מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפור חייה ומשפחתה של טטיאנה יזגלדייב

אמי טטיאנה ואני תהילה
אמי טטיאנה באוברול אדום בטורקמניסטן
מטורקמניסטן הרחוקה והקרה עד לחום של ארץ ישראל

שמי תהילה ואני מספרת את הסיפור המיוחד של אימא שלי טטיאנה, שנולדה בטורקמניסטן בשנת 1968.

הוריה של אמי, אלפטינה ואנקולי, נפגשו בלימודים בעיר מוסקבה שברוסיה בערך בשנת 1958. אחרי הלימודים הם עברו לאסיה וגרו בעיר אושה במדינת קרגיזיה שבאסיה. אחריי שגרו שנתיים בקרגיזה עברו לטורקמיניסטן. אימא אלפטינה נולדה בעיר קלנינגרד בשנת 1936 ואבא אנקולי נולד בטורקמינסטן בעיר אשחבד בשנת 1938.

לסבתא רבתא (אימא של אלפטינה) קראו שורה והיא נולדה בשנת 1906 בעיר תולה שנמצאת קרוב למוסקבה. עיר זו הייתה יישוב בו התגוררו יהודים, כיון שליהודים היה אסור לגור במוסקבה לפי ההוראה של הצאר הרוסי. לסבתא שורה היו גם שתי אחיות ואח. שלושתם נולדו בעיר תולה כולל סבתי. ֿ

סבתי הייתה צריכה לעבוד מגיל 11 כדי לפרנס ולעזור למשפחה. היא עבדה כסורגת גרביונים על מכונת סריגה. לפני הרבולוציה (מהפכה) וגם אחריה בברית המועצות, הסתירו את הזהות היהודית ולא הייתה אפשרות לציין את חגי ישראל. בשנות 1941 כשפרצה מלחמת העולם השנייה, כשהצבא הגרמני התקרב למוסקבה כדי לכבוש אותה, כל המשפחות והאזרחים היו צריכים לעזוב את המקום, לעזוב את הרכוש שלהם – הם לקחו כל מה שאפשר היה לקחת. גם המפעלים היו צריכים לעזוב למקום אחר. בעיר תולה היה מפעל חשוב לייצור נשק, אך כיון שהיו קרבות קשים פינו את המפעל.

הזוית האישית

תהילה: תכנית הקשר הרב דורי אפשרה לי לכתוב את הסיפור המיוחד והשונה של אמי האהובה. היה לי כיף לשאול שאלות ולשמוע תשובות, גיליתי דברים רבים שלא ידעתי, ואפילו אמי נזכרה בזיכרונות רבים מילדותה.

מילון

מלחמת העולם השנייה
מלחמת העולם השנייה הייתה המלחמה הגדולה ביותר שידעה האנושות. בשנת 1941 החלה הפלישה הגרמנית לברית המועצות ועד כניעתה של גרמניה ב- 8במאי 1945. בברית המעוצות מיתייחסים למלחמת העולם השנייה כמלחמת המולדת הגדולה.

טורקמניסטן
טורקמניסטן היא מדינה השוכנת בחלק המרכזי של יבשת אסיה. בעברה היא הייתה חלק מברית המועצות, היא הפכה למדינה עצמאית ב-27 באוקטובר 1991. אוכלוסייתה מונה כ-5,231,422 בני אדם (2015). רוב תושבי טורקמניסטן הם מוסלמים. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”ליהודים אסור היה לגור במוסקבה לפי ההוראה של הצאר הרוסי“

הקשר הרב דורי