מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפור החיים של סבתא ליליאן – מדרום צרפת להולנד ולישראל

אני וסבתא בבית התפוצות
סבתא עם חבריה ללימודים
סיפור החיים של סבתא ליליאן

נולדתי בעיר וואלנס, שבדרום צרפת בשנת 1944
מדוע נולדתי בצרפת? נולדתי בצרפת בזמן מלחמת העולם השנייה. הורי ברחו מהולנד. הם נסעו דרך בלגיה לצרפת בדרכים בדויות כי המצב היה מאוד מסוכן. בסוף הם הגיעו לוואלנס שהיה חלק מצרפת שעד שלב מסוים לא הייתה בשלטון גרמני. להורי היו כל הזמן דרכונים מזויפים.
 
אחים של אימי ובנות דודות שלה ובני דודים שלה הגיעו גם הם לעיר. ראסמי לא היה קשר משפחתי ביניהם. חלק מהם היו במחתרת ועזרו ליהודים לצאת מבלגיה והביאו אותם לגבול עם שוויץ. נולדתי בבית חולים קתולי זה היה חג הפסחא הנוצרי ונזירות רצו לתת לי את השם פסקאל (פסחא בצרפתית). שהייתי בת 4 חודשים האזור בדרום צרפת השתחרר מהשלטון הגרמני.
 
בשנת 1945 חזרנו להולנד וגרנו באמסטרדם. שהייתי בת 4 הייתי בגן בבית ספר ראש פינה (בית ספר יהודי). שם המשכתי את לימודי ביסודי. בזמן שלמדתי בבית ספר רקדתי בלט וניגנתי בפסנתר ובנוסף שיחקתי טניס. 
חוויה שאני זוכרת ושמאוד נהניתי ממנה היה קטיף דובדבנים, כולם היו קוטפים דובדבנים ואוכלים אותם עד שכאבה לנו הבטן.
 
אחרי 6 שנים ביסודי עברתי לחטיבת ביניים ותיכון יהודי שהיה מאוד קרוב לביתי. בתיכון שלי למדו עד 4:30 עם הפסקת צהוריים באמצע היום. מכיוון שהבית שלי היה קרוב לבית הספר הייתי מביאה חברות כל יום בהפסקה. בפסנתר וריקוד היייתי מאוד רצינית אז כמובן שהופעתי והשתתפתי בתחרויות.
 

תמונה 1
ליד הבית שלי היה את המלון המפורסם אמסטל ושמה תמיד היו סלבס ותמיד הייתי מבקשת חתימות. בחורף שהיה קר התעלות קפאו והפכו לקרח לא היה בית ספר אז היינו מחליקים במגלשיים על התעלות ובצד היו דוכנים שמכרו שוקו חם וטעים ושהיה למישהו יום הולדת היינו מזמינים איש אם תיבת נגינה ענקית והוא היה מנגן מחוץ לחלון של הכיתה ושסיימנו (הכיתה שלי) את בית ספר תיכון שכרנו כרכרה גדולה ובה נסענו בכל רחבי אמסטרדם ועשינו הרבה רעש. 
 

חוגגים את סיום הלימודים

חוגגים את סיום הלימודים
 
אחרי שסיימתי  את לימודי בבית ספר, טסתי לביקור בארץ והחלטתי שיום אחד אני אבוא לגור כאן.         התחלתי ללמוד באוניברסיטת אמסטרדם והייתי פעילה בארגון הסטודנטים בהולנד ובמיוחד בארגון הסטודנטים הציוניים. נשלחתי כנציגה לכנס של ארגון הסטודנטים הציוניים הבינלאומי שהתקיים בירושלים.
 
התחתנתי עם ז'אק שהגיע מברזיל לעשות את הדוקטורט באוניברסיטת דלפט. גרנו קודם בעיר על שפת הים בשם scheveningen. נולדו לנו שתי בנות שושנה ואורלי. בשנת 1969 עברנו בדרום הולנד בגבול עם בלגיה וגרמניה ועברנו לתקופה קצרה לארצות הברית ליד ניו אורלינס.
 
בפברואר 1972 עלינו לארץ ישראל עם שתי בנות והשתכנו בחיפה ושם נולדה הבת הצעירה איילת. התחלתי לעבוד בטכניון כמארגנת כנסים המשכתי את הלימודים ולימדתי אנגלית בבית ספר. עבדתי הרבה שנים כאוצרת במוזיאון הממוקם בטכניון ההיסטורי בהר הכרמל שאנחנו מכירים היום כ – "מדעטק".
 
השלמתי תואר שלישי בטכניון וכעת אני כותבת וחוקרת בתחום של ארכיטקטורה של הארץ. הכי חשוב ומשמעותי עבורי היא  תמיד המשפחה הגדולה שמתרחבת והאושר לראות את הנכדים שגדלים.
 
העשרה
מדעטק: ""מדעטק – המוזיאון הלאומי למדע, טכנולוגיה וחלל" (או "מרכז דניאל ומטילדה רקנאטי") הוא מוזיאון מדע הנמצא בשכונת הדר הכרמל שבעיר חיפה. זהו אחד מארבעה מוזיאונים למדע הפועלים בישראל (שלושה האחרים הם מוזיאון המדע בירושלים, גן המדע במכון ויצמן ברחובות ופארק קרסו למדע בבאר שבע). עד שנת 2006, היה המוזיאון ידוע בשם ה"טכנודע". בשנה זו ערך המוזיאון תחרות בקרב הקהל הרחב, לבחירת שם חדש עבורו". ויקיפדיה
 
תשע"ו

מילון

מדעטק
"מדעטק - המוזיאון הלאומי למדע, טכנולוגיה וחלל" (או "מרכז דניאל ומטילדה רקנאטי") הוא מוזיאון מדע הנמצא בשכונת הדר הכרמל שבעיר חיפה. זהו אחד מארבעה מוזיאונים למדע הפועלים בישראל (שלושה האחרים הם מוזיאון המדע בירושלים, גן המדע במכון ויצמן ברחובות ופארק קרסו למדע בבאר שבע). עד שנת 2006, היה המוזיאון ידוע בשם ה"טכנודע". בשנה זו ערך המוזיאון תחרות בקרב הקהל הרחב, לבחירת שם חדש עבורו.

ראסמי
רשמי, מידע ציבורי.

ציטוטים

”נולדתי בבית חולים קתולי זה היה חג הפסחא הנוצרי “

הקשר הרב דורי