מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפור חייה של לאה חמו

טקסי בית ספר
חוגגים את סיום לימודים בבי"ס

גם מנוחה. במשפחה של סבתא נערכים לשבת בקניות ביום שישי, בבישולים ובאפייה. בערב שבת מדליקים נרות, מחכים לסבא אלי שישוב מבית כנסת, שרים מזמורי שבת, קידוש, ברכת ה"מוציא לחם" וארוחת ערב חגיגית ומשפחתית של שבת. בשבת אוכלים לחם, יין, סלטים וארוחת צהריים שכוללת: חמין, ארטישוק ממולא, זיתים מבושלים ליד פשטידה ולפעמים גם קציצות דגים. המנהגים שמשמרים בבית של  סבתא מבית הוריה הם הקידוש, הדלקת הנרות, המאכלים המסורתיים, ציון אירועים מיוחדים כמו ימי הולדת, ימי נישואים ועוד.

פורים בילדותה של סבתא:
כשלושה שבועות לפני פורים היו מכינים כל מיני סוגים של עוגיות או עוגות למשלוח מנות, אותם שלחו לכל הדודים והשכנים הגרים בסביבה. בערב פורים הלכו לשמוע את קריאת מגילת אסתר ולמחרת היו באים כל הנכדים והילדים לסעודת פורים. אמא של סבתא הייתה מחלקת דמי פורים לכולם. בעבר סבתא הכינה תחפושות במו ידיה וגם השאילה את התחפושות בין חברים ושכנים. בדרך כלל בחרו להתחפש לדמויות מהתנ"ך, ממגילת אסתר וגם מאירועי השנה.
כיום המשפחה של סבתא נוהגת להתאסף לסעודת פורים (נכדים וילדים) ומחכים לדמי פורים מסבתא, אמא וגם מהדודים. בילדותה סבתא התחפשה למלכת הלילה, לקליאופטרה ולאברהם אבינו.
סיפור חיים של סבתא:
סבתא הייתה בת שבע וחצי כאשר הם עלו ארצה ממרוקו, בשנת 1956. הם עלו לארץ באנייה דרך צרפת. בתקופת מלחמת העולם השנייה דודים של סבתא, משפחת נחמני, הבריחו יהודים לצפון אפריקה מפני הגרמנים. בין הניצולים היה פייר מנדס פראנס שהיה ראש ממשלת צרפת בשנים 1955-1954. כאות תודה הוקם בית כנסת תפילה לדוד על שם דוד מנדס פראנס בעיר כפר סבא. הם היו  חודש בצרפת ואז הגיעו ארצה.
כשהגיעו ארצה שיכנו אותם במעברה בגן יבנה בצריפי פח עם שירותים בחוץ. היה להם מאוד קשה להתרגל לרמת החיים החדשה, ההסתגלות הייתה קשה ולא תמיד נמצאה להם עבודה. הם היו משפחה גדולה שהיו בה 6 ילדים, אבא, אמא וסבתא. סבתא הייתה הקטנה מכולם. הם קיבלו אוכל עם תלושים והיה צנע. כל המשפחה של סבתא קיבלה 12 ימי עבודה בחודש וזה היה מאוד קשה להתפרנס. דוד של סבתא עבד בחקלאות בקרן קיימת לישראל והוא היה היחיד שעבד. לימים הם הצליחו קצת להתגבר ועברו לגור בכפר סבא ליד הדוד של סבתא שהיה שם לפניהם ועזר להם להתאקלם.
תשע"ה 2015

מילון

קליאופטרה
מלכת מצרים העתיקה, האחרונה בשושלת תלמי המוקדונית ששלטה במצרים התלמיית במשך קרוב ל-300 שנים.

ציטוטים

”שלושה שבועות לפני פורים כבר היו מכינים משלוחי מנות עם סוגים רבים של עוגיות ועוגות“

הקשר הרב דורי