מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

העלייה של סבי ויטלי חיים מטורקיה

סבי ואני בראש הנקרה.
סבי בחתונת אחותו - לבנה גולדברג.
העלייה מטורקייה

שמי אושרת כהן, אני משתתפת בתכנית הקשר הרב דורי, יחד עם סבי ויטלי חיים. סבא חיים נולד בשנת 1943 בעיר איזמיר שבטורקיה. סבי סיפר לי את סיפור עלייתו כפי שהוא זוכר מאחר והיה בן שש כשהחל את מסע העלייה באנייה לארץ ישראל.

 סבי ויטלי מספר:

"בטורקיה אבי עסק במפעל לגרביים. בשנת 1949, יום אחד הודיעה אבא שעולים לארץ ישראל. אחר הצהריים נסענו לנמל כדי לעלות לארץ – לארץ היהודים. הבני דודים שלנו נשארו בטורקיה.

אני בחתונת אחותי – לבנה גולדברג.

תמונה 1

זה היה בסוף מלחמת העולם השנייה. היה קשה לחיות בטורקיה. כאשר הגענו לנמל, עלינו לאנייה. זו הייתה אניית משא עם שתי קומות ואנחנו ישנו בסיפון.לאוניה קראו טוריסה. כאשר עלינו על האנייה, היו הרבה מאוד אנשים.

באנייה היה אמנם חדר אוכל אך האוכל היה דל. השיט נמשך חמישה ימים, האנייה כל הזמן זזה, ואפילו  כמעט טבעה. זה היה מלחיץ מאוד, לא ידענו מה לעשות ובסוף הצלחנו להינצל מהטביעה. כך הגענו לנמל חיפה. כאשר הגענו לארץ אף אחד לא חיכה לנו ואז הלכנו לקרן מזימה.

אני זוכר היטב את התאריך בו הגענו לישראל זה היה בתאריך 30.7.1949. אני זוכר, כי הייתי אז בן 6. עברנו לגור בהמשך בצפת ואבי עבד בעירית צפת, שם החתחלנו את ההסתגלות לחיים במדינת ישראל.

הזוית האישית

אושרת: היה לי כיף להפגש עם סבי ולשמוע את הסיפורים שלו. גם היה לנו כיף להיות ביחד – סבא ונכדה.

 אני וסבא בקשר הרב דורי

תמונה 2

מילון

טוריסה
שם של אוניה

ציטוטים

”אני זוכר היטב את התאריך בו הגענו לישראל זה היה בתאריך 30.7.1949.“

הקשר הרב דורי