מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפור העלייה של סבתי

תמונת ספלי עם סבתי
פנקס החיסונים של סבתי
העלייה ממרוקו

✨סיפור העלייה של סבתי✨

בשנת 1961 סבתי ומשפחתה על ממרוקו לישראל. סבתי עלתה עם שבעת אחיה והוריה לארץ.

העלייה הייתה כרוכה בקשיים שונים, סבתי ומשפחתה רצו לעלות לארץ בצורה עצמאית, אבל הסוכנות היהודית לא עודדה את עלייתם, ולקחה את הדרכונים שלהם.

הסוכנות היהודית עשתה זאת משום שרצתה להעביר את הדרכונים לאנשים אחרים, שהיו צריכים לעבור גבולות של מדינות אחרות ולא היו להם דרכונים. הסוכנות היהודית – הציונים, היו אלה שהיו פעילים להעביר את היהודים לארץ.

בעקבות לקיחת הדרכונים, הוריה של סבתי היו צריכים ללכת ולהחזיר אותם. באותו הזמן סבתי ארזה את כל תכולת הבית ולאחר מכן לקחה את אחיה ועברה לגור בינתיים אצל דודתה. לאחר יומיים הוריה חזרו עם הדרכונים והמשפחה גילתה שהדרכון של אביה תקף רק לעוד יומיים.

המשפחה עזבה את מרוקו מיד, והגיעה ברכבת ובאוניה לג׳יברלטר, עיר בספרד, הממוקמת על מיצרי ג׳יברלטר. לאחר מכן שהו במחנה שלושה ימים וטסו ארצה. לאחר טיסה ארוכה הגיעו לשדה התעופה לוד ומשם נשלחו למעברות בבאר שבע. הסוכנות היהודית סייעה להם שם, להתאקלם. לפי דבריי סבתי תהליך העלייה לארץ לא היה ארוך ומייגע עבורה.

סבתי ומשפחה גרו במעברות, שהיו צריפים בהם התאכסנו וגרו עולים חדשים. אביה של סבתי עבד ואמא שלה לא עבדה, אביה עסק במה שהוא עסק במרוקו, טיפול בילדים שונים מרחבי הארץ.

בזמן הזה, סבתי ואחיה למדו בבאר שבע ובתקופה הזו סבתי הייתה בת שתיים עשרה. כאשר סבתי גדלה והתבגרה היא לא התגייסה לצבא מהסיבה הפשוטה שההורים לא רצו שבנות יתגייסו לצבא. לאחר כמה זמן סבתי נסעה לראשונה במונית והכירה את סבי, שבאותה התקופה היה עובד בתור נהג מונית.

עברו כמה שנים וסבי וסבתי התחתנו והקימו משפחה בארץ. מהסיפור של סבתי למדתי על אחריות ועל חובת העזרה למשפחה ועל התמודדות עם קשיים כבר בגיל מאוד צעיר, ואלו תכונות וערכים שאני רוצה לאמץ בחיי האישים.

הזוית האישית

תמרי –  היה לי מעניין מאוד לדעת ולתעד את הסיפור של סבתי ובנוסף ללמוד עוד על משפחתי

סבתא אסתר – נהניתי מאוד לספר לנכדתי את הסיפור ולדעת שקיימות יוזמות יפות של תיעוד סיפורים של משפחות ואנשים.

מילון

לולדילה
אמא שלי

ציטוטים

”״ משפחה לפני הכל״“

הקשר הרב דורי