מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפור העלייה של מיכל אאני

יוחאי ומיכל במרכז להבה
תמונה של משתתפי התוכנית
החיים אחרי העלייה

שמי מיכל, אני משתתפת בתכנית הקשר הרב דורי, אספר לכם על עלייתי לארץ: עלינו לארץ באונייה מפוארת, היה בה אוכל בשפע, גן ילדים ובית כנסת, הרגשנו טוב מאוד בהפלגה. שבעה ימים ארכה ההפלגה וכשהגענו לנמל חיפה ירדנו מהאונייה וכולנו היינו מאוד שמחים על שהגענו לארץ ישראל. נציגי הסוכנות קיבלו אותנו בשמחה עם שקיות ממתקים לילדים הקטנים, ומי שהיה בגיל 13 לא קיבל. אחי היה בגיל 13 והוא היה עצוב מאוד.

הכניסו אותנו לאוטובוס שהיה אוטובוס רעוע וישן ולמרות שביקשנו לגור בנהריה, אנשי הסוכנות החליטו לקחת אותנו לבית שאן. הגענו לבית שאן לאזור בו השר לשעבר, דוד לוי גר, עמדנו שם שעות רבות ואף אחד לא בא לקבל אותנו. כשירד הערב ההורים שלי החליטו להיכנס לצריף ולהעביר בו את הלילה. היינו משפחה של חמישה ילדים ואימא שלי הייתה בהריון עם אחותי הקטנה. למחרת באו מהסוכנות ונתנו לנו מיטת ברזל לכל אחד, וערכת אוכל בה היו שתי צלחות, סיר וארגז עם כל מני שימורים. קבלנו בקבוק יין וכשאבא שלי עשה קידוש גילינו שזה היה תה. זו הייתה ההתחלה בבית שאן.

אחרי כמה ימים התחלנו ללכת לבית הספר. לא היו כבישים ושבילים, ובדרך לבית לבית הספר היה גשום מאוד. היו הרבה שלוליות ובוץ. כשהלכנו הנעליים שלי שקעו בבוץ וחזרתי הביתה יחפה. לא חזרתי לבית הספר כי לא היו לי נעליים, למרות שרציתי מאוד ללמוד. רק אחרי שהשיגו לי נעליים אחרות שבתי לכיתה, והמורה כעסה עליי על כך שלא באתי לבית הספר. לא ידעתי מה לענות לה כי הייתי עולה חדשה. למדתי עד כיתה ח' ואחר כך המשכתי לתיכון עד אמצע כיתה י״א כי התיכון היה בחיתוליו ולא יכולתי להמשיך ללמוד. יצאתי לעבוד ולעזור בפרנסה של המשפחה. התחתנתי בבית שאן ונולדו לי שישה ילדים לתפארת מדינת ישראל, הם עובדים ומנהלים את המשפחות שלהם.

זה סיפור העלייה שלי. כיום אני הולכת למועדון חברים ויש לנו כל מיני פעילויות. אני מאוד שמחה שאנחנו נפגשים עם ילדי בית הספר בחווה החקלאית, וזה מוסיף תוכן ומשמעות לכל הסבתות והוותיקים שמשתתפים בתוכנית.

הזוית האישית

יוחאי: היה מרגש ומעניין לשמוע על חייה של מיכל ומאוד נהנתי מהתוכנית.

 

מילון

הפלגה
שיט בספינה, נסיעה בכלי שיט(ויקיפדיה)

ציטוטים

”הגענו לבית שאן לאזור בו דוד לוי גר, עמדנו שם שעות רבות ואף אחד לא בא לקבל אותנו. “

הקשר הרב דורי