מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפור החיים של זהבה כהן

אני וסבתא שלי בתכנית של הקשר רב דורי
סבתא שלי כאשר היא קטנה עם אחיה הקטן
זיכרונות ילדות

ילדות

הורי ואחותי עלו לישראל מרומניה לאחר מסע ארוך באנייה, נולדתי מספר חודשים לאחר מכן בשנת 1952 במחנות העולים בפרדס חנה, גרנו באוהלים כמה חודשים עד שיכולנו לעבור לבית קבוע בפתח תקווה, שם עברה ילדותי וגרים שם עד עצם היום הזה…

סבתא ואחיה בילדותם

תמונה 1

שואה

אני דור שני לדור ניצולי שואה, הורי שנולדו בחלקים שונים ברומניה עברו את מלחמת העולם השנייה באופן שונה, משפחת אמי שגרו ביאש שברומניה ושם היהודים זכו להגנה של השלטון מפני הנאצים והם לא נתנו שיפגעו ביהודים, כמובן שהם סבלו מאימת המלחמה: הפגזות, עוני ורעב…

לעומת זאת משפחת אבי שגרו באזור טרנסילבניה, שברומניה ושם הגרמנים תפסו את היהודים חלקם נשלחו למחנות השמדה ושם נרצחו סבתי וארבעה מהאחים של אבי. וחלקם כמו אבי נלקחו למחנות עבודה וכפייה שהתלוו לכוחות הגרמנים במסע הכיבוש לעבר רוסיה. במשך ארבע שנים אבי הלך ברגל מארץ לארץ במסע הכיבושים ובדרך הוא עבר תלאות וזוועות של הפגזות, רעב, התעללות מתמדת של מראות זוועה למה שעשו לכל החולים ואלה שלא יכלו להמשיך בעבודה שרפו אותם.

כמה ימים לפני סיום המלחמה אבי הגיע בנסיגת הכוחות הגרמנים לבודפסט, שברומניה, שהייתה כלואה בין הפגזות הרוסים מהמזרח לבין כוחות השחרור של בנות הברית מהמערב, אחת הפצצות שנפלה פגעה באבי וקטעה את רגלו והשאירה אותו מדמם למוות באמצע הרחוב, בתקופה שלא היו תרופות, בתי חולים, מרפאות. אבי ניצל רק בזכות טוב ליבה של אישה הונגרייה שלקחה אותו לביתה וטיפלה בו עד שהוא חזר לכוחותיו. לאחר  כמה חודשים ועם רגל תותבת חזר לשארית משפחתו שחזרה לביתה בטרנסילבניה.

מוסדות ישראלים אספו מכל רחבי אירופה את ניצולי השואה כדי להעלות אותם לארץ ישראל. אחת מתחנות האיסוף היה באזור מגוריו של אבי ושם לראשונה הכיר את אמי.

בסופו של דבר הם עלו לארץ ישראל בשנת 1952.

ולמזלי נולדתי בארץ ולא הכרתי ולא עברתי את מה שקרה בשואה עד גיל מאוחר כי לא דיברו אצלנו בבית על מה שקרה לאבא שלי בזמן השואה ורק שהייתי בת 25 והתחלתי לשאול אז סיפרו לי את סיפור השואה.

הזוית האישית

עומר: אני השתתפתי עם סבתא שלי בתכנית הקשר רב דורי ולמדתי על השואה ועל סבתי שהיא דור שני לניצולי השואה.

מילון

תלאות
קשיים ויסורים שעוברים על אדם

ציטוטים

”"ולמזלי נולדתי בארץ"“

הקשר הרב דורי