מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפור חייה של יפה צרי

יפב בקיבוץ
יפה בצעירותה
סיפור חייה ועלייתה של יפה

שמי עוז, אני משתתף בתכנית " הקשר הרב דורי " ואני רוצה לספר לכם על סיפור עלייתה וחייה של סבתי יפה.

שם הוריה הוא חביב ורחל, לרחל שינו את שמה כשעלתה לארץ, שמה הראשון היה פרווין. סבתי יפה נולדה בפרס בשנת 1945 ועלתה לארץ בשנת 1950 כשהייתה בת 5.

סיפור העלייה של יפה

סבתי יפה עלתה לארץ בגיל חמש מפרס (כיום קוראים אותה "אירן"), יפה עלתה במטוס והגיעה לקיבוץ אפיקים שבצפון (בעמק הירדן). סבתי רצתה לעלות לארץ מפרס ומספרת: "הייתה בפרס קהילה יהודית חדורת ציונות והרבה החליטו לעלות לארץ, ביניהם משפחתי". עוד סיבה היא שהחיים בפרס היו יחסית קשים. כשהיגיעה לקיבוץ, גרה עם משפחתה בקיבוץ הקטן, בקיבוץ כמעט ולא היה כלום ולכן היא הגדילה ופיתחה אותו.

סבתי מספרת: "כשעליתי לארץ, אמרו לי שאני צריכה לשנות את שמי, הגננת בגן שאלה אותי אם אני רוצה שיקראו לי רותי, לא ממש רציתי, אחר כך היא שאלה אותי אם אני רוצה שיקראו לי יפה. והסכמתי, כיום קוראים לי יפה"

היה ליפה יחסית קשה להשתלב עם השפה מכיוון שלא ידעה אותה, לכן לימדו אותה את השפה בבית ובקיבוץ. משפחתה שמרה על המסורת והמנהגים של היהדות בפרס והביאה את המנהגים ( מאכלים וכדומה…) לארץ, לעומת זו שמרה על יהדותה גם כשעלתה

הזוית האישית

עוז: היה לי מאוד כיף מכיוון שלמדתי בדרך זו והעמקתי הדיבורי עם סבתי, זה דרך חדשה, מעניינת ומגניבה ללמידה

ישר כוח!

מילון

קורחה
חמור

ארה
אדון

אפיקים, קיבוץ
אפיקים הוא קיבוץ בעמק הירדן (בכביש 90 בין אשדות יעקב לבית זרע) המשתייך לתק"ם. שייך למועצה אזורית עמק הירדן. מקור השם נובע מהמיקום שבין שני אפיקי מים שעוברים בסביבתו - נהר הירדן ונחל הירמוך שבסביבה. ויקיפדיה

ציטוטים

”הייתה בפרס קהילה יהודית חדורת ציונות“

”מילה “

הקשר הרב דורי