מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפור העלייה של מטילדה טרמר

עם המתעדות לינוי יצחקוב וטל איזנברג
מטילדה בילדותה
מיוגוסלביה לישראל

כשחיינו ביוגוסלביה אבא עבד כשוטר. באלבניה הוא פגש מכר ושאל אותו ‏האם הוא מוכן להשכיר לנו דירה (‏בעיר ברט באלבניה) ‏שם חיינו קרוב לשנה, עד לכניעת איטליה. אבא הבין שמשהו משתנה ושהם לא יכולים להישאר שם. הוא הבין שהם חייבים ‏להגיע לארץ ישראל, לברוח.

אבא ביקש ממכר אלבני, שהיה חייב לו טובה, ‏שיסתיר את משפחתו וישמור עליה בביתו. היינו ארבע בנות ואמא. אותו מכר ‏היה חייב לפזר את משפחתי כדי להגן עלינו, לכן הוא שלח את אחותי לבן דוד שלו ‏כדי שאחותי תעזור לו בעבודתו.  הוא היה רופא שיניים, והוא ואבא תמיד דאגו לומר לנו ‏שאסור לנו להגיד שאנחנו יהודים. את שתי אחיותיי אותו מכר שלח לדודות שלו, ‏ואני, אבא ואימא הסתתרנו יחדיו. בהמשך נסענו לכפר, שם חיינו בדירה קטנה עד תום המלחמה.

אחרי כמה זמן היינו חייבים להתחיל במסע עלייה לארץ. הגענו לסקנר ‏ומשם נסענו ליוגוסלביה. נרשמנו ברשימת ההמתנה כדי לעלות לאנייה שיוצאת מיוגוסלביה לארץ ישראל. ‏עלינו לארץ ברגע שאִפשרו לנו לעלות. לאנייה לקחנו רק מזוודה, ‏שבה היו בגדים ‏שהספיקו לנו לשבוע אחד בלבד. אך האנייה שלנו ‏הלכה לאיבוד באמצע הים, ולכן היינו על הספינה כשלושה שבועות. חיינו על הספינה מבלי אפשרות לאכול. רק אחרי המסע ‏המפרך והארוך הזה הגענו סוף סוף לארץ ישראל.

בכיתה עם הבנות המתעדות

תמונה 1

הזוית האישית

יי

מילון

הַמְתָּנָה
פירוש-הפעולה של מי שממתין, מחכה; ציפייה. רשימת המתנה-רשימה שנוצרת עם האנשים שאין להם מקום פנוי כרגע.

ציטוטים

”יי“

הקשר הרב דורי