מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפור העלייה של לוטי רושו

סבתא לוטי ואני
הפרס שהוענק - עם סבא וסבתא
עלייתה לארץ של סבתא לוטי

סבתא לוטי וניתאי השתתפו השנה בתכנית הקשר הרב דורי. סבתא סיפרה לניתאי על עלייתה לארץ ועל פרס הייעול שסבא קיבל על המצאתו.

סבתא לוטי מספרת:

אני נולדתי בעיר טרגו ניאמץ. בזמן המלחמה העבירו אותנו לעיר אחרת בשם בוחוש. את אבא לקחו לעבודת פרך אנחנו נשארנו חסרי אונים. אחותי צריכה להתחיל כתה א' ולא יכלה ללכת לבית ספר בגלל ששמעו הרבה יריות.

 מפת רומניה

תמונה 1

פתאום כשאמא שתתה קפה זרקו אותה מן המיטה היתה זו הרגשה מאד לא נעימה וחוויה קשה. שחזרנו וכשאבא חזר לבית שלנו כל הרכוש נגנב. מעילי פרווה וזהב.

העלייה לישראל

עליתי ארצה בשנת 1966. מרומניה דרך אוסטריה. נתנו לנו להיות שם שבוע . היו שם הרבה עולים חדשים: היו מארצות הברית וברית המועצות. היינו שם שבוע מכיון שאני יודעת לדבר בשפת היידיש הרב הזמין אותי ואת משפחתי לארוחת ערב אצלו ביחידה. אני לא ידעתי מי זה ושרנו ביידיש. בדיעבד גילינו שזה היה הרב לאו הגדול. הרב לאו הבטיח לי לתת לי מעטפה וכך היה. שלוש דקות לפני שהמטוס המריא נתנו לי מעטפה שקבעה שאקבל דירה באזור חיפה איפה שאני רוצה כי האחים של סבא שלי היו בחיפה. וככה קיבלתי דירה בטירת הכרמל דירה חדשה שכולם גרו בצריף.

שנים חיפשתי את הרב לאו אבל לא הצלחתי עם הבעיות של עולה חדשה עבדתי בבנק הפועלים כדי לפרנס את המשפחה וגם בעלי ועבדנו באולפן עברית כי במקצוע שלנו כמנהלי חשבונות היינו צריכים לדעת ולא ידענו שום מילה בעברית אז עבדנו ולמדנו אלו היו הקשיים שעלינו ארצה.

פרס הייעול לסבא ינקו

בשנת 1972 נתנו לסבא תעודת הוקרה על הכרטיס שעון של ינקו רושו הוא קיבל מגולדה מאיר את התעודה וגם קיבל 1500 לירות. ההמצאה שלו הביאה להגדלת המכירות והרווחיות של המפעל למפעל קראו מיכלי כרמל הוא היה אחד מארבעת המייעלים של קונצרן כור. ההצעה מהווה שכלול טכנולוגי שיושם בהצלחה על שלוש מכונות הריתוך במפעל. זו ההצעה המתוחכמת, מכל ההצעות שהוגשו בתרומתה למפעל גבוה יחסית.

בשנת 1972 קיבל סבא רושו ינקו מגולדה מאיר שהייתה אז ראש ממשלת ישראל פרס ייעול וקיבל תעודה והיה עליו כתבה בעיתון. סבא קיבל פרס ייעול על שהמציא כרטיס שעון על שמו "כרטיס שעון של ינקו רושו" ובו משתמשים גם כיום. כל עובד שנכנס לעבודה ויוצא מדפיס עם הכרטיס על שמו.

הכתבה בעיתון – פרס הייעול לרושו ינקו

תמונה 2

זאת התעודה לרושו ינקו

תמונה 3

סבא וסבתא 

תמונה 4

הזוית האישית

ניתאי וסבתא לוטי בתכנית הקשר הרב דורי

תמונה 5

קישור למצגת באתר "ניצני השרון"

המצגת שלנו

 

מילון

שעון נוכחות
שעון נוכחות משמש בעיקר לרישום נתוני כניסה של עובדים לעבודה ויציאה ממנה, לשם חישוב הזכויות הנובעות מנוכחותם (בהתאם לסעיף 25 לחוק שעות עבודה ומנוחה, שעון נוכחות הוא דרך המלך לרישום נוכחות העובדים, רישום שעל פי סעיף זה המעסיק מחויב לו). בנוסף משמש שעון נוכחות לרישום כניסה לחדרים מסוימים במקום העבודה, כגון חדר אוכל או מתקן מאובטח, וכן ניתן להשתמש בו לרישום התחלה וסיום של פרויקט במהלך יום העבודה.

ציטוטים

”בשנת 1972 סבא קיבל פרס ייעול על שהמציא כרטיס שעון על שמו "כרטיס שעון של ינקו רושו"“

הקשר הרב דורי