מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא אישי הבוקר והחבלן

דור וסבא אישי
סבא אישי עם שאר הבוקרים
הקמת הקיבוץ להב

כשהתגייסתי לצבא שירתי בנח"ל. בתקופת השירות הצבאי שלי הייתה עלייה על הקרקע של קיבוץ להב ואני הייתי נחלאי בקיבוץ. במילואים הייתי באזור הנגב.

גרעין נח"ל הוא מסגרת שיתופית היוצאת מתנועות הנוער ונתמכת על ידי הצבא ותנועות הנוער, במסגרתו בני ובנות הגרעין משרתים בצבא במסגרת הנח"ל בשילוב עם משימות חברתיות. המונח גרעין מקורו בתנועות הנוער בטרם הקמת המדינה. הכוונה לקבוצת שמיניסטים המיועדים להגשמה משותפת בדרך כלל במסגרת התיישבותית. השירות בנח"ל מחולק לכמה חלקים: פרק צבאי ראשון, פרק משימה, ביטחון שוטף (בט"ש לבנים), תקופת שרות ללא תשלום (של"ת). סדר הפרקים הוא קבוע, אך ישנם שינויים באורכי זמן של הפרקים בהתאם למחזור הגיוס. ואת השל"ת ניתן לקיים בתחילת או בסיום כל המסלול. (ויקיפדיה)

היינו כ-90 חברים בלבד בעלייה לקרקע וגם היום להב זה קיבוץ די קטן. הקיבוץ משתייך לזרם הקיבוץ הארצי ולמועצה האזורית בני שמעון. בשנת 2013 התגוררו בקיבוץ כ-500 תושבים כאשר כמחצית מהם חברי קיבוץ. 28 משפחות מתגוררות בשכונת ההרחבה בתוך שטח הקיבוץ. בפאתי הקיבוץ ממוקם מרכז ג'ו אלון לתרבות ולמורשת הבדואים בנגב ומוחזק על ידי המועצה האזורית. (ויקיפדיה)

בשנת 1956 פרצה מלחמת סיני שבה השתתפתי בתור חבלן. בלהב עבדתי כבוקר. בוקר הוא אדם האחראי על בקר ועל סוסים בחוות בקר ובשטחי מרעה. הייתה לי סוסה בשם "שלודה". בתקופת הבצורות בשנות ה – 50 נדדנו עם העדר צפונה, ליוו אותנו ג'יפ וטרקטור לבית גוברין שבאזור לכיש בקרבה לקריית גת, ובכל פעם התגוררנו במבנה שבאזור. נדדנו גם לאזור נגבה כדי לרעות את העדר. סביב קיבוץ להב היו הרבה מאהלי בדואים שאיתם היינו בקשרים ועם הרבה בדואים עבדנו יחד. הם עבדו בפלחה, בבניין, במרעה ובשמירה על שדות הקיבוץ כדי למנוע מעדרים לעלות על שדות החיטה.

גלגולו של חפץ

סבא אישי הביא חפץ לכיתה שמייצג את מקצועו: חולץ מגפיים. זהו חולץ מגפיים משנת 1970, בו השתמשו בימים גשומים בחורף כשבכל זאת היה צריך לצאת לטפל בחיות.

הזוית האישית

דור: מאוד נהניתי מהעבודה יחד ולמדתי על סבא ועל התקופה של פעם.

סבא אישי: למדתי עוד מושגים של היום והתחלתי להבין קצת יותר בטכנולוגיה של היום.

מילון

פלחה
כל עבודות החקלאות

בדואים
בדואים (או בֶּדְוִים, ערבית: بَدْو) הם קבוצה אתנית, שבעיקרה כוללת ערבים נוודים או נוודים-למחצה, המאמינים בדת האסלאם. הם מתגוררים בחגורת המדבריות מחופיו האטלנטיים של מדבר סהרה דרך המדבר המערבי, חצי האי סיני, מדבריות צפון אפריקה והנגב (ראו הבדואים בישראל) ועד לחופו המזרחי של חצי האי ערב. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”שמה של הסוסה של סבא אישי מימיו כבוקר הוא שלודה“

הקשר הרב דורי