מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפור העלייה של לורה

אני וסבתא באהבה
סבתא בשירות המדינה
סיפור עלייתה של סבתא

העלייה לארץ ישראל

סבתא לורה נולדה ברומניה בעיר בוקשרשט בשנת 1950. סבתא עלתה עם משפחתה בשנת 1961 לישראל והיא מספרת על עלייה זו.

עליתי לארץ בשנת 1961.

שלוש שנים לפני כן היינו אמורים לעלות לארץ, אבל ברגע האחרון בוטלו אישורי היציאה מרומניה. הורי נותרו מחוסרי עבודה ועם מעט מאוד דברים שהורשנו לקחת איתנו. בו בזמן ברומניה, לאבי שלא ידע עברית ואיבד את משרתו כמנהל חשבונות, ייעצו, ללמוד מקצוע חדש הקשור בבנייה משום שאמרו כי בארץ ישראל, (אליה תכננו לעלות) יש ביקוש למקצועות אלה.

בשנת 1961, עלינו לארץ ישראל ומהרשויות הממשלתיות אמרו לאבי שנגור באילת. מבחינתו אילת זה ארץ ישראל ולכן הסכים. באותו הזמן, אחיו של אבי התגורר בעיר רמלה ואח של אימי התגורר בעיר חולון. כשהם שמעו שאנחנו נתגורר באילת, הם הזדעזעו ולכן הציעו שנגור אצלם עד שיעבירו אותנו לישוב אחר.

כך נדדנו שלושה חודשים בין רמלה לחולון עד שנתנו לנו אסבסטון (בית דו משפחתי עם גינה קטנה שהיה עשוי מאסבסט). האסבסטון היה ממוקם בשכונת עולים בראשון לציון. לאחר חודש סיימו לבנות מספר בניינים בהם שיכנו עולים חדשים, והורי נאלצו לקנות שם דירה. הישוב היה חדש ומגוון העולים מארצות השונות היה רב (מאירופה ועד הודו).

אבי עבד קשה כצבעי, אדם שבמקצועו היה מנהל חשבונות. אמי שעל אף שידעה שלוש שפות ברמה גבוהה: אנגלית, צרפתית וגרמנית, לא הצליחה ללמוד עברית בגלל בעיית שמיעה. בעקבות כך, אמי הייתה עקרת בית, אבל הסתדרה יפה מאוד עם השפות שידעה.

אני התגעגעתי לחברת הילדות שלי שנשארה ברומניה, אבל גם הכרתי חברות חדשות, הייתי תלמידה טובה. בית הספר היסודי עזר לי להשתלב בחברה. לאחר שסיימתי את בית הספר היסודי, הלכתי לגימנסיה ריאלית בראשון לציון.

בשירותי הצבאי שירתתי כשרטטת מודיעין. במהלך השירות בצבא, הכרתי את משה, לו נישאתי לאחר סיום השירות בצבא. נולדו לנו שלושה ילדים נהדרים ומוצלחים וכרגע יש לנו שישה נכדים אהובים, נהדרים ומוצלחים והנכדה הגדולה קיבלה לא מזמן צו גיוס ראשון.

הזוית האישית

סבתא לורה משתתפת בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם נכדתה רוני, לה היא סיפרה על עלייתה לארץ.

מילון

יהודי בוקרשט
בשנת 1940 היו בבוקרשט כ-60,000 יהודים שסבלו רבות בגלל אנטישמיות ורדיפות השלטונות (ראו ערכים מורחבים מרד הלגיונרים, פרעות בוקרשט וה"רומניזציה"). בעיקר בשתי השכונות היהודיות, "וקרשט" ו"דודשט". ב-1956 נמנו בבוקרשט 43,000. במהלך השנים, יהודי בוקרשט, כמו יתר יהודי רומניה, עלו לישראל או היגרו לארצות אחרות וכיום מספר היהודים המקומיים בבוקרשט קטן מאוד, רובם קשישים. ויקיפדיה

ציטוטים

”יש חשיבות לאחדות המשפחה ועל שמירת המסורת“

הקשר הרב דורי