מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפור העלייה של הורי סבי

סבי ואבי בביקור בכנסת ישראל
סבא פנחס היישריק בן 3
סיפור העלייה של שרה והלל היישריק ההורים של סבי פנחס היישריק

שמי פנחס. אמי שרה ואבי הלל התחתנו מיד לאחר מלחמת העולם השנייה בעיר לודג' שבפולין. כל אחד מהם היה נשוי והיו לו ילדים לפני מלחמת העולם השנייה. בתקופת השואה הם ומשפחותיהם נשלחו למחנה ההשמדה אושוויץ.

אבי הלל שרד את השואה אך איבד את הוריו, חלק מאחיו, אשתו וששת ילדיו שנספו במחנות ההשמדה. אמי שרה שרדה את השואה יחד עם בתה פניה בת ה-12. לאחר המלחמה אבי ואמי הכירו בלודג' ונישאו.

הם עלו באוניה לנמל חיפה יחד עם עוד שורדים שעברו את השואה. פניה בתם עלתה לארץ לפניהם עם עלית הנוער.

אני נולדתי בישראל בשנת 1948 בפתח-תקוה. בילדותי, משפחתי עברה להתגורר בהרצליה יחד עם דודים וחברים שעברו את השואה ויחד הפכו למשפחה. למרות שלא דיברו איתנו על השואה, החוויות הקשות מתקופת השואה מאד נכחו בחיינו. למשל, האוכל היה מצוי בשפע והיה מרכיב עיקרי בחיים שלנו. אסור היה לזרוק אוכל, בעיקר לחם. גם כשהיו תלושי מזון והאוכל לא היה בשפע, ההורים דאגו להחליף את התלושים במזון בסיסי שניתן לאחסן לימים קשים (סוכר, אורז, שימורים). בנוסף, הדאגה לי ולאחותי הייתה לפעמים אובססיבית.

אחד הדברים שאמי שרה אהבה מפולין הם כלים יפים והיא הצליחה להביא איתה את הכלי הזה מזכוכית מיוחדת. היה חשוב לה להביא אותו כמזכרת מפולין ולשמור עליו מכיוון שהוא מאוד מושך את העין ומזכיר לה את ביתה ואת החיים שהיו לה.

תמונה 1

הכלי שאמי הביאה אתה מפולין

 

תמונה 2

הוריי, שרה והלל

הזוית האישית

סבא פנחס: אחת מהחוויות הראשוניות שחוויתי מהקשר הרב דורי היא לספר לנכדתי רוני את סיפור העלייה של הורי ואת שורשינו. נהניתי לחוות את פרויקט הקשר הרב דורי ביחד עם נכדתי.

רוני: מאוד נהניתי לשמוע את הסיפור על הורי סבי ועל אחותו, להבין מאיפה באה משפחתי ולהבין מהסיפור שלא הכל זה מובן מאליו. הרגשתי שהקשר עם סבי התחזק והתעמק. אני מודה שהייתה לי את ההזדמנות הזו.

מילון

עלית הנוער
הייתה תנועה ציונית שהוקמה בגרמניה, במטרה להעלות צעירים יהודים לארץ ישראל, ולהכשיר אותם לעבודה חקלאית

ציטוטים

”"אתה קוצר את מה שאתה זורע"“

הקשר הרב דורי