מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפורה של מזל כוכבי

סבתא מזל והנכד אור
בחתונה שלי עם בעלי
היינו משחקים בחבל בקלאס בתופסת ועוד

סיפור חייה של מזל

שמי מזל כוכבי ונולדתי בתימן בשנת 1939. עליתי לארץ בשנת 1942 באנייה דרך עדן. בארץ קיבלה אותנו משפחה מתל אביב שגרה ברחוב ועזרה לנו בימי ההסתגלות הראשונים בארץ. עלינו לארץ: אני, אבי ואחי. אמא שלי לא עלתה, לצערנו כי היא מתה בדרך הקשה לארץ.

בהמשך עברנו לפרדס חנה, שם קיבלנו אוהל ופנס להאיר את האוהל. בתקופה היא היו הרבה בריטים ואנגלים שהסתובבו  באזור ולא היה נעים והיה מפחיד כי היינו ילדים קטנים. אני זוכרת שאני ואחי ישבנו באוהל לבדנו כי אבי היה הולך לעבודה בתור קבלן. בבקרים היו לוקחים אותנו לגן עם עגלה וסוס.

אחרי תקופה מסוימת קיבלנו שיכון בפרדס חנה, חדר אחד בלי מטבח, בלי שרותים, בלי מקלחת והתמודדנו עם זה לבד בתור ילדים בלי אמא. השרותים היו בור, מה שקראנו אז "בול קליעה". היינו מתקלחים ע"י כך שהיינו מחממים מים בפח ולוקחים בקופסא  קטנה מים שחוממו בפי ושופכים עלינו, הרחצה והשרותיים – הכל היה מחוץ לבית. את האוכל היו מבשלים אז עם פרימוס ופתילייה.

מעבר לכל הקשיים, הלכנו לבית ספר והייתה לנו ילדות שמחה ושיחקנו וצחקנו והיה לנו הרבה חברים וחברות והיינו משחקים חבל, קלאס, תופסת, מחבואים ועוד…

במהלך השנים אבא שלי התחתן בפעם השנייה ונולדו להם עוד חמישה בנים. מזכרונותי מהשכונה, אני זוכרת שהיו מגיעים אלינו רוכלים למכור לנו ביצים, ירקות ועוד כל מיני דברים. לביתנו הייתה חצר גדולה ואני נהניתי לעבוד בגינה ולזרוע בוטנים, אפונים, תפוח אדמה, מלפפונים, עגבניות ועוד… היו לנו  גם עזים בחצר והייתי נהנית לחלוב אותן ולשתות את החלב הטרי. נהגנו ללכת למאפייה בשכונה, ההורים שלחו אותנו לקנות לחם, בדרך אכלנו את הלחם כשהוא חם ועד שהיינו מגיעים הבייתה היה נשאר חצי ככר לחם.

הזוית האישית

אור: אנחנו אוהבים לשחק כדורגל יחד.

כלים טכנולוגיים – פדלט כתתי של כל משתתפי התכנית קשר רב דורי בהובלת המורה אנט

מזל כוכבי: אני ונכדי

תמונה 1

מילון

פתילייה
פתילייה היא כירה ניידת, הבנויה ממכל דלק נוזלי, בו טבולה פתילה ומעליו מסגרת מתכת. קרוסין הוא הדלק הנפוץ לפתיליות; בישראל הוא מכונה "נפט" אף כי אינו נפט אלא דלק המתקבל מזיקוק נפט. את הקצה העליון של הפתילה מדליקים על ידי גפרור וחומר הדלק עולה בפתילה בשל עקרון הנימיות, מתאדה ובוער. על מסגרת המתכת שמעל מניחים את כלי הבישול.

ציטוטים

”הגענו באוניה לישראל דרך עדן והיה כיף מאוד שם והיה מסע ארוך“

הקשר הרב דורי