מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפור העלייה של סבי מרדכי

תכנית הקשר הרב דורי בכרכור
המגדלור של סולינה (צילום מתוך ויקיפדיה)
המסע באניית המעפילים

מרדכי (סבא רבא שלי) חי בעיר מאקו בהונגריה ובה התגוררו הרבה חרדים. בעיר פעל ארגון נאצי בשם "נילאש". חברי הארגון צבעו על הקירות את סמל הנאצים ואת בתי היהודים מרחו סיד. מרדכי הקים קבוצה נגדית וחברי הקבוצה יצאו לסיורים בערבים ובלילות.

באחד הסיורים מרדכי ואחד מחבריו נתקלו באיש מקבוצת "נילאש", הם תקפו אותו והפכו על פניו את דלי הסיד. איימו על הוריו עקב פעולה זו והוא החליט לעלות לארץ כמה שיותר מהר. הוא עלה על האונייה "סאקאריה" לבודפשט. מרדכי התייצב בארגון דתי שארגן עליות לארץ של יהודים חרדים, הוא ארגון שכלל דתיים שיוכלו ללמוד ולשמור על כשרות בספינה.

הם הגיעו לסולינה (יישוב קטן ליד שפך הדאנובה) לפני שעברו לאנייה "סאקאריה". היה מסוכן להעביר את האנשים לאונייה "סאקאריה", כי היה צריך להעביר בסירה קטנה עם גושי קרח גדולים את האנשים ואת מזוודותיהם, ובמזל הצליחו.

מרדכי עלה לאנייה עם עוד כ-80 בית"רים וחלק מעולי צ'כוסלובקיה, הוא הצטרף אליהם לאותה מפקדה ופעל למען אותם אנשים שעלו מ"גריין". בסוף הגיע מרדכי אל הארץ והתחתן עם סבתא רבתא שלי, ושמה רחל.

 

הזוית האישית

שיר: אני נהניתי והסתקרנתי, למדתי מלא דברים מעניינים על חייו של סבא רבא שלי, והיה לי מאוד כיף לעבוד ביחד עם סבא שלי שסיפר לי על העלייה.

מילון

סולינה
סולינה (ברומנית: Sulina), עיר נמל בדלתה של הדנובה, במפגש תעלת סולינה (הזרוע האמצעית של הדנובה) עם חוף הים השחור, במחוז טולצ'אה, חבל דוברוג'ה, רומניה. סולינה היא נמל חופשי, הקיים עוד מהתקופה הביזנטית ומספר תושביו הוא 4,624, נכון לשנת 2004. סולינה אינה מחוברת לרשת הדרכים של רומניה והגישה אליה אפשרית רק דרך המים, מכיוון הדנובה או מכיוון הים השחור. בין השנים 1856–1939 שכנה בעיר נציגות של הוועדה האירופאית לדנובה.

ציטוטים

”בעיר פעל ארגון נאצי בשם "נילאש" שצבע בסיד את בתי היהודים “

הקשר הרב דורי