מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפור העלייה מפולין לישראל

הנכדה ליאן והסבא מוטי במפגש הראשון
בפולין: הוריי, אחי הבכור ואני, הצעיר
התחלה חדשה, מולדת חדשה

שמי מרדכי מרק סקורניק. נולדתי בפולין בעיר לגניצה בשנת 1950. משפחתי כללה את אמי, אבי ואחי הבכור.

גרנו בלגניצה עד שנת 1957, ואז עלינו ארצה. על העלייה לישראל שמעתי מהוריי כבדרך אגב, כמובן שלא שאלו את דעתי. בעיקרון לא הבנתי את המשמעות של העלייה וכל הכרוך בכך. ביום בהיר אחד ארזנו את כל החפצים שלנו לנסיעה ויצאנו לדרך. הדרך לישראל הייתה ארוכה מאוד וכללה שיט באונייה מפולין לצרפת, שם שהינו במחנה של הסוכנות היהודית בעיר מרסי. לאחר כשבועיים שטנו למחנה של הסוכנות היהודית לאיטליה. בסופו של דבר שטנו באונייה בשם "עלייה" והגענו לחיפה. ומשם הועלנו על משאית לבאר שבע.

בסופו של דבר הגענו להרצליה ושם בעצם התחלנו בחיינו החדשים בארץ. למדתי בבית הספר היסודי ויצמן. לימודי השפה העברית היו מאוד קשים. למזלי רוב תלמידי הכיתה היו עולים חדשים שגם הם התקשו ולכן הבעיה שלי לא בלטה. וכמובן במשך הזמן הלימודים וחיי החברה הסתדרו בצורה טובה. הוריי התקשו מאוד ללמוד את השפה העברית, וקשיים אלה נשארו איתם.

בתור ילד התחלתי לעסוק בספורט. שיחקתי כדורגל במכבי הרצליה ולאחר מכן גם כדוריד בהפועל הרצליה. במשך הזמן למדתי חינוך גופני במכון וינגייט ולימדתי במסגרת משרד החינוך.

בשנים האחרונות אני מתעסק בחיפוש שורשים (גנאלוגיה). ביקרתי מספר פעמים ברוב מחוזות המגורים של משפחתי בפולין. ביקרתי במספר ארכיונים ובתי קברות והצלחתי למצוא מספר מסמכים על המשפחה. יצרתי אילן יוחסין של משפחתי משפחת סקורניק כאשר בן המשפחה הרחוק ביותר נולד בשנת 1710.

הזוית האישית

סיפורו של מרדכי תועד על ידי נכדתו ליאן במסגרת תכנית הקשר הרב דורי שנערכה בבית הספר אורנים ברת השרון, התש"ף.

מילון

לגניצה
(בגרמנית: ליגניץ) היא עיר בדרום-מערב פולין. לפי מפקד התושבים של שנת 2006 חיו בה 105,485 תושבים. שמה ניתן לה בשנת 1946 לאחר סיום מלחמת העולם השנייה. העיר ידועה בזכות קרב לגניצה בשנת 1291 במהלך הפלישה המונגולית לאירופה. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”ביום בהיר ארזנו את כל החפצים שלנו לנסיעה ויצאנו לדרך הארוכה אל ישראל“

הקשר הרב דורי