מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפור העלייה של סבא אלי שיעור לחיים

אלי וים
ים ואלי
תיאור עלייתי מטורקיה לישראל

סבא אלי גביזון מספר

עליתי ארצה מטורקיה בשנת 1970. הייתי אז סטודנט להנדסת מכונות באוניברסיטת איסטנבול. מכיוון שלא שירתי בצבא המקומי הייתי צריך לקבל אישור יציאה לישראל מלשכת הגיוס המקומי. כשהלכתי ללשכה, מפקד הלשכה ראה, שאני יהודי והזכיר לי שהצבע של הקירות מתקלף. אני לא הבנתי על מה הוא מדבר.

העוזר, החייל שלו, משך אותי מחוץ לחדר והסביר לי שהמפקד התכוון, שאני אקנה גלון של צבע עבור הקירות,  אחרת, יהיה לי קשה לקבל אישור יציאה. אז הבנתי לראשונה בחיים שלי, שהמפקד מבקש ממני שוחד!

ראיתי שאם לא אשיג גלון של צבע, לא אשיג אישור יציאה לא"י. אז הלכתי לחנות צבעים והבאתי להם קטלוג של צבעים. המפקד בחר בצבע סגול לקירות! חזרתי לחנות, קניתי לו את גלון הצבע והמברשות, וכך קיבלתי אישור יציאה לחו"ל. זה היה השיעור הראשון שלי בחיים: בלי לתת שוחד, לא ניתן להשיג דברים בחלק מהמשרדים הממשלתיים.

לאחר שהגעתי לארץ ישראל, שלחו אותי לאולפן בנצרת עלית כדי ללמוד עברית. אחרי שלושה חודשי אולפן, התחלתי ללמוד בטכניון, ואז הבנתי כמה קשה ללמוד בלי שליטה בשפה. בינתיים, הספקתי להתחתן עם אשתי, סבתא בקי, שהכרתי מטורקיה ושעלתה שבועיים אחרי לארץ. כזוג נשוי, קיבלנו דירה בהשכרה בקריית ים ג'. אחרי כמה חודשים, נולד לנו הבן הבכור: סמי, כשאני הייתי בן 23 וסבתא בקי הייתה בת 18.

תוך כדי לימודים נולד לי בן. הלימודים בלילה לוו בבכי שלו. בשלוש השנים שבהם סיימתי את הלימודים, היה לנו די קשה. לאחר מכן עברנו לגור במרכז הארץ. באוקטובר 1973 פרצה המלחמה וגויסתי למשך חצי שנה. לאחר שחרורי התחלתי לחפש עבודה. לבסוף  הקמתי בית מלאכה לייצור מוצרי מתכת שזו מסורת במשפחה. "אכלתי הרבה חצץ" מבית המלאכה . פתיחת העסק העצמאי הקשתה עלי. היה עדיף הרבה יותר לעבוד בתור מהנדס. גויסתי הרבה למילואים, מה שפגע בעסק עצמאי.

בשנת 1975 התרחבה משפחתנו ונולד הבן הצעיר ג'קי.

והיום אני משתתף בתכנית הקשר הרב דורי בבית הספר הלל עם נכדתי ים.

הזוית האישית

ים: מהסיפור של סבא אלי למדתי על משפחתי ועל קשיי העלייה, והכי חשוב: למדתי הרבה על סבא. התרגשתי וצחקתי כששמעתי את הסיפור.

אלי: פעם ראשונה שאני סיפרתי את הסיפור לאחד מהנכדים שלי. סיפור של ההלם הראשוני שלי, השיעור הראשון בחיי, נתינת שוחד של בחור צעיר, הזוכה בגילוי הנכדה הגדולה ים.

מילון

גלון
גלון היא יחידת מידה למדידת נפח.

ציטוטים

”אכלנו חצץ בארץ“

הקשר הרב דורי