מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפור הלידה של סבי רפי בלס

פעילות תכנית בבית ספרנו
תכנית הקשר הרב דורי בבית ספר המשתלה
האח הנעלם של סבא

סבי רפי נולד בתאריך 9 למאי 1951. עוד בבטן אמו של סבי היה חסר סבלנות ויצא חודשיים לפני הזמן ונולד פג במשקל יוצא דופן של 950 גרם. בימים ההם לא הייתה טכנולוגיה לטפל בתינוקות פגים, ולכן אביו של סבי דאג להביא אינקובטור (לשמור על חום הגוף)… כדי לשים בו את סבי.

לאחר שעברו שעתיים משעת הלידה של סבי אמו של סבי חשה בכאבים חזקים והסתבר שיש עוד עובר בבטן – אחיו התאום של סבי שנולד במשקל של 1250 גרם.

לאחר שמונה שעות נודע כי התאום השני לא שרד את הלידה ונפטר. אימא של סבי ואבא של סבי היו עסוקים  בלשמור על ההישרדות של סבי ולא הספיקו לראות את התאום השני שנפטר.

לאחר מספר ימים סבי והוריו עזבו את בית החולים ועברו עם אינקובטור לביתם ושם הוקם חדר סטרילי. בחדר זה התחילו חיו של סבי. סבא מספר: "בבית היינו משפחה מאושרת ושמחה".

כך עברו השנים וחגגו את כל ימי ההולדת בתשיעי למאי. לימים אחרי מות הוריו של סבי התגלתה תעודת לידה נוספת עם תאריך לידה העשירי למאי עם השם של סבי. שיום הולדתו בעשירי למאי. ואז התחיל הספק שאחיו התאום אולי לא נפטר אלא נחטף (חטיפות ילדים בשנה 1951). בימים אלה נרשם סבי לבדיקות די. אן.איי. העולמית לגילוי קרובי משפחה. מדי פעם בודק סבי במאגר העולמי, האם במקרה מצאו את אחיו האבוד.

בשנת 1938 אבא של סבי בשם ויקטור היה מביא נעליים לארץ ישראל על חמור. הוא היה מעמיס נעליים על החמור ומביא אותם כל הדרך מארץ סוריה ולבנון לעיר תל אביב.

בשנת 1948 הוכרזה העצמאות של מדינת ישראל וסוריה ולבנון הפכו להיות מדינות אוייבות, ולכן סבא ויקטור נאלץ להפסיק את היבוא ממדינות אלה והתחיל לייבא ממדינת איטליה.

כך למדו אחיו שלומי בלס וסבי את המקצוע, ופתחו שתי חנויות למכירת נעליים אלגנטיות לנשים. לצערו של סבי אחיו נפטר בגיל 24 והשאיר אחריו אישה ושני ילדים.

כשנתיים לאחר מכן הכיר סבי את אשתו – סבתי לינה, התחתן איתה והם הביאו לעולם 5 ילדים. הבן הבכור הוא אבי ושמו שלומי בלס, על שם אח של סבי שנפטר. כשגדלו ילדיהם של סבי וסבתי הם הצטרפו לעסק המשפחתי וכיום מנהלים את רשת נעלי לאפייט ביד רמה….

הזוית האישית

סבא רפי: מפגשי תכנית הקשר הרב דורי עם הנכד, תמיר בלס, עשו כמצופה, רק טוב החזיר אותי עשרות שנים אחורה לילדות. הכיף הגדול היה לחבר בין דור העבר לדור העתיד וכמו כן לספר ולחוות עם הנכד את העבר שלי. הדבר הטוב הייתה הקרבה, ההתחברות שלו לסיפורי ומשחקי הילדות שלנו. כגון: גוגואים, גולות,ההתחברות שלו לסיפורי ומשחקי הילדות שלנו. כגון: גוגואים, גולות, משחקי סטנגה, משחק כדור רגל, חמש אבנים ועוד…לסיום תענוג היה לחזור נוסטלגיה עם הנכד המקסים.

תמיר: המפגש שלי עם סבא רפי היה כיף מאוד. סבא סיפר לי דברים שלא ידעתי עליו, והוא גם סיפר לי על המשחקים של פעם ועל חוויות הילדות שלו, ולסיום ממש נהניתי.

מילון

אינקובטור
עריסה שקופה, מעין חממה, המשמש פגים שנולדו טרם עת.

סטנגה
סטנגה (מגרמנית: Stange - מוט, יידיש - שטאַנג, רוסית Штaнгa - קורה), הוא משחק ילדים דמוי כדורגל המיועד לשני שחקנים. למשחק מספר גרסאות ומספר משחקים קרובים לו. המשותף לכל המשחקים הוא כי לכל שחקן מותר ליצור מגע עם הכדור רק פעם אחת בתור. הנקודות נספרות לפי ביצועי השחקן אל מול "שער" היריב. הטיפול בכדור נעשה בראש או ברגל, כפי שנעשה בכדורגל. המשחק משוחק בכל סוג כדור שנמצא בסביבה (ולפעמים מתפשרים גם על הדרישה שיהיה זה כדור). ויקיפדיה

ציטוטים

”אחרי מת הוריו של סבי התגלתה תעודת לידה נוספת עם תאריך לידה העשירי למאי.“

הקשר הרב דורי