מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפור העלייה של סבתי

סבתי ואני ביחד בבית שלי
סבתא בלהה בהיותה כלה
הסיפור של עליית סבתי לארץ לפני כ-70 שנה

ההורים של סבתי עלו מרומניה לאחר ששהו בטרנסניסטריה שהיה בזמנו מחנה ריכוז במלחמת העולם השנייה באוקראינה. לטרנסניסטריה הגיעו אחרי שגורשו מעירם ברומניה על ידי הרומנים.

בגמר המלחמה חזרו לרומניה והחליטו לעלות לפלשתינה ב1947.

בהגיעם לחופי הארץ לא הורשו לרדת מהאוניות. בארץ שלטו אז האנגלים והורי סבתי גורשו לקפריסין, לעיר פמגוסטה, שם שהו במחנות פליטים עד עליתם ארצה עם הכרזת המדינה.

הורי סבתי התחתנו בקפריסין ושם נולדה סבתי, באוקטובר 1948. הורי סבתי שוכנו באוהלים ואת סבתי התינוקת השכיבו בארגז תפוחי זהב וזו הייתה מיטת התינוקת של סבתי. חיתולים היו מקרעי סדינים.

אחרי הכרזת המדינה עלתה המשפחה בשנת  1949 לארץ ישראל ושכנה במעברות בסביבת העיר רחובות וסבתי התינוקת הייתה בבית ילדים.

בהמשך עברו הורי סבתי וסבתי לשכונה ברחובות שרוב תושביה היו ניצולי שואה ופליטים מקפריסין.

בשנת 2013 ביקרה סבתי בקפריסין ורצתה לראות את העיר פמגוסטה, אך העיר נשלטה על ידי הטורקים שלא אפשרו לבאים מקפריסין לבקר באזור.

הזוית האישית

בעבודה זו התקרבתי לסבתי ולמדתי הרבה על ההיסטוריה של המשפחה שזו גם חלק מההיסטוריה של עם ישראל. נהניתי מאוד מהחוויה ואני מעריך מאוד ומוקיר את הורי סבתי שעשו מאמצים לעלות לארץ אחרי הסבל שעברו כדי שיהיה להם ולילדיהם עתיד טוב יותר במדינה היהודית.

מילון

טרנסניסטריה
יחידה פוליטית שיצרו הנאצים, היא אזור המשתרע על פני כ- 40,000 קילומטרים רבועים, בפינה הדרומית של הרפובליקה הסובייטית של אוקראינה. היא התקיימה במשך כשנתיים וחצי, מאוגוסט 1941 ועד מרס 1944, אז נכנס הצבא האדום לאזור ושחרר אותו. המגורשים הגיעו בעיקר מבסרביה, מבוקובינה ומדורהוי.

פלשתינה
ארץ ישראל – מכונה גם "פלשתינה" בשפות לועזיות, אזור גאוגרפי במזרח התיכון הכולל בין היתר את מדינת ישראל, יהודה ושומרון ורצועת עזה ואזורים בירדן ובסוריה. השם הרשמי שנתנה בריטניה לשטח המנדט הבריטי.

פמגוסטה
עיר נמל לחוף המזרחי של האי קפריסין, הייתה פעם אתר תיירות מרהיב, מן המבוקשים בים התיכון. קילומטרים של חול בהיר ומי טורקיז צלולים, והיא משכה אליה אלפי תיירים מדי שנה. בשנת 1974 היא נכבשה על ידי הטורקים והפכה "לעיר רפאים".

מחנות פליטים (בקפריסין)
נקראים גם מחנות מעצר, היו מחנות אשר הוקמו בקפריסין על ידי ממשלת בריטניה החל מאוגוסט 1946 ועד נובמבר 1949 לצורך כליאת המעפילים המגיעים לארץ ישראל.

מעברות
מעברה, או בשם הרשמי "יישוב קליטה", הייתה יישוב זמני במדינת ישראל בשנות ה-50. המעברות הוקמו לרוב בשולי יישובים ותיקים או ביישובים ערביים נטושים, כדי לספק דיור לעולים שהגיעו בגל העלייה הגדול שלאחר קום המדינה.

ציטוטים

”החיים חזקים מהמוות“

הקשר הרב דורי