מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפור החיים של מישל אלזם

סבא מישל ושחף
סבא וסבתא ושחף הקטנה
קורות חייו של מישל אלזם

חציית תעלת סואץ במלחמת יום הכיפורים

מלחמת יום הכיפורים פרצה ב- 5.10.1973, סבא גויס בשבת בשעה 18:00, לחטיבה שלו בצבא ומשם הוא נשלח ליחידה קרבית. תפקידו של סבא היה נהג זחל"ם (כלי רכב אזרחי או רכב קרבי משוריין המונע באמצעות שני זחלים מאחור וזוג גלגלים בחזית להיגוי), הוא פינה פצועים קשים וקלים ליחידת תאג"ת, מתקן רפואי אשר הוקם בסיני – בית חולים הנפרש בשטח באופן מהיר בתנאי חירום כגון מלחמה. כמה ימים לאחר מכן סבא חצה בעזרת הזחל"ם את תעלת "סואץ" (תעלת מים מלאכותית העוברת במצרים, ממערב למדבר סיני ומשמשת למעבר אניות ממזרח אסיה, בתחילת מלחמת יום הכיפורים צלח הצבא המצרי את התעלה לכיוון חצי האי סיני, ובעקבות זאת התנהלו קרבות קשים בין צה"ל לצבא המצרי). החיילים הראשונים היו הצנחנים ואחריהם הטנקים של חיל "השריון". משם פרצו הצנחנים לתוך העיר "סואץ", ומשם לתוך העיר "פאיד" ולאחר מכן כל החיילות התרכזו בתוך "פאיד". כל חיל התמקם לו בתוך היחידה שלו, תפקידו של סבא היה לעשות פטרולים עם כל יחידתו.

ניתן לראות כי היו תקופות קשות במיוחד. הם באו לידי ביטוי בלילות וזאת כי היינו צריכים להיות ערים כדי שלא יהיו  לנו הפתעות. וכך זה המשיך עד להפסקת אש עם המצרים בק"מ 101. לאחר הפסקת האש נבנו עמדות שמירה שמטרתן לשמור ביום ובלילה. לאחר חודש וחצי בפעם הראשונה סבא יצא לחופשה בת 48 שעות, לבקר את משפחתו ובמיוחד את הסבתא אסתר רעייתו. סבא וכל יחידתו שירתו יותר מכל יחידות צה"ל, סך הכל 7 חודשים. וזאת כדי לשמור על השקט בתעלת סואץ.

לאחר סיום השירות בתעלת סואץ ולפני השחרור סבא חש ברע ופונה לבית חולים. לאחר סדרה של בדיקות התגלה כי סבא חלה במחלה צהבת זיהומית. סבא היה מאושפז תקופה מאוד ארוכה כ- 8 חודשים בבית החולים קפלן ומדי פעם שוחרר הביתה ואז חזר לטיפולים נוספים. סבא שוחרר מבית החולים בגיל 22.

סיפור על ילדותו של סבא

סבא נולד במרוקו בקזבלנקה, לזוג הורים הרביעי מבין עשרת הילדים. גרו בבית משותף שבו התגוררו גם הסבים, הסבתות, הדודים והדודות. סבא למד בבית הספר "אלינס" בית ספר יהודי-צרפתי, במקביל ללימודים הוא עבד בשוק במרוקו בתפקיד סבל. ותמורת סחיבה של מוצרים סבא היה מקבל טיפ. בנוסף כדי להרוויח כסף לסבא היה רעיון מקורי. סבא פיתח לו קופסא שהיתה עטופה בבד לבן, ובה היה דמויות של שחקנים המצוירות על מקל וכך הוא הציג הצגות. דבר זה הביא להתלהבות בקרב הילדים בקזבלנקה.

הפעילות הנוספת שסבא חשב עליה היא: סבא קנה פירורי קוקוס וצבע אותם בצבעים כגון: אדום, צהוב וירוק וכך ערבב את פירורי הקוקוס ומכר את הקוקוס הצבעוני בתוך קערות קטנות, בנוסף מכר גם מים צבעוניים בכוסות. באמצעות רעיונות אלו סבא התפרנס על מנת לעזור להוריו.

עלייה לארץ ממרוקו

בחודש ספטמבר בשנת 1961, סבא עלה ארצה באונייה "ארצה" עם הוריו ואחיו ואחיותיו לארץ. סבא ומשפחתו נשלחו להתגורר ברחובות. ידוע כי לסבא יש רעיונות יצירתיים כדי להתפרנס, לכן, כשעלה ארצה לעיר רחובות, העיר הייתה מלאה בפרדסים, לסבא היה רעיון לקטוף תפוזים ולמכור. האנשים מאוד אהבו תפוזים. סבא הוסיף למכירה גם סברסים. בחופשות סבא בגילו הצעיר עבד בקטיף ענבים משעה 04:00 עד שעה 10:00 בבוקר, ובנוסף עבד גם בערוגות עצים ונטע אותם. סבא למד בבית הספר היסודי "מוריה" ברחובות. כשהיה חוזר הביתה היה עושה שיעורים ואחר כך יצא לעבוד וכשהיה חוזר מהעבודה היה משחק קצת עם חברים.

היכרות עם אהבת חיי

סבא וסבתא הכירו בגיל מאוד צעיר ברחובות. סבא היה בן 13 וסבתא הייתה בת 11. הם היו מדברים מדי פעם, כשסבא היה בגיל 15 הוא אמר לסבתא שאת תהיי בת 17 אנחנו נתארס. וכך זה היה. שמלאו לסבתא 18 נישאו סבא וסבתא בתאריך ה- 17.5.1972 נולדו להם 2 ילדים האחד בשם שרון -הבן הבכור. וענת שהייתה האחות הקטנה.

המשפחה המורחבת

המשפחה תמיד בקשה מסבא לעזור להם בכל מיני בעיות, עזרה הדדית. סבתא אסתר ז"ל דאגה שסבא יטפל בכל הנושאים שהיא בקשה. לעזור לאחיותיה בנושאים קשים וסבא עשה כל מאמץ כדי לעשות זאת. סבא היה יד ימינה של סבתא אסתר ז"ל. כל יום סבא היה לוקח אותי ואת ליאל (בן דודה שלי) לגן וגם מחזיר אותנו לסבתא, והיא הייתה לוקחת אותנו אחר הצהריים לקניון, לטייל ולעשות כל מיני פעילויות, כמו אפייה ולראות הופעות והצגות.

הזוית האישית

החוויה שלי עם סבא הייתה כייפית ומעניינת. אני רוצה לאחל לי ולסבא שנפגש עוד הרבה כדי לעשות דברים כאלה בשיתוף פעולה.

מילון

זחל"ם
כלי רכב אזרחי או רכב קרבי משוריין המונע באמצעות שני זחלים מאחור וזוג גלגלים קדמי להיגוי.

ציטוטים

”אם קצת מתאמצים וחושבים שיכולים, אז אפשר לעשות הכל בדרכים יצירתיות.“

הקשר הרב דורי