מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפור משפחת רזניק

סבא משה עידן רזניק ליאם אלטשולר
סבא משה שוכב במיטה כתינוק
חיפה- משה רזניק

שמי משה רזניק.

ההורים שלי ילדי רוסיה ופולניה. השמות של סבתא רבתא וסבא רבא שלי הם זיסל וחיים רזניק ז"ל. לאחר שעברו את השואה – מלחמת העולם השנייה, הם עלו לארץ ישראל בשנת 1947. הם הכירו בחיפה, והתחתנו וגרו בשכונת סטנטון שבחיפה.

בשנת 1950, סבי משה רזניק נולד בבית החולים רוטשילד בחיפה. בגיל שנתיים בערך עבר לגור עם הוריו במושב עמיקם ליד בנימינה. בשנת 1956 חזרו לגור בתל חנן וסבי משה גר בנשר כל חייו.

תמונה 1

סבי למד בבית ספר הגפן בתל חנן. לאחר  שסיים בית ספר יסודי, הוא למד שנתיים נוספות בבית הספר המקצועי 'עמל'. הוא למד להיות מכונאי אופנועים. עד הגיוס לצה"ל, שירת שלוש שנים בחיל ההנדסה כמפעיל ציוד מכני הנדסי כבד. ביום שחרורו מצה"ל עשה מסיבת שחרור, והתחתן עם סבתי טובה. נולדו לסבי משה  ולסבתי טובה ארבעה ילדים: שמרון, אמיר, מידד, אורטל.

סיפורם של אחיו של חיים רזניק.

האחים של סבא רבא חיים רזניק היו בפרטיזנים ונלחמו בגרמנים, כל האחים של סבא חיים נהרגו בקרבות, שמם של האחים לבית משפחת רזניק היו: שמואל, מאיר, נתן, ראובן, ושרה, ז"ל. סיפורם המופלא של האחים לבית רזניק מופיע ביד ושם.

משפחתה של סבתא רבתה רבקה ואברהם דנקוביץ ניצלו בזמן שסבא אברהם הבריח את כל משפחתו לקזחסטן שברוסיה ובכך כל המשפחה ניצלה ועלתה לארץ ישראל.

תמונה 2

לאחר השחרור מצה"ל..

לאחר שיחרורו מצה"ל, סבי עבד עד שנת 77 בסולל בונה כמפעיל עגורני צריח. לאחר מכן עבר לעבוד כמפעיל ציוד כבד במפעלי מלט בנשר, חיפה עד ליצאתו לגימלאות.

כיום סבא משה וסבתא טובה גימלאים. הם מטיילים בארץ ובעולם בטייולי אופנועים. הם השתתפו גם בטיול ג'יפים משמעותי בארה"ב. ההובי הגדול של סבא משה- עבודות נגרות והנאה מהנכדים שלהם.

הזוית האישית

סבא משה: נהנתי מאוד לראות את הילדים מגלים עניין וסקרנות מהתהליך. שואלים שאלות ומנסים לקבל כמה שיותר מידע על העבר שלנו. תוך כדי התהליך ניסנו להמחיש לילדים את העבר ע"י סיפורים, משחקים ותמונות. מאוד נהניתי להעביר ולהמחיש את העבר לילדים, אני מקווה שהסיפורים ישארו בזיכרונם של הילדים ויעברו הלאה לעוד הרבה דורות.

עידן: נהניתי מאוד בזמן התהליך, למדתי עוד קצת על משפחתי ע"י סיפורים, משחקים ותמונות. בסיום התהליך ביקרנו בבית התפוצות אשר המחישו לנו בעזרת סיפורים ותמונות דברים מן העבר. אני חושב שמעבר לתהליך, הקשר הרב דורי חיבר בני ולבין סבי יותר במיוחד בזה שאני יודע מה עבר סבי בילדותו.

ליאם: נהניתי מהמפגשים. הייתה אוירה נעימה. הסיפורים של סבא משה היו מעניינים. נהניתי מאוד מהמפגש של משחקי הילדות, סבא משה הביא קורקינט ועגלה מעץ, שהוא הכין במיוחד.

מילון

פרטיזנים
לוחמי גרילה שנלחמו בצבא הנאצי.

ציטוטים

”הסביר עם החוקים “

הקשר הרב דורי