מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפור העלייה לארץ של סבא רבא וסבתא רבתא

אני וסבתא מכינים את הסיפור
המשפחה של סבתא שלי אורית והיא התינוקת
ההכנה לעליה לארץ בפולין

סבתא אורית נולדה בארץ לזוג הורים (סבתא קראו לה רחל נולדה בשנת 1913 סבא יוסף נולד בשנת 1914) יוצאי קיבוץ דפנה היו לה אחות ואח גדולים אחות שמה יעל ואח שמו אבנר. סבתא וסבא רבה נולדו בפולין למשפחות דתיות כשהסבא רבה נולד היתה מלחמת העולם הראשונה והוא חי בשנים הראשונות במיקלט. כשסבתא רבתה היתה בת 5 אמא שלה נפטרה.

תמונה 1

הם נישארו 13 ילדים בלי אמא. סבתא אורית בפסח האחרון אפריל 2019 נסעה לעיר של סבתא רבתה ראתה את הבנין שנולדה בו ועלתה לקבר שלה. סבא וסבתא רבה נפגשו בהכשרה לעליה לארץ ישראל סבתא רחל עלתה לארץ ישראל בשנת 1935 בעלייה בלתי לגאלית יחד עם אחותה ובעלה, סבא יוסף עלה בשנת 1937 בעלייה לגאלית. הם הקימו את קיבוץ דפנה שם נולדו יעל ואבנר סבתא היתה תקופה גננת ותקופה אקונומית (אחראית על המחסן). בזמן מלחמת השחרור סבא גויס לפלמ"ח שהיה פעם הצבא של ישראל. סבתא רחל איבדה בשואה כמעט את כל משפחתה, מהם נשארו בחיים רק 4 אחים מתוך 13. סבא יוסף איבד את הוריו בשואה. לקחו אותם מהבית לכיכר העיר ושם ירו בהם והרגו אותם. והאח היחיד שהיה לו היה נשוי והייתה לו ילדה, האח שרת כחיל בצבא הפולני שלא ידוע כיצד נהרג. אשתו והבת שלו נרצחו בשואה. כל הילדים של הקיבוץ הועברו לחיפה משום שהקיבוץ ספג הפגזות של הסורים.

תמונה 2

לאחר סיום המלחמה והכרזת המדינה עזבו סבא וסבתא את הקיבוץ ועברו לתל מונד. בתל מונד הם הקימו לול גדול של תרנגולות ותרנגולות הודו. ב-1956 אני סבתא אורית. למדתי בבית הספר המקומי בתל מונד תיכון למדתי בבית ספר כצנלסון בכפר סבא. שרתתי בצבא בחיל הקשר כצפטית.

 

תמונה 3

לאחר השחרור התחתנתי עם סבא יוסי נולדו לנו 4 ילדים מהממים נעם, מורן, דור, ועדי. למדתי הוראת מלאכת יד הייתי בעלת עסק ליבוא ומכירת רהוט עתיק. כיום אני מנהלת לוגיסטית של חברת תקשורת. סבתא גאה ל -11 נכדים מקסימים.

 

 

תמונה 4

הזוית האישית

החוויות שלי מהתכנית יחד עם הנכד שלי יהלי – המפגש עם המורה לילך פרץ בטיול לבית התפוצות נהניתי מעל הראש תודה לבעלי שתמך בנו ובסיפור.

אורית כהן תרמה סיפורים נוספים למאגר המורשת, לקריאתם לחצו על הקישורים:

ילדותו של סבא יוסי כהן בתל מונד

מילדות לבגרות של סבתי אורית כהן

מילון

קומר
לאכול

ציטוטים

”יהלוש“

הקשר הרב דורי