מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפור העליה של סבתא הניה

סבתא הניה ועדי
סבתא הניה בילדותה בגיאורגיה
שמי עדי, נולדתי בישראל בשנת 2008, אני מתעדת את סיפור חייה של סבתי הניה

סבתא הניה (על שם סבתא) נולדה בשנת 1956 בברית המועצות לשעבר, בגאורגיה של היום בעיר קוטאיסי. הוריה של הניה היגרו לשם מאוקראינה ולטביה משום שבמקומות אלו השלטונות לא התייחסו יפה ליהודים ובגאורגיה השלטונות קיבלו יהודים באופן יותר טוב. כשהניה הייתה בת שנתיים נולד לה אח בשם יצחק אשר נפטר ממחלה בגיל צעיר. לאחר מכן נולדה אחותה סוניה.

סבתא הניה ואמה רוזה

תמונה 1

במשך שנים רבות המשפחה רצתה לעלות לארץ ישראל. אחיותיו הגדולות של אביה של הניה, חיים, כבר עלו לארץ בשנת 1933 והקימו את קבוצת משמרות. חיים היה צעיר מדי להצטרף אליהן בזמנו. בכל פעם שהאחיות שלחו למשפחה ויזה לעלות לישראל, השלטונות הרוסים סרבו. לבסוף, כשהניה הייתה בת 10, בשנת 1966, המשפחה עלתה לארץ ושם נולדו לה עוד שני אחים: רמה וקובי. המשפחה הצטרפה לאחיותיו הבוגרות של חיים בקיבוץ משמרות.

הניה זוכרת כי בתקופה הראשונה שלה בארץ ובקיבוץ היה לא קל. היא הצטרפה לקבוצת ילדים שחיו מחוץ לבית (הייתה נהוגה אז לינה משותפת ולא לינה משפחתית כפי שהייתה רגילה אליה). כמו כן הילדים היו בקיבוץ לא קיבלו ילדים חדשים באופן יפה ובהתחלה צחקו על המבטא והשפה שלה עד אשר למדה עברית. למזלה הייתה לה קליטה מהירה לשפות ותוך חצי שנה שלטה בשפה העברית על בורייה. מאז היא החלה לקרוא ספרים ללא הפסקה ונקראה בפי הספרנים "תולעת ספרים". השפה העברית הפכה להיות שפת האם והיא שולטת בה בצורה הטובה ביותר.

הניה כנערה בקיבוץ משמרות

תמונה 2

סיפורו של השל (מעין צעיף)

"אני מעולם לא הכרתי את סבתי הניה. אמי התייתמה בגיל צעיר מאמה ונשארה בודדה בעולם. את אביה אמי לא הכירה כי הוא נפטר שבוע אחרי לידתה ושאר הקרובים הרבים שהיו לה, אבדו עקבותיהם במלחמת העולם. סבתי חיפשה שנים ארוכות, דרך מכתבים וחיפושי קרובים את שרידי משפחתה, אך לא הצליחה למצוא אף אחד.

כך נותרו סבתא הניה ובתה רוזה (אמי) לבד בעולם. סבתא הניה לא אהבה להצטלם ולכן לא היו לנו שום תמונות שלה. כשאני נולדתי אמי קראה לי על שם סבתא הניה וכשהיא רצתה לספר עליה, הדבר המוחשי היחידי שנותר ממנה היה של שחור וכבד מצמר ששרד את כל הדרך מאוקראינה, דרך גאורגיה והגיע אתנו לארץ ישראל.

הזוית האישית

עדי הנכדה: במהלך העבודה על הקשר הרב דורי נהניתי מאוד לשמוע את הסיפורים של סבתא הניה וללמוד דברים חדשים שלא ידעתי על המשפחה ועל הילדות שלה.

מילון

של
צעיף

ציטוטים

”בכל פעם שהאחיות שלחו למשפחה ויזה לעלות לישראל, השלטונות הרוסים סרבו“

הקשר הרב דורי