מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפור החיים של רחל סגל

דניאל ורחל סגל
רחל סגל בילדותה
הסיפור מספר על תולדות חייה של רחל סגל מעליית הוריה במעפילים והתיישבות בארץ

אני רוחלה שם חיבה שנתנו לי הורי, סבתא לדניאל הבן של הבן שלי גיא. נולדתי בתל אביב בבית חולים הדסה נולדתי להורי אתי ודב ליניבקר הורים אוהבים ללא גבולות שהעניקו לי חום וחיבוק מתמשך .
 
הבית בו גדלתי היה בית פתוח "הדלת הייתה תמיד פתוחה" אימי אהבה לבשל ולאפות וריח המאפה היה תמיד עולה באפינו. במשפחתי יש לי עוד אחות ואח ולהם משפחות בבית שגדלתי היו שמים דגש על חגים ומועדים כל חג לדוגמא ראש השנה והמסורת המקובלת של ארוחה חגיגית והמשמעות של החג. פסח שולחן ערוך עם מלוא התפארת ומשמעות החג .אגדות שנקראות עד הסוף שירים שהתאימו לחג .חגים היו עם הרבה משמעות כל חג והסיפור שלו. הוריי עשו מאמצים תמיד לכנס את המשפחה המורחבת שהעלו מרוסיה לישראל.
 
בחזרה להוריי הם עלו ארצה באונית מעפילים שהורידה אותם בנמל יפו. גרנו בגבול יפו תל אביב ברחוב נחמיה בדירת 2 חדרים. הסתדרנו כולנו בדירה הקטנה .אני ואחיי ישנו בחדר אחד היינו מספרים סיפורים עד שהיינו נרדמים הוריי היו ישנים בסלון כשספת האירוח הביתה נהפכת למיטה כפולה. כשהיו מגיעים אורחים היו נשארים בדרך כלל לישון. תמיד היינו מוצאים סידור והיינו מעבירים את הזמן בנעימים.
 
אמי הייתה אשת בית וכל כולה הייתה עוסקת או בניקיון הבית או בבישול או אפיה. הייתה מבקרת בבתי הספר ולומדת מהמורים מה מצבינו בתחום. אבי היה בנאי שלאחר הצטיינות בענף הפך את היכולות שלו לקבלן שהתמקד בעיר בת ים הוא בנה הרבה בתים שהפכו לרחובות והרחובות הפכו לשכונות. לאחר שנים עברנו לדירות גדולות ומרווחות כשלכל ילד חדר משלו.
 
אהבנו להיות ביחד תמיד מאז ועד היום אני ואחיי נפגשים ביחד ומעלים זיכרונות מהזמנים של הילדות ומההורים המיוחדים והבלתי נשכחים .התחתנתי בגיל 20 בשנת 1967 לחבר ילדות שליווה אותי משנות העשרה. הוריי אימצו אותו למשפחתי אחרי שהתייתם מאמו .נולדו לנו 3 ילדים גיא הבכור ולו שני ילדים דניאל 11 וחצי וליאן בת 18 וחצי לפני גיוס .שירה ילדת הסנדוויץ ולה 3 ילדים יהונתן בן 15 עלמה בת 10 ורוני בת 5 וחצי טל הצעיר שבחבורת הילדים המגניבים ואהובים בן 36 וחצי ולו אלי בת 5 וחצי. גיא ושירה גרים בשכונת רמת החיל וטל מתגורר במרכז תל אביב.
 
אני ובעלי גרים ברמת גן במתחם הבורסה בדירה קטנה במגדל מטופח .אנחנו גרים בקומה גבוהה וכל כיוון מערב משתקף בין הבתים הגבוהים הים הכחול .לדירה הקטנה שלנו עברנו משכון דן שם היינו גרים הרבה שנים בבית גדול מידות שם גדלו ילדנו עד שפרחו מהקו. למרות שאנחנו גרים היום בדירה קטנה יש תמיד שולחן ערוך בכל ימות השנה ובימיי שישי כשמתקבצים סביב השולחן ומתענגים על המאכלים. כמנהג קבוע אני לוקחת את נכדיי לטיולים בארץ ישראל משתדלת להגיע לכל פינה אטרקטיבית. מגיל מאוד צעיר של נכדיי אני לוקחת אותם ברכבות לחיפה לנהריה לקיסריה לירושלים לכותל ועוד…
 
לבעלי מוסך בבעלותו במרכז תל אביב ומאז ומתמיד זה היה עיסוקו. אני עוזרת לו בכל מה שקשור מחוץ למוסך בא בקשר של כל הגורמים השייכים לתפקוד המוסך בצד החיצון. אני עוסקת בתיווך נכסים הרבה שנים בשכונות הצפוניות של תל אביב .בנוסף עולים בי זכרונות בעוד ילדיי היו צעירים היינו נוסעים בשבתות לטיולים במקביל אהבנו להגיע לטבריה שם היתה לנו סירה והיינו באים בסופי שבוע עם הילדים נוסעים בסירה ומי שהיה יכול היה עושה סקי או לומד לעשות.
 
לצביקה הסבא חוץ מאהבתו ליוגה שסוחף את הנכדים איתו מנסה תמיד שיהיו יחד איתו ויעשו ביחד יוגה .לסבא צביקה יש ספינה במרינה הרצליה שיש תקופות בקיץ שכולנו קרובים לים ומפליגים לאופק וחזרה. הביחד תמיד מלווה אותי ואני תמיד מקווה שימשיך ללוות את ילדיי ונכדיי. אהבתי את הצורך המינימלי לספר קטעים מתוך חיי רצופים באהבה ונתינה…
 
תשע"ו

מילון

מעפילים
ההעפלה (קרויה גם עלייה בלתי-לגאלית ועלייה ב') הייתה התנועה לכניסה בלתי חוקית של יהודים לארץ ישראל בדרכי הים והיבשה וב-1947 גם בדרך האוויר, אשר אורגנה על ידי היישוב העברי בתקופת המנדט הבריטי משנת 1934 ועד הקמת מדינת ישראל ב-1948

ציטוטים

”אם תחשוב כי תיפול כבר נפלת“

הקשר הרב דורי