מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפור העלייה של סבתא שפרה

אני וסבתא בכיתה שבה למדה בביה"ס היסודי.
בית ילדותה של סבתא שפרה.
סיפור עלייתה של סבתא שפרה

סבתא שפרה נולדה ברומניה בעיירה הרלאו HIRLAU בשנת 1952. בשנה זאת הוריה (סבתא וסבא רבא שלי) בקשו לעלות ארצה אך קיבלו סירוב. בשנת 1958 הגישו בקשה נוספת אך את האישור הסופי לעלייה קיבלו בשנת 1964. סבתא הייתה אז בת 11 כשעלתה לארץ (וזאת בעצם הסיבה שבחרתי את הסיפור הזה כי זהו גילי).

כשסבתא וסבא רבא אהרון ורוזה ברבלטה ז"ל קיבלו היתר יציאה מרומניה הם היו צריכים לעזוב תוך שבוע ימים בלבד, לכן עזבו והשאירו את כל רכושם לשלטונות הרומנים ולהם ניתן לעלות עם 40 ק"ג מטען לכל מבוגר ו- 20 ק"ג לילד, המטען (מטלטלין) נשלחו דרך הים והגיעו לארץ לאחר ששה חודשים. את העיירה סבתא עזבה יחד עם הוריה, אחותה הקטנה מונה, שהייתה בת שלוש והדוד שלה (אח של סבא רבא). בחודש פברואר של שנת 1964 יום חורף מושלג עלו לרכבת מהעיירה לכוון בוקרשט עיר הבירה של רומניה, נסיעה שארכה יומיים ומשם טסו ליוון (אתונה). שם התעכבו עד שקיבלו ויזה (אשרה) לעלות לארץ.

עם עליתם ארצה קיבלו דירה בשכונת עולים במזרח כפר סבא. סבתא התגוררה כשנה אצל דודתה מלכה ז"ל ולמדה בבית ספר ברנר בכפר סבא יחד עם בת דודתה  וכל זאת על מנת להקל  את לימוד השפה העברית ולהתאקלם יותר בקלות.

חוויה משפחתית – טיול שורשים ברומניה

בשנת 2014 בחודש אוקטובר נסענו לרומניה שלוש דורות: דודה טובה (דודתה של סבתא אחותה של סבתא רבתא), סבתא, סבא, דודה מונה עם הילדים שלה, הדודים שלי (הילה עם בעלה והילדים שלה יפעת ואוהד שהיום בעלה) ומשפחת שדה במלואה (אמא, אבא, אני והאחים שלי). ביקרנו בעיירה שבה סבתא נולדה וביקרנו בבית הקברות היהודי ובבית כנסת שסבא רבא התפלל בו. ביקרנו גם בבית שבו גדלה סבתא וכן בבית ספר בו למדה עד כיתה ד' (בית הספר נקרא שטפן צ'ל מרה) ביקרנו בכיתתה ופגשנו מורה אשר הסבירה לנו שהתלמידים לומדים ברומנית עתיקה צירפתי כמה תמונות מהביקור.

ביקור בבית הספר ובכתה של סבתא

תמונה 1

כל המשפחה בכניסה לעיירה HIRLAU

תמונה 2

מילון

מיטלטלין
רכוש שניתן להעביר ממקום למקום

ציטוטים

”סירוב עלייה - למדתי שלא תמיד הרשו ליהודים לעלות לארצם “

הקשר הרב דורי