מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפור העלייה של סבא גרשון

סבא ואני במפגש תכנית הקשר הרב דורי
סבא שלי בצעירותו
מתוניס לישראל, דרך מרסי

שמי עומר דדון, אני משתתף בתכנית הקשר הרב דורי, במסגרתה אני מתעד את סבא שלי, גרשון.

בשנת 1958 ההורים של סבא שלי החליטו לעלות לארץ ישראל מתוניס. הם התארגנו עם כל הציוד והרכוש שהיה להם, מכרו את העסק שהיה להם בתוניס ואת כל התכולת הבית, מכיוון שאסור היה להם לקחת איתם דבר בזמנו. הם עלו על אונייה שהפליגה לעיר בשם מרסי שבצרפת, זאת כדי שהתושבים בעיר לא ידעו שהם עולים לישראל, הדבר היה אסור על ידי השלטונות בזמנו.

במרסי שהו סבא ומשפחתו במשך חודש. הייתה שם התארגנות של כל עולי צפון אפריקה. בשנים שקדמו לקום מדינת ישראל, שימשה מרסיי כנמל יציאה לכמה אוניות מעפילים, במסגרת המוסד לעליה ב'. אחרי קום המדינה הוקם גרנד ארנס, המחנה הגדול, מחנה בו רוכזו מאות אלפי עולים מצפון אפריקה אירופה ושלח אותם לארץ ישראל. (ויקיפדיה)

לאחר חודש הם עלו על אונייה שהפליגה שבוע עד שהגיעה לנמל של חיפה בישראל. בישראל הם עלו על משאיות ולקחו אותם לבאר שבע. הם נסעו לבאר שבע בגלל שהיה להם דוד שרצה שיהיו ביחד איתו בבאר שבע, ולכן התאחדו כולם שם.

הזוית האישית

עומר: היה מאוד כיף לשמוע את סיפור העלייה של סבא שלי. אני מאחל לו שלא יצטרך לעשות את זה עוד פעם..

מילון

שיכון
(בין המילים הראשונות שלמד סבי בעברית). זהו סוג של בניין מגורים, אשר את בנייתו יוזמת לרוב הממשלה המקומית, או גוף ציבורי אחר. זאת, במטרה לספק פתרון דיור יעיל לאוכלוסיות גדולות, על פי אינטרסים וצרכים ציבוריים. השיכונים הנבנים ביוזמה ממשלתית, נמכרים לבסוף בעלות נמוכה ואף מסובסדת או משמשים לאחר מכן כדיור ציבורי. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”כסף קטן עושה כסף גדול“

הקשר הרב דורי