מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפור העלייה לארץ של הוריה של סבתא בתיה

אני וליאב בטיול לירושלים, הקשר הרב דורי
סבתא עם סבא וסבתא שלה ושתי בנות דודותיה
המפגש של הוריה של סבתא בתיה והקמת המשפחה

1. הקדמה שמי בתיה  ובמסגרת תוכנית הקשר הבין דורי אני מספרת את סיפור עלייתם לארץ של הורי ויקטוריה (ז"ל) ומרדכי – פגישתם בארץ והקמת המשפחה.

תמונות שלי עם סבתא – במהלך העבודה על הפרוייקט:

תמונה 1
תמונה 2

 

2. עלייתם של הוריי לארץ 

אמא שלי ויקטוריה ז"ל  נולדה בסופיה שבבולגריה בזמן המלחמה וניצלה מהשלטון הנאצי בזכות המלך הבולגרי שהוציא את כל היהודים מחוץ לסופיה הבירה וכך הגן עליהם. כשהייתה בת 16 עלתה לארץ עם משפחתה והמשפחה התיישבה בחיפה.

אבי מרדכי, נולד ברומניה וכשפרצה המלחמה, עלה לארץ במסגרת עליית הנוער עם ספינת מעפילים. מאחר והבריטים ששלטו אז בארץ לא אפשרו לאנייה לעגון בחופי הארץ, האנייה הפליגה לקפריסין ושם ריכזו את כולם במחנות מעצר. לאחר השחרור הגיע אבי לארץ והתיישב בחיפה.

תמונה 3
תמונה 4

 

3. המפגש בין הוריי

דודי אח של אבא, היה גר בטבריה ושכנו היה אח של אימי. שניהם הגיעו לבקר את אחיהם והפגישה הובילה למפגשים נוספים  וכך  פרחה אהבתם.

אבי התגייס לצבא ושירת בחיל הים, אמי רצתה גם היא להתגייס אך אבי התנגד ובמקום הציע לה נישואין. לאחר הנישואין עברו הורי עם משפחתה של אימי להתגורר ביפו.

תמונה 5

 

4. החיים המשותפים והמשך השושלת

נולדתי בעיר העתיקה ביפו במקום שנקרא "השטח הגדול", בבית ערבי נטוש והורי עשו מאמץ אדיר לעזוב את השכונה מאחר והסביבה לא התאימה לגידול ילדים. כמה משפחות יהודיות בתוך שכונה ערבית.

לאחר כשנתיים עברנו לבית אחר באותה עיר גם בשכונה מעורבת. היה לנו בית ערבי גדול, עם תקרות גבוהות, קשתות בחלונות וחצר גדולה שהיתה משותפת לכולם. היתה שכנות טובה, האחד למען השני. זכורה לי ילדות שמחה ומאושרת עם הרבה משחקי רחוב והמון חברים מכל שכבות האוכלוסייה.

התקופה היתה תקופת צנע, היה מחסור גדול במצרכים וכל משפחה קיבלה הקצבה בתלושים לרכישת מוצרים בסיסיים על פי גודל המשפחה.

לאחר מספר שנים נולד אחי ושנתיים אחר כך עברנו להתגורר בבת-ים.

תמונה 6

עץ המשפחה שלנו

תמונה 7

מצורף הסרטון שהכנו על חווית העבודה שלנו בפרוייקט הקשר הרב דורי – מומלץ לצפייה:

 

מצורפת המצגת שהכנו במסגרת העבודה בפרוייקט הקשר הרב דורי:

הזוית האישית

ליאב: במהלך העבודה למדתי שסבתא בתיה נולדה בעיר יפו העתיקה. נהניתי לעבוד עם סבתא וללמוד על החיים של פעם. אני מאחל לסבתא בריאות, הצלחה בכל מה שתעשי והנאות רבות.

סבתא בתיה: למדתי במהלך העבודה עם ליאב שהמאכל האהוב עליו הוא סושי ושהוא ילד חברותי ורגיש. אני מאחלת לליאב: הגשמת כל החלומות, והצלחה בכל אשר יפנה.

מילון

תלושי מזון
תלושי מזון הם תלושים שחולקו לתושבים לצורך רכישת מוצרי מזון בסיסיים

ציטוטים

”אין חכם כבעל ניסיון“

הקשר הרב דורי