מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפור העלייה מגרמניה של סבתא מירי נתנזן

בר מצווה של שורק עם סבתא מירי
סבתא מירי בפורים
החיים בתל אביב של קום המדינה

בס"ד
הקשר הרב דורי – עבודת שורשים שלי על סבתא מירי נתנזן 
 
סבתא מירי נולדה בשם מרים. היא קרויה על שם אחות של סבא רבא שמשון צוקרמן שנספתה בשואה. היא נולדה בישראל בעיר תל אביב ונולדה בט"ז באב התש"י. הבית של סבתא מירי היה בית קטן (מאז הוא נהרס ובמקומו ניבנה בנין רב קומות). לסבתא מירי יש עוד שתי אחיות, אחת יותר גדולה ואחת יותר קטנה כולם חיו, בשני חדרים כשאחד מהחדרים משמש כסלון. לפעמים, סבתא רבתא הייתה מלמדת שיעורים פרטיים בסלון. שירותים ואמבטיה היו משותפים עם עוד משפחה והמטבח היה מאוד קטן.
 
באותה תקופה לא היה תנור אפיה ולא הייתה מכונת כביסה ולא היה טלפון. מקרר של "אמקור" הם קנו כשסבתא מירי הייתה בת 12. בבית דיברו עברית וסבא וסבתא רבתא דיברו ביניהם גרמנית. בגלל שהבית של סבתא מירי היה בית דתי אז כל הווי החיים הלך לפי מנהגי המסורת היהודית וכמו כן גם בישלו מאכלים מסורתיים יהודים.
 
סבתא מירי נולדה בישראל שנה וחצי אחרי קום המדינה. הוריה הם סבא רבא שמשון צוקרמן. סבא שמשון נולד בפולניה בעיר בנדין. בשנת 1913 הוא עלה לארץ ישראל עם תנועת נוער ציונית בגיל 20 והשאיר מאחוריו בפולנייה את בני משפחתו שנספו בשואה. מכל המשפחה הגדולה נשארו לו רק שני אחים, אחד צעיר ממנו עלה מיד אחריו לארץ והשני מבוגר ממנו היה במחנה אושוויץ, שרד את השואה והיגר לארצות הברית. סבא שמשון נפטר לפני 16 שנים בגיל 87 וגם אחיו נפטרו כבר.
 
סבא שמשון עזר בבניית תל אביב. נלחם במלחמת השחרור ואחרי זה עבד בבית חרושת למוצרי עץ ובבית חרושת לשוקולד כמו שהיה להוריו בפולנייה. סבא שמשון אהב לצייר ויש גם אצלנו ציורים שנתן לאמי במתנה. סבתא רבתא שרה צוקרמן לבית צנגר, נולדה בגרמניה בעיר פרנקפורט בשנת 1920 היא ואחותה והוריה חיו בעיר דרזדן  שבגרמניה. אבא שלה היה רב ומורה וכשהיטלר ימ"ש עלה לשלטון, לא נתנו לו ללמד יותר ואז כל המשפחה של סבתא רבתא עלו לישראל ובזכות זה הם ניצלו. הם גרו בתל אביב.
 
סבתא שרה עלתה בגיל 12 לארץ. אחרי שסיימה את הלימודים למדה באוניברסיטה העברית בירושלים שפות וגם עבדה כדי לממן את לימודיה ולעזור בכלכלת משפחתה. לימודי השפות עזרו לה בהמשך החיים כשלימדה שעורים פרטיים, באנגלית ובצרפתית. סבתא שרה בת 95 גרה היום בהדר גנים בפתח תקווה. סבתא מירי הייתה מורה לאומנות הרבה שנים. היום בגיל 66 היא גמלאית ומשגיחה במבחני בגרות.
 
כל החיים אהבה לעסוק בתחום האומנות. היא מציירת, סורגת ומלפני שנה התחילה לקשט עוגות עם בצק סוכר. (היא הכינה לי כבר שתי עוגות אחת ליום ההולדת בשנה שעברה, ועוד עוגה אחת יפה לבר מצווה שלי) סבתא מירי אוהבת את כל ילדיה ונכדיה.
 תשע"ו

מילון

מקרר של "אמקור"
"אמקור " חברת מקררים וותיקה מאד

ציטוטים

”כל החיים אוהבת לעסוק באומנות“

הקשר הרב דורי