מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפור חייה של זוהרה חיון

אני יונתן א בגיל 4 עם סבתא
סבתא בבית האירוח בקצרין
חודש לאחר עלייתי לארץ פרצה מלחמת יום כיפור . זה היה שוק גדול בשבילי

תולדות חייה של זוהרה חיון              
 
נולדתי במרוקו בעיר פס. אני הקטנה מבין שמונה אחים ואחיות-נינט, אנט, דודי, שלומו, פאני, יהודה, שלום, זוהרה. הורי ז"ל אברהם ומרים חיון. אימא מרים: הייתה עקרת בית כל חייה . אבא אברהם עבד באריגת שטיחים. לצערי הוא נפטר בגיל צעיר ובכל זאת אימא החזיקה את המשפחה. אחי הגדולים התחילו לעבוד בגיל צעיר, כדי לפרנס את המשפחה שלי היינו משפחה מסורתית. חיינו ביחסים טובים עם הערבים, המכולת, הירקן וגם שכנים היום ערבים. מדי פעם מלך מרוקו היה עובר בתוך מכונית עם גג פתוח. ואנחנו ממרפסת הבית היינו מריעים לו לשלום והוא בחזרה והוא היה מלך טוב וידיד של היהודים.
תמונה 1
 
נעורי
נהגתי ללכת לקולנוע כל ימי ראשון, עם חברותיי כי זה היה יום חופשי. למדתי בבית ספר alliance  והמשכתי בתיכון שנקרא סמינר לובביץ' קזבלנקה זאת הייתה פנימייה מפני שלא היה תיכון דתי בפס. הייתי חוזרת הביתה רק בחגים.
 
העלייה
בקלות שכנעו אותי לעלות ארצה למרות שאני ומשפחתי מאוד חששנו. אך במהרה ארזתי מזוודות ונפרדתי ממשפחתי בהרבה בכי. מפני שאבי נפטר כשהייתי בת 6 והייתי מאוד קשורה לאימי. לראשונה עליתי למטוס לכיוון מרסיי, זאת הייתה התחנה הראשונה בצרפת לפני הטיסה לארץ במרסיי הרגשתי מאוד בודדה כי רובם היו עם משפחותיהם.
 
אחרי כמה ימים במרסיי לשמחתי ולהפתעתי הגדולה אחותי אנט אפללו ומשפחתה הגדולה הגיעה למרסיי עם ארבעת ילדיה הקטנים כמובן ששמחתי מאוד ובמוצאי שבת אחד עלינו למטוס לכיוון ארץ  ישראל. בדמיוני חשבתי שארץ ישראל שונה לגמרי ממרוקו אך כשירדתי מהמטוס ושמתי את רגלי באדמת ארץ ישראל ראיתי שזה דומה למרוקו ולצרפת ותיארתי דברים יותר מיוחדים.
בכניסה לארץ
עליתי ארצה בשנת 1973 לבד בגיל 20 עם קבוצה של דוברי צרפתית וכך הקליטה הייתה קלה יותר. משפחתי נשארה חלק בצרפת וחלק בפס. בישראל, חודש לאחר מכן פרצה מלחמת יום כיפור וזה היה שוק גדול בשבילי נורא פחדתי כי בעבר לא התמודדתי במלחמות.
 
קבלת הפנים בארץ הייתה חמה ומעודדת מונית אישית הסיעה אותי למלון יפה בנתניה ושם למדתי שנה. לאחר מכן התקבלתי לאוניברסיטת חיפה לשנת מכינה. למדתי גם שנה גננת בסמינר גורדון בחיפה גרתי במעונות סטודנטים בחיפה וכך הכרתי  את בעלי לאון שלמד בטכניון וקיבל תעודת מהנדס מכונות.
 
אני לצערי לא סיימתי את התואר מפני שעברתי לראשון לציון ושם התחתנתי עם לאון בשנת 1977. נולדו לנו שני בנים ושתי בנות ושמותם: משה-יונתן אורי, שחר אברהם-הלל, ועמנואל אושרית-אביגיל, אילה ,לביא, נעמי וורד- התחתנה לא מזמן ובעזרת ה' נזכה לראות נכדים גם ממנה. מהם נולדו לנו 9 נכדים תודה לאל .
 
תכנית הקשר הרב דורי
הנושא של הקשר הרב דורי מאוד עניין ומשך אותי. זו חוויה מיוחדת במיוחד כשהפעילות מתקיימת יחד עם נכדי הבכור והילדה המקסימה אגם טל,  שמסבירה לי הכל, יפה מאוד ועם המון סבלנות ורצון טוב מקווים להצליח במשימה.
 

תמונה 2
 
תשע"ו

מילון

קשר רב דורי
פעילות מעניינת אשר בה נכדים וסבתות לומדים ביחד מחשבים ומורשת

ציטוטים

”הצלת נפש אחד הצלת עולם ומלואו“

”אבא שלך לא זגג“

”מי הטיפש הטיפש או זה שהולך אחריו“

הקשר הרב דורי