מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפור חייה של סבתא אריאלה

סבתא אריאלה והתאומות
סבתא אריאלה והתאומות מתעדות
החיים בירושלים בתקופת הקמת המדינה

נולדתי בירושלים בשנת 1941, בירושלים בבית יולדות "הדסה", למלכה ואברהם שמחוני ז"ל אחות לצופיה.
הורי נולדו בפולין, בעירה בפלוצק. הם עלו ארצה בשנת 1930.
גרנו בדירה בת שלושה חדרים, שבכל חדר גרה משפחה אחרת. לשירותים, למטבח, לכביסה היה סדר חלוקה, כל משפחה בתור שלה. אמא שלי (מלכה ז"ל), בישלה על גבי פתיליה ובפרימוס. הכביסה הורתחה בגיגית על הפרימוס ונמשכה יום שלם, יום מפרך.
בגיל 3 הלכתי לגן, שהגננת בו חסיה סוקניק אמו של יגאל ידין, הייתה הגננת הראשונה בירושלים. כשהוכרזה מדינת ישראל, יצאה המשפחה שלי וכל התושבים לבית המוסדות שבירושלים ושם השמחה הייתה רבה. התושבים רקדו חגגו ושרו, אך אחרי זמן קצר הושבתה השמחה על ידי התושבים הערבים אשר החלו להתקיף את היהודים וכך החלה מלחמת השחרור.
הערבים צרו על ירושלים ומנעו משיירות העזרה ומזון להגיע לתושבי ירושלים. היה מחסור במים, במזון ובעזרה ראשונה. כל שיירה שניסתה להגיע לירושלים הותקפה על ידי הערבים ומנעה הכנסת מזון והגשת עזרה רפואית לנזקקים. באפריל 1948 החל מבצע "נחשון" שנועד לסייע להעביר אספקה לתושבי ירושלים . עם סיום המבצע נחסמה שוב הדרך עד לפריצת דרך "בורמה". רבים מלוחמינו נהרגו בשיירות שניסו להגיע לירושלים. את שרידי השריונות אפשר עדיין לראות בדרך העולה לירושלים.
ההורים שלי קיבלו תלושים שבעזרתם רכשו מים, מזון וגם בגדים. סבתי הכינה אוכל מעלי חובזה ואבקת ביצים . הכל היה קצוב לפי מספר הנפשות . העוגות נאפו בסיר פלא על גבי פתיליה. אמא שלי התנדבה להיות אחות במגן דוד ולא פעם סיכנה את חייה בהגשת עזרה לפצועים. הם לא יכלו לגור בבית שלהם שהיה חשוף לצלפים ערביים, שהפגיזו רבות את הבית. המשפחה עברה לגור בחדר הקטן של סבתא דבורה, הסבתא של סבתא שלי.
באותה תקופה משפחתי עברה לגור בתל אביב. אבי החל לעבוד אחרי תקופה ארוכה שעבד בים המלח במפעל האשלג . כל שלושה שבועות עבדו ובשבוע הרביעי קיבלו חופש להגיע למשפחה. בתל אביב התחלתי ללמוד בכיתה א' בבית ספר תל נורדאו. כתבנו בעט נובע וספגנו את הדיו בנייר סופג. בהיותי בתיכון, הלכתי בשעות אחר הצהריים לתנועת הנוער "צופים". עם הצופים נסעתי למחנות עבודה בקיבוץ "תל קציר" ובקיבוץ "גונן", שם נתנו לנו לעבוד במטעי התפוחים. חיי החברה היו מלאים בתוכן, מפגשים, ריקודים ושירה. לבשנו בגדים שעברו מאחד לשני, גיהצנו במגהץ גחלים. כל חור שנקרע בבגד ובגרב תוקן והבגד נלבש הלאה… המטבע בו השתמשנו אז היה גרוש עם חור.
בתיכון הכרתי את בעלי חיים, שהגיע עם משפחתו מסוריה בשנת 1945, הם היגיעו דרך מעבר ראש הנקרה. בסוף התיכון התגייסתי לצה"ל, שירתתי בחיל "מודיעין". בתום השירות הצבאי התחלתי לעבוד כמזכירה במשרד של מהנדסים.
 
בשנת 1966 נישאתי לבעלי חיים, נולדו לנו שלושה בנים: שחר, ארז, ואבי. כיום אנחנו מתגוררים ברמת השרון.
 
העשרה
מלחמת השחרור – מלחמת העצמאות: "מלחמת העצמאות (נקראת גם מלחמת השחרור, מלחמת הקוממיות, מלחמת תש"ח, ומלחמת 1948) היא עימות צבאי שהתנהל בין היישוב היהודי בארץ ישראל, ולאחר מכן מדינת ישראל, לבין ערביי ארץ ישראל וחלק ממדינות ערב שניסו למנוע בכוח את יישומה של החלטת החלוקה של עצרת האומות המאוחדות, ואת הקמת מדינה יהודית (לצד מדינה ערבית) בשטח ארץ ישראל המנדטורית. מקובל לקבוע שהמלחמה החלה מיד לאחר קבלת תוכנית החלוקה של האו"ם בכ"ט בנובמבר 1947 והסתיימה ב-20 ביולי 1949, עם חתימת הסכם שביתת הנשק האחרון (עם סוריה). המלחמה הסתיימה בניצחונה של ישראל, שהרחיבה את גבולותיה מעבר לגבולות שנקבעו למדינה היהודית במסגרת החלטת החלוקה.בהסכמי שביתת הנשק שסיימו את המלחמה הכירו המדינות הערביות השכנות דה פקטו בגבולות החדשים של ישראל". ויקיפדיה
 
תשע"ו 

מילון

דרך בורמה
דרך בורמה נסללה כדרך עפר במהלך מלחמת העצמאות מאחר שהכביש מהשפלה לירושלים נחסם בלטרון ובשער הגיא. נקראה על שם דרך בורמה ההיסטורית המקורית, שהייתה ציר אספקה בין בורמה לסין במלחמת סין-יפן השנייה.

מלחמת השחרור - מלחמת העצמאות
מלחמת העצמאות (נקראת גם מלחמת השחרור, מלחמת הקוממיות, מלחמת תש"ח, ומלחמת 1948) היא עימות צבאי שהתנהל בין היישוב היהודי בארץ ישראל, ולאחר מכן מדינת ישראל, לבין ערביי ארץ ישראל וחלק ממדינות ערב שניסו למנוע בכוח את יישומה של החלטת החלוקה של עצרת האומות המאוחדות, ואת הקמת מדינה יהודית (לצד מדינה ערבית) בשטח ארץ ישראל המנדטורית. מקובל לקבוע שהמלחמה החלה מיד לאחר קבלת תוכנית החלוקה של האו"ם בכ"ט בנובמבר 1947 והסתיימה ב-20 ביולי 1949, עם חתימת הסכם שביתת הנשק האחרון (עם סוריה). המלחמה הסתיימה בניצחונה של ישראל, שהרחיבה את גבולותיה מעבר לגבולות שנקבעו למדינה היהודית במסגרת החלטת החלוקה.בהסכמי שביתת הנשק שסיימו את המלחמה הכירו המדינות הערביות השכנות דה פקטו בגבולות החדשים של ישראל.

ציטוטים

”כשהוכרזה מדינת ישראל, יצאה המשפחה שלי וכל התושבים לבית המוסדות שבירושלים ושם השמחה הייתה רבה.“

הקשר הרב דורי