהנינו מההזדמנות להיפגש.

מילון

נייר פחם
נְיָר פֶּחָם (ידוע בישראל כנייר קופי, נְיָר עִתּוּק או נייר העתקה) הוא נייר המשמש להכנת עותק אחד או כמה עותקים בו זמנית. הנייר מצופה בצד אחד בשכבה של פחם או דיו יבש בצבע שחור (קיימים גם ניירות העתקה בצבע כחול). את הנייר מניחים בין שני ניירות. רישום בנייר העליון מועתק אל הנייר התחתון. בצורה זו אפשר להכין עותק אחד או יותר. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”צומת רעננה הייתה כיכר גדולה ועמדו שם תמיד עגלות עם עגלונים“

הקשר הרב דורי