מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ברוריה אוריאלי ילדות בכפר ורבורג

סבתא ברוריה ויואב בקשר הרב דורי
בילדותי
סבתא ברוריה מספרת

שמי ברוריה אוריאלי, נולדתי במושב כפר ורבורג תשעה חודשים לפני שקמה מדינת ישראל. הורי הגיעו לישראל צעירים בעלייה החמישית ב- 1930, אימי הייתה בת למשפחת בוסל, עבדה כמדריכה ברפת במשק הפועלות עינות. אחרי שנישאה לברוך וינוגרד הם הקימו בית במושב כפר ורבורג, בשנת 1954 שם המשפחה של הוריי שונה לגפני בגלל חוק של ראש הממשלה דוד בן גוריון שביקש לעברת את השמות. שמי ניתן לזכרה של סבתי שנספתה בשואה יחד עם בעלה בתה ונכדיה.

תמונה 1

את ילדותי העברתי במושב. החיים היו קשים, הוריי עבדו במשק שהיו בו רפת, לולים, ירקות, פרדסים וכמובן שעזרתי הרבה, אחרי בית הספר הייתי עוזרת עוזרת במשק באיסוף ביצים, האכלת הפרות והעגלים, השקיה וקטיף. חיי החברה היו מתנהלים ברחוב היינו משחקים בהרבה משחקים של פעם, תופסת, מחבואים, קלאס, מטפסים על עצים, מקשיבים לפינת הילד ופינת הנער, הייתי קוראת הרבה ספרים ורוקדת ריקודי עם. פעילות הנוער הייתה מאוד ענפה במושב והייתי מאוד פעילה בה. הגן היה במושב והלימודים בבית הספר העממי התקיימו בבית ספר משותף בבאר טוביה. בגיל 17 יצאתי ללימודים בבית ברל וגרתי בפנימייה במקום במשך שנתיים.

אחרי לימודי התגייסתי לצבא ושירתתי כחיילת גננת במושב שחר בחבל לכיש. חוויה מיוחדת שנכרתה בזיכרוני. היא כשנחספתי לראשונה לעולים חדשים מגלויות שונות בתרבויות שונות בסוף שנה זאת פרצה מלחמת ששת הימים.

תמונה 2

 

הזוית האישית

אני וסבתא, בשעות הפנאי אנחנו אוהבים לטייל ביחד.

כלים טכנולוגיים – קישור לפדלט כתתי כתה ו' 3  – תמונות כל משתתפי תכנית הקשר הרב דורי.

 

מילון

כפר-וַרְבּוּרְג
כפר-וַרְבּוּרְג הוא מושב באזור הדרום ליד העיר קריית מלאכי השייך למועצה אזורית באר טוביה. היישוב הוקם ב-31 באוקטובר 1939 על ידי חברי "ארגון מנחם" לאחר שניסיונם להקים את כפר מנחם לא עלה יפה. היישוב נקרא על שמו של פליקס ורבורג שהיה אחד ממנהיגי הקהילה היהודית בארצות הברית ומייסד ארגון הג'וינט.

ציטוטים

”שם המשפחה שונה לגפני בגלל חוק של ראש הממשלה דוד בן גוריון שביקש לעברת את השמות“

הקשר הרב דורי